Säljrekord för HVO

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under tredje kvartalet 2017 ökade försäljningen av HVO-diesel med 24 procent jämfört med motsvarande period för 2016.

Andra biodrivmedel har inte utvecklats positivt. Ren FAME-diesel, så kallad B100, backade med 32 procent. Etanol som E85 och ED95 gick ner med 16 procent. Störst var ökningen för HVO100 med 111 procent med säljrekord för september månad. Aldrig tidigare har det sålts mer än 50 000 kubikmeter en enskild månad. Rekordet lyder nu 52 592 kubikmeter. Det är mer än all etanol, FAME-diesel och biogas tillsammans. Dessutom är volymen HVO100 nu dubbelt så stor som all FAME och hela tio gånger större än all B100.

Tredje kvartalet 2017 var den förnybara andelen av försålda drivmedel 20,1 procent på energibas vilket är rekord. För året 2016 var andelen 18,5 procent. För diesel som levererades till den svenska marknaden för transporter var 26,4 procent på energibas biodiesel. Det visar Svebios analys av färsk statistik från SCB.

HVO tillverkas av en rad olika avfalls- och restprodukter, som tallolja från skogsindustrin och återvunna vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. FAME utgörs nästan uteslutande av rapsdiesel, RME, som tillverkas av oljeväxten raps. Biodiesel finns dels som rent biodieselbränsle, HVO100 och B100, dels som inblandning i fossil diesel. HVO100 är Sveriges näst största biodrivmedel efter inblandad HVO i diesel. Många åkerier och bussbolag har under de senaste åren gjort stora satsningar på biodiesel.

Den omfattande användningen av HVO minskar kraftigt utsläppen av växthusgaser från den svenska trafiken. Samtidigt har högkoncentrerad etanol och FAME tidvis belagts med skatt vilket sänkt försäljningen. Denna skatt tas bort vid årsskiftet. Det är viktigt för att Sverige ska kunna gå mot en fossilfri transportsektor i Sverige, ett mål som våra politiker hoppas nå en bit efter 2030, säger Svebios drivmedelsexpert Tomas Ekbom.

För biogas var det inga stora förändringar förutom att andelen fossil gas i fordonsgasen minskade kraftigt, hela 56 procent, och fordonsgas har nu en förnybar andel om stadigt över 90 procent.

Vad vi nu behöver är ytterligare klarhet om de långsiktiga skattevillkoren för biodrivmedel, så att vi kan få igång investeringar i ökad svensk produktion. Vi behöver utveckla och demonstrera ny teknik för att göra biodiesel även av andra skogsråvaror än tallolja, som är en begränsad resurs, säger Tomas Ekbom.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

Plus

Olycka med svensk turistbuss

En turistbuss med 42 passagerare körde av vägen i Gooiseweg i Amsterdam, Nederländerna den 18 april. Tre personer har skadats, bland dem föraren. Läs mer här!

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Nyhetsbrev

Sommarkortet tillbaka

Arkiv

De vann pendelbåtstrafik

Fordonstillverkarna om säkerheten

Plus

Bältar i bussen

Plus

Jagar bussförare

Plus

Bussar i Bryssel

Plus

Vi kan vad vi vill!

Plus

Medlemmar får stöd

Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

Plus

Vann mot staten

Plus

Nya lagen lurig

Plus

Nära 200 på Busstorget

13 april samlas bussresebranschen på Selma Spa i Sunne - Nära 200 deltagare är på plats för att lyssna på föredrag om de viktigaste branschfrågorna, evenemanget sänds live - här visas hur det går till!

Plus

Stöd för bussresearrangörerna

Sveriges Bussföretag utökar sitt medlemsstöd för turist- och beställningstrafik – Det ska bli enklare för bussresearrangörerna, läs här!

Direktsändning från Busstorget!

Via länk kan de som av någon outgrundlig anledning inte anmält sig till årets största branschhändelse Busstorget 2018 följa med via länk, hur det går till hittar du här!

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Brunst i Orsa

Flyg viktigt för svensken

Säkraste transportlandet i Europa

Bruzelius till Resia

Brauer till UITP

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Plus

Belgrad direkt

Kraftsamling för bälte i buss

Andersson lämnar Visit Stockholm

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.135