23948sdkhjf

SJ:s tåg ska bli smartare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ny teknik gör SJ:s tåg smartare - Från och med nästa år kommer de själva kunna berätta hur de mår, läs här om hur det ska gå till!

Allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar ska kommuniseras automatiskt och digitalt under tågens drift. Digitaliseringen av underhållet innebär ett tekniksprång i tågbranschen, med mer robusta tåg, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna som följd.

Underhållet kommer att digitaliseras på större delen av SJ:s tågflotta under nästa år, på såväl SJ 3000 (X55), dubbeldäckarna (X40) och nya X 2000 (X2). Att tågen i princip kommer att kunna diagnostisera sig själva innebär en stor förändring för såväl SJ som tågbranschen och i slutändan även för kunderna.

-  X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid, säger Claes Broström, chef för SJ:s fordonsdivision.

2000 signaler per vagn kommer läsas av från sensorer och olika system. SJ kommer därigenom kunna övervaka alla delar av fordonet, exempelvis hjullager, bromsar, klimatanläggningar, dörrar och toaletter. All information samlas därefter ihop och skickas vidare till ett kontrollcenter utanför tåget. Fordonsingenjörer analyserar och använder informationen till att förbättra fordonens underhåll, medan SJs trafikledning får tidiga förvarningar som gör att problem kan undvikas och att kunderna slipper drabbas.

Till följd av digitaliseringen blir underhållet mer effektivt. Servicen görs i tid när fordonen behöver det och inte som tidigare efter ett visst antal kilometer eller körda timmar.

- Förhandsinformation snabbar även upp tiden i verkstaden. Teknikerna vet redan innan tåget kommer in vad felet är och kan vara beredda med rätt reservdelar. I förlängningen innebär detta att vi i god tid kan gå ut med korrekt information till passagerarna, säger Claes Broström.

Ett exempel på signaler som samlas in och analyseras är övervakningen av hjullagren på X 2000. Nu har SJ satsat stort på teknik som gör att driftsäkerheten höjs genom att sensorer känner av de vibrationer i hjullagren, som visar att det är dags för underhåll.

Registreringen av vibrationer innebär inte bara nytta för SJs fordon utan kan även bidra till utvecklingen av hela tågbranschen.

-  Vi kan genom vibrationsmätningarna även upptäcka förändringar på spåren, som Trafikverket har ansvar för. Det blir tydligt vilka spår som är i störst behov av underhåll och detta kan betyda mycket för en bättre fungerande infrastruktur i framtiden, säger Claes Broström. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

0.157