SJ:s tåg ska bli smartare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ny teknik gör SJ:s tåg smartare - Från och med nästa år kommer de själva kunna berätta hur de mår, läs här om hur det ska gå till!

Allt ifrån status på hjullager och bromsar till toaletter och dörrar ska kommuniseras automatiskt och digitalt under tågens drift. Digitaliseringen av underhållet innebär ett tekniksprång i tågbranschen, med mer robusta tåg, punktligare tågtrafik och bättre information till passagerarna som följd.

Underhållet kommer att digitaliseras på större delen av SJ:s tågflotta under nästa år, på såväl SJ 3000 (X55), dubbeldäckarna (X40) och nya X 2000 (X2). Att tågen i princip kommer att kunna diagnostisera sig själva innebär en stor förändring för såväl SJ som tågbranschen och i slutändan även för kunderna.

-  X 2000 kommer att bli Sveriges mest intelligenta fordon på räls. Tågen skickar signaler när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service. Därigenom kan vi i god tid avhjälpa fel som annars skulle drabba kunderna. Det blir helt enkelt ännu fler tåg som går i tid, säger Claes Broström, chef för SJ:s fordonsdivision.

2000 signaler per vagn kommer läsas av från sensorer och olika system. SJ kommer därigenom kunna övervaka alla delar av fordonet, exempelvis hjullager, bromsar, klimatanläggningar, dörrar och toaletter. All information samlas därefter ihop och skickas vidare till ett kontrollcenter utanför tåget. Fordonsingenjörer analyserar och använder informationen till att förbättra fordonens underhåll, medan SJs trafikledning får tidiga förvarningar som gör att problem kan undvikas och att kunderna slipper drabbas.

Till följd av digitaliseringen blir underhållet mer effektivt. Servicen görs i tid när fordonen behöver det och inte som tidigare efter ett visst antal kilometer eller körda timmar.

- Förhandsinformation snabbar även upp tiden i verkstaden. Teknikerna vet redan innan tåget kommer in vad felet är och kan vara beredda med rätt reservdelar. I förlängningen innebär detta att vi i god tid kan gå ut med korrekt information till passagerarna, säger Claes Broström.

Ett exempel på signaler som samlas in och analyseras är övervakningen av hjullagren på X 2000. Nu har SJ satsat stort på teknik som gör att driftsäkerheten höjs genom att sensorer känner av de vibrationer i hjullagren, som visar att det är dags för underhåll.

Registreringen av vibrationer innebär inte bara nytta för SJs fordon utan kan även bidra till utvecklingen av hela tågbranschen.

-  Vi kan genom vibrationsmätningarna även upptäcka förändringar på spåren, som Trafikverket har ansvar för. Det blir tydligt vilka spår som är i störst behov av underhåll och detta kan betyda mycket för en bättre fungerande infrastruktur i framtiden, säger Claes Broström. 



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.148