23948sdkhjf

Genombrott för biodrivmedel

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det ser ut som om ett svenskt genombrott i utvecklingen av biodrivmedel är nära förestående – Ett forskningsprojekt har lyckats, läs mer här!

Sverige kan vara ytterligare ett steg närmare en fossilfri fordonsflotta. Detta sedan forskningsprojektet BioLi2.0 i pilotutrustning lyckats framställa ligninbaserat biodrivmedel som skulle kunna fungera i vanliga motorer och produceras i befintliga oljeraffinaderier. Redan idag används skogsråvara till framställning av biodrivmedel. I takt med omställningen till ett fossilfritt samhälle ökar behovet av biobaserade råvaror vilket drivit på forskningen på utnyttjandet av lignin.

Skogsråvaran lignin finns i rikliga mängder. Hela 20–30 procent av trädet utgörs av lignin som blir en restprodukt vid pappers- och kartongtillverkning. Ligninet som finns i svartluten recirkuleras idag främst som energi i massabruket men har stor potential att användas till både drivmedel och material.

Ett forskarteam från RISE med näringslivspartners har nu lyckats extrahera och uppgradera lignin till en produkt som går att blanda med dagens fossilbaserade drivmedel. Försök med upp till 30 procent inblandning har visat sig vara möjlig att samraffinera med fossila råvaror. Tack vare att ligninet kan gå in som en delström i bränsleframställningen är det möjligt att utnyttja existerande utrustning på raffinaderiet. Vi har därmed goda förutsättningar att minska vårt fossilberoende och samtidigt kunna utnyttja existerande investeringar i utrustning.

Framsteg har även gjorts i en annan del av projektet BioLi2.0. Här handlar det om skala upp en process för att framställa luktfritt lignin. Den välbekanta doften av massabruk har kanske varit det största hindret från att ersätta fossilbaserade limmer och kemikalier i exempelvis inredningsmaterial.

Lyckas vi med uppskalningen skulle det vara ett sätt att snabbt få ut ligninbaserade produkter. Vi bedömer också att det skulle vara relativt lätt att komplettera befintliga anläggningar med den nya tekniken, säger Marie Anheden, projektledare för BioLi2.0. Försök i ton-skala kommer nu att genomföras i RISE försöksanläggning i Bäckhammar. Hon fortsätter:

Nu i halvlek av projektet kan vi konstatera att många bra resultat har producerats. Det viktiga nu blir att producera och testa i större volymer och att sammanställa allt utifrån ett värdekedjeperspektiv. Vår ambition är också att se på hållbarhetsfrågor på en övergripande systemnivå för Sverige. Vad innebär det att ta ut lignin och göra produkter istället för att göra el av det som idag? De nya gröna bränslena och kemikalierna kommer sannolikt att förändra de stora flödena inom skogsindustrin.

Projekt BioLi2.0 är en satsning inom det strategiska innovationsprogrammet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126