Dags för järnvägstunnel under Göteborg

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Ett tyskt-svenskt samarbete spelar en av nyckelrollerna när tågkapaciteten ska fördubblas vid Göteborgs central. NCC och Wayss & Freytag drog det längsta strået när en 3,2 kilometer lång deletapp handlades upp för 3,8 miljarder kronor.

Malmö och Stockholm har fått sina tunnlar för att effektivisera järnvägstrafiken genom städerna. Nu är det Göteborgs tur. I dagarna fick NCC tillsammans med tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau ingående i Royal BAM-group – uppdraget att bygga deletapp Korsvägen i den så kallade Västlänken som ska ge göteborgarna en järnvägstunnel under stadens centrala delar i kombination med tre nya stationer.

Den upphandlade etappen är cirka 3,2 kilometer lång och sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal för att ansluta till befintliga spår i Almedal. Kontraktet är värt cirka 3,8 miljarder kronor och omfattar arbeten med mycket varierade förutsättningar.

Bland annat ingår en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel som kommer att anläggas i berg. Tre avsnitt kommer att kräva schakt i lera kompletterat med betongkonstruktioner. Vid Korsvägen byggs en underjordisk station med tre uppgångar. Stationen får två spår med en mellanliggande plattform. Dessutom förbereds för ytterligare två spår med tillhörande plattform. Tänkt byggstart för etappen är våren 2018 och byggtiden beräknas till sex år.

– Vid anbudsprocessen har vi lagt stor vikt vid hur entreprenörerna valt att genomföra bygget. Anbuden har utvärderats på både deras planerade genomförande och pris, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.

Projektet är komplext och ger stort utrymme för kreativa lösningar. Det är en anledning till att så kallad prekvalificering tillämpats. Svårighetsgraden och utmaningarna har i hög grad bidragit till stort intresse även internationellt. Sammantaget fick Trafikverket in nio ansökningar om att få lämna anbud, varav fem inbjöds att gå vidare. Av dessa fem, valde tre att lämna in anbud.

Det vinnande konsortiet ägs till lika delar av NCC och Wayss & Freytag Ingeniurbau – två företag med stor erfarenhet av liknande uppdrag. NCC har exempelvis haft viktiga roller vid byggandet av Öresundsförbindelsens tunneldel, östra delen av Götatunneln, Citytunneln i Malmö, Citybanan, Norrströmstunneln i Stockholm och Singapores metrolinje Circle Line.

Wayss & Freytags meritlista finns Silberbergtunneln - en dubbelspårig järnvägstunnel i Tyskland och Diabolo Project – transformation av säckstationen vid Brussels flygplats till en kontinuerlig linjestation.

De båda företagen ingick också i ett konsortium tillsammans med franska Vinci som stupade på mållinjen när ett tunnelprojekt värt 8,7 miljarder norska kronor handlades upp i samband med utbyggnaden av den norska Follobanen.

Deletapp Korsvägen är en av fem huvudentreprenader i Västlänken. Tidigare har konsortiet Gülemak, Astaldi och Segermo tilldelats deletapp Haga. NCC har ett ECI-kontrakt (Early Contractor Involvement) för deletapp Centralen, fas ett projektering. Anbudsförfrågan för deletapp Kvarnberget skickas ut 4 december med sista anbudsdag 23 april. Entreprenad BEST (Bana, El, Signal och Tele) kommer att gå ut på anbud i början av 2019.

Västlänken är en cirka åtta kilometer lång pendel- och regiontågförbindelse, varav drygt sex kilometer i tunnel, under centrala Göteborg. Ett huvudmål är att fördubbla kapaciteten på Göteborgs central som i dag inte kan ta emot fler tåg. I projektet ingår nya stationer vid Haga och Korsvägen samt en ny stationsdel vid Göteborgs Central.

Enligt nuvarande planer sker själva byggandet 2018-2024 medan installationsarbeten och återställning beräknas till 2024-2026 med trafikstart 2026. Kostnaden beräknas till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå 2009).



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Nytt flygbolag till Gällivare

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Nyhetsbrev

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Arkiv

Herhta Hillfons flyttar

Storsatsning ökade Danmarksintresset

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Nytt akvarium byggs i Göteborg

Göteborgs fyller 400 år 2021 och då öppnar Sjöfartsmuseet Akvariet igen – då ska det helt nya huset med jätteakvariet på plats.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nordkalotten besökssatsar gemensamt

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Manner till Finnair

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Sänd till en kollega

0.142