23948sdkhjf

Fack vill ha höghastighetsjärnväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fackförbundet ST, förr känt som statstjänstemannaförbundet, vill ha höghastighetståg i Sverige byggd med lånade pengar – läs mer här!

Fackförbundet ST har svarat på Trafikverkets remiss ”Förslag till nationell plan för transportsystemet 2018 – 2029” där det bland annat anges att det endast bör byggas en light-version av höghastighetståg med maxhastigheten 250 km/h. Detta räcker inte enligt ST som anser att Sverige behöver en god infrastruktur vilket också skulle gynna den fackliga organisations medlemmar där många arbetar med infrastruktur.

- Vi ser främst lånefinansiering som ett alternativ för finansiering av höghastighetsjärnväg. Detta för att kunna göra hela investeringen på en gång och bygga hela banan, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

En väl fungerande infrastruktur är en viktig förutsättning för en god statlig service i hela landet. Fackförbundet ST avråder från den kompromiss som Trafikverket har föreslagit för en höghastighetsjärnväg i Sverige. Vi vill istället se höghastighetsbanor som är dimensionerade för minst 320 km/h, både ur ett klimatperspektiv och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ser vi det som ett bättre långsiktigt alternativ. Kostnaden för dessa investeringar är så stora att de inte kan finansieras via statsbudgeten för då omöjliggörs nödvändigt underhåll och behov av upprustning. 

- Underhåll och investeringar i befintlig infrastruktur bör prioriteras för att vi i Sverige ska ha väl fungerande transporter på järnväg, säger Stefan Bieder, vice ordförande för ST inom Spårtrafiken.

Det är viktigt att transportpolitiken är sammanhållen och bidrar till en jobbskapande tillväxt som samtidigt hållbar. Tyvärr konstaterar Fackförbundet ST att delar av inriktningen på transportpolitiken riskerar att försvåra detta. Det är en god ambition att en större andel av de långväga godstransporterna ska gå på järnvägar och sjöfart. Men det är vår bedömning att höjda banavgifter riskerar att leda till motsatt effekt för godstrafiken, att färre långväga godstransporter kommer ske på järnväg.

Vi ser det också som viktigt att regeringen lägger fram ett förslag om vägslitageavgifter för lastbilar. Vi menar att det skulle vara bra för hållbarheten och leda till konkurrensneutralitet mellan transporter.

Fotnot. Fackförbundet ST har medlemmar bland anställda på Trafikverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut. Hos oss finns även anställda på de statliga bolagen SJ, Green Cargo, Infranord och Swedavia samt de som arbetar på bolag med statlig anknytning, exempelvis MTR, Aviator och Menzies.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Arkiv

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Plus

Mercedes tar över ledningen

November innebar ommöbleringar i toppen av Tunga Bussligan 2018 - Mercedes-Benz tar täten före Scania, och nu kommer också Volvo, det visar Bil Swedens statistik.

Bra november för bussarna

Spikat: Tre zoner i Västtrafik

27 november beslutade Regionfullmäktige i Västra Götaland att dagens drygt 70 zoner ska slås ihop till tre – men genomförandet av förändringen dröjer.

Nobina vann miljardkontrakt i Finland

Transportrevolution utmanar privatbilen

Den privatägda bilen har länge dominerat som transportmedel i storstäderna – men nu stundar en transportrevolution som utmanar den privata bilens framtid.

Färgbutik i taxisamarbete

Ett nytt samarbete mellan Taxi Göteborg och Flügger färg hjälper kunderna hem till dörren med allt de handlat - på så vis går det att handla utan att använda bilen.

Lövhalka - nu bevisat snorhal

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Skåne skrotar Jojo - inför återförsäljare

Ta chansen att påverka RT-Forum

Plus

5 snabba frågor...

Elmia expanderar

22 november gav kommunfullmäktige i Jönköping klartecken för Elmias planerade utveckling av anläggningen - nu blir mässan ännu större.

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Sänd till en kollega

0.252