Branschmöte på toppnivå

| Av Jacob Albertsen | Tipsa redaktionen

Kollektivtrafikdagen arrangerades av TRAFIKFORUM för tionde gången i år – Här presenteras vad det stora branschmötet faktiskt handlar om och vilken tyngd det har rent statistiskt, klicka och läs!

237 personer från 116 olika företag och organisationer samlades 11 maj 2017 för en heldagskonferens på Cirkus i Stockholm. Gemensam nämnare för alla dessa var att de på ett eller annat sätt tycker att kollektivtrafik är intressant. Av dessa 237 personer angav 21 personer att de var vd eller motsvarande i det företag eller organisation de är aktiva i. Detta borgar för att samtalen ligger på en hög nivå, och de som faktiskt äger besluten var på plats. 20 personer har angivit att de arbetar som affärs- eller branschutvecklare, och det är inte minst intressant med tanke på att avsikten med dagen faktiskt är att utveckla sig, sin organisation och sin verksamhet till det bättre.

Ambitionen från arrangörernas sida har genom åren varit tydlig gällande vilka som vi önskar ska besöka konferensen. De som de facto sitter och arbetar med utvecklingen och den strategiska hanteringen av kollektivtrafikfrågor i samhället (11 besökare har angivit att de arbetar med strategifrågor som chef eller planerare). Detta oavsett om de arbetar hos en trafikhuvudman (37 procent av besökarna 2017), hos en leverantör till branschen (38 procent av besökarna 2017) eller hos en operatör (23 procent av besökarna 2017). Vi har kommit fram till att för att skapa den dynamiska arena vi eftersträvar så är det viktigt att vi får till en bra blandning av dessa tre huvudgrupper. Med ungefär en tredjedel av vardera på plats så skapas allianser (både heliga och o-heliga) och affärer. De 12 personer som angivit att de är Försäljnings- eller Marknadschefer har alltså förhoppningsvis haft en del att ta tag i efter konferensen.

Vår samarbetspartner under 2017 Samtrafiken har genom åren dragit ett stort lass när man etablerat ett tydligt framtidsorienterat sätt för branschen att mötas och samtala. Bland annat i samband med deras egna mycket uppskattade konferenser som öppnat ögonen på många för det faktum att framtiden faktiskt kommer oavsett om jag förbereder mig för den eller ej. Under Kollektivtrafikdagen 2017 fick vi ta del av en liten del av deras visioner och ambitioner under deras mycket välbesökta break-out session, och vd Gerhard Wennerströms key-note speech under dagen. Samarbetet mellan Kollektivtrafikdagen och Samtrafiken fortsätter, fast under andra former än under 2017 då de lägger ner stort arbete på att arbeta fram ramarna för sitt framtida arbete. Vår förhoppning är att vi även i framtiden får ta del av de insikter som Samtrafiken kommer fram till i sitt arbete med att samverka och utveckla kollektivtrafiken och dess aktörer. Det gedigna arbete som man från Samtrafiken gör för att föra branschen framåt mot en framtid som redan är här, är en viktig plattform för alla branschens intressenter att ta del av, och använda sig av.

Oavsett om det är samtal om framtiden eller nutiden, eller för den delen av den mycket lärorika historien så är det av yttersta vikt att tid finns för dessa samtal. Detta är något vi tagit med oss in i programarbetet, vilket förhoppningsvis framgår av de lite längre pauserna, det mingel vi arrangerar tillsammans med huvudpartnern Hogia, och inte minst den middag som det i år var premiär för efter konferensen. I en tid då digitaliseringen, automatiseringen och rationaliseringen är i fokus så blir det än viktigare att man får tid till det personliga mötet. Där har Kollektivtrafikdagen och andra konferenser en stor roll att fylla. Detta är också de signaler vi får i utvärderingen av konferensen. 90,5 procent av de som svarat på utvärderingen kan rekommendera Kollektivtrafikdagen till en kollega.

Utvärderingen i övrigt ger vid hand att det finns stort intresse för att branschen pratar mer om infrastrukturens roll i kollektivtrafiksammanhang. Hur ska vi se till att kollektivtrafikens önskemål kommer fram när vi pratar stads- och samhällsbyggnad. Därför är det extra roligt att vi till 2018 års konferens har nöjet att välkomna Infrastrukturministern Tomas Eneroth som talare. Den nya tekniken är alltid intressant, vilket vi också tar fasta på genom att utveckla resonemanget kring Mobility as a Service, MaaS. Men man får absolut inte glömma att enklare moderniseringar av både fordonsflottor och administrativa system kan ge goda resultat. Med det sagt får vi absolut inte glömma att framtiden är här. El är hett, diesel kommer förbjudas (eventuellt) i stora städer runt om i världen, urbaniseringen fortsätter och behovet av en fungerande kollektivtrafik är tydligt. Inte bara som en service som vissa utnyttjar, utan också som en förutsättning för att både stad och land kan fortsätta att utvecklas på ett hållbart och säkert sätt. Just säkerheten i, och omkring kollektivtrafiken är ett av de ämnen vi tänker lyfta under 2018 års konferens. Detta bland annat med attacken i Bryssel i mars färskt i minne.

Intresset för utblickar i övriga världen är stort, även om Sverige i mångt och mycket anses vara ett föregångsland så är det alltid intressant att se vart resten av världen är på väg med sin kollektivtrafik. Sist men inte minst så är intresset mycket stort att prata om finansieringen av kollektivtrafiken. Alla vill ha allt, men ingen vill betala för det. Teknikskiften inom både hård- och mjukvara kostar pengar och samtidigt som man sätter skall-krav på att skiftet ska ske, så tillför man inte resurser i motsvarande utsträckning. Kanske kan vi se en diskussion om detta i en panel under valåret 2018 års upplaga av Kollektivtrafikdagen. Uppslagen till konferensen kommer i stor utsträckning från de utvärderingar deltagarna fyllt i, och kombinerat med de täta kontakter vi har med branschens aktörer så borgar det för ett relevant program den 14 maj 2018.

Genom åren har vi haft närmare 2200 deltagare på Kollektivtrafikdagen. Täckningen i branschen är god, men inte fullständig. Detta är något som vi tillsammans med våra sammarbetspartners, partners och deltagare jobbar vidare mot. Ambitionen är att fortsätta utveckla mötesplatsen Kollektivtrafikdagen till en årlig, naturlig mötesplats för branschens alla aktörer. Jämt fördelat mellan operatörer, leverantörer och trafikhuvudmännen, för samverkan ger resultat! 2018 års konferens kommer hållas på Courtyard by Marriott som är en mindre, mer nära anläggning än Cirkus. Samarbetet med Cirkus har varit gott genom åren, men nu går vi vidare. Moderator för konferensen 2018 är före detta Stadsmiljöborgarrådet i Stockholm, Per Ankersjö. En närmare presentation av honom kommer på www.rt-forum.se inom kort.

KONTAKTA projektledaren!

Hör av dig om du har frågor eller kommentarer kring Kollektivtrafikdagen som var eller som kommer. Eller varför inte gå in och anmäla dig direkt på www.kollektivtrafikdagen.se

Med vänliga hälsningar

Jacob Albertsen
Projektledare och Programansvarig Kollektivtrafikdagen
Tidningen TRAFIKFORUM

Jacob.albertsen@mentoronline.se



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.222