Säljrekord för HVO

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Under tredje kvartalet 2017 ökade försäljningen av HVO-diesel med 24 procent jämfört med motsvarande period för 2016.

Andra biodrivmedel har inte utvecklats positivt. Ren FAME-diesel, så kallad B100, backade med 32 procent. Etanol som E85 och ED95 gick ner med 16 procent. Störst var ökningen för HVO100 med 111 procent med säljrekord för september månad. Aldrig tidigare har det sålts mer än 50 000 kubikmeter en enskild månad. Rekordet lyder nu 52 592 kubikmeter. Det är mer än all etanol, FAME-diesel och biogas tillsammans. Dessutom är volymen HVO100 nu dubbelt så stor som all FAME och hela tio gånger större än all B100.

Tredje kvartalet 2017 var den förnybara andelen av försålda drivmedel 20,1 procent på energibas vilket är rekord. För året 2016 var andelen 18,5 procent. För diesel som levererades till den svenska marknaden för transporter var 26,4 procent på energibas biodiesel. Det visar Svebios analys av färsk statistik från SCB.

HVO tillverkas av en rad olika avfalls- och restprodukter, som tallolja från skogsindustrin och återvunna vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. FAME utgörs nästan uteslutande av rapsdiesel, RME, som tillverkas av oljeväxten raps. Biodiesel finns dels som rent biodieselbränsle, HVO100 och B100, dels som inblandning i fossil diesel. HVO100 är Sveriges näst största biodrivmedel efter inblandad HVO i diesel. Många åkerier och bussbolag har under de senaste åren gjort stora satsningar på biodiesel.

Den omfattande användningen av HVO minskar kraftigt utsläppen av växthusgaser från den svenska trafiken. Samtidigt har högkoncentrerad etanol och FAME tidvis belagts med skatt vilket sänkt försäljningen. Denna skatt tas bort vid årsskiftet. Det är viktigt för att Sverige ska kunna gå mot en fossilfri transportsektor i Sverige, ett mål som våra politiker hoppas nå en bit efter 2030, säger Svebios drivmedelsexpert Tomas Ekbom.

För biogas var det inga stora förändringar förutom att andelen fossil gas i fordonsgasen minskade kraftigt, hela 56 procent, och fordonsgas har nu en förnybar andel om stadigt över 90 procent.

Vad vi nu behöver är ytterligare klarhet om de långsiktiga skattevillkoren för biodrivmedel, så att vi kan få igång investeringar i ökad svensk produktion. Vi behöver utveckla och demonstrera ny teknik för att göra biodiesel även av andra skogsråvaror än tallolja, som är en begränsad resurs, säger Tomas Ekbom.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Tåg till Vasaloppen

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

Förlängning är semestertrenden

Allt fler vill förlänga semestern och vara bortresta en längre tid – En tydlig trend som Ölvemarks Holiday har kopplat greppet på.

Nyhetsbrev

Dags för Busstorget 2018

Arkiv

Alla hjärtans dag!

Dagen alla romantiker väntat på är här, Alla hjärtans dag – Här kommer säkra tips om hur dagen ska levas hållbart med sin hjärtas käresta, läs här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

”Sveriges bästa rederi”

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Fyrkryssningar populära

Rolfs samarbetar med Ticket

Bergman tar över

Direktflyg till Beijing

Georgien tokökar

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Sänd till en kollega

0.206