23948sdkhjf

SJ:s tåg ska bli smartare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ny teknik gör SJ:s tåg smartare - Från och med nästa år kommer de själva kunna berätta hur de mår, läs här om hur det ska gå till!

Allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar ska kommuniseras automatiskt och digitalt under tågens drift. Digitaliseringen av underhållet innebär ett tekniksprång i tågbranschen, med mer robusta tåg, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna som följd.

Underhållet kommer att digitaliseras på större delen av SJ:s tågflotta under nästa år, på såväl SJ 3000 (X55), dubbeldäckarna (X40) och nya X 2000 (X2). Att tågen i princip kommer att kunna diagnostisera sig själva innebär en stor förändring för såväl SJ som tågbranschen och i slutändan även för kunderna.

-  X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid, säger Claes Broström, chef för SJ:s fordonsdivision.

2000 signaler per vagn kommer läsas av från sensorer och olika system. SJ kommer därigenom kunna övervaka alla delar av fordonet, exempelvis hjullager, bromsar, klimatanläggningar, dörrar och toaletter. All information samlas därefter ihop och skickas vidare till ett kontrollcenter utanför tåget. Fordonsingenjörer analyserar och använder informationen till att förbättra fordonens underhåll, medan SJs trafikledning får tidiga förvarningar som gör att problem kan undvikas och att kunderna slipper drabbas.

Till följd av digitaliseringen blir underhållet mer effektivt. Servicen görs i tid när fordonen behöver det och inte som tidigare efter ett visst antal kilometer eller körda timmar.

- Förhandsinformation snabbar även upp tiden i verkstaden. Teknikerna vet redan innan tåget kommer in vad felet är och kan vara beredda med rätt reservdelar. I förlängningen innebär detta att vi i god tid kan gå ut med korrekt information till passagerarna, säger Claes Broström.

Ett exempel på signaler som samlas in och analyseras är övervakningen av hjullagren på X 2000. Nu har SJ satsat stort på teknik som gör att driftsäkerheten höjs genom att sensorer känner av de vibrationer i hjullagren, som visar att det är dags för underhåll.

Registreringen av vibrationer innebär inte bara nytta för SJs fordon utan kan även bidra till utvecklingen av hela tågbranschen.

-  Vi kan genom vibrationsmätningarna även upptäcka förändringar på spåren, som Trafikverket har ansvar för. Det blir tydligt vilka spår som är i störst behov av underhåll och detta kan betyda mycket för en bättre fungerande infrastruktur i framtiden, säger Claes Broström. 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Hybricon förlorar Skellefteå

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Nyhetsbrev

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Arkiv

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Ny Nordenchef

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.551