23948sdkhjf

Fack vill ha höghastighetsjärnväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fackförbundet ST, förr känt som statstjänstemannaförbundet, vill ha höghastighetståg i Sverige byggd med lånade pengar – läs mer här!

Fackförbundet ST har svarat på Trafikverkets remiss ”Förslag till nationell plan för transportsystemet 2018 – 2029” där det bland annat anges att det endast bör byggas en light-version av höghastighetståg med maxhastigheten 250 km/h. Detta räcker inte enligt ST som anser att Sverige behöver en god infrastruktur vilket också skulle gynna den fackliga organisations medlemmar där många arbetar med infrastruktur.

- Vi ser främst lånefinansiering som ett alternativ för finansiering av höghastighetsjärnväg. Detta för att kunna göra hela investeringen på en gång och bygga hela banan, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

En väl fungerande infrastruktur är en viktig förutsättning för en god statlig service i hela landet. Fackförbundet ST avråder från den kompromiss som Trafikverket har föreslagit för en höghastighetsjärnväg i Sverige. Vi vill istället se höghastighetsbanor som är dimensionerade för minst 320 km/h, både ur ett klimatperspektiv och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ser vi det som ett bättre långsiktigt alternativ. Kostnaden för dessa investeringar är så stora att de inte kan finansieras via statsbudgeten för då omöjliggörs nödvändigt underhåll och behov av upprustning. 

- Underhåll och investeringar i befintlig infrastruktur bör prioriteras för att vi i Sverige ska ha väl fungerande transporter på järnväg, säger Stefan Bieder, vice ordförande för ST inom Spårtrafiken.

Det är viktigt att transportpolitiken är sammanhållen och bidrar till en jobbskapande tillväxt som samtidigt hållbar. Tyvärr konstaterar Fackförbundet ST att delar av inriktningen på transportpolitiken riskerar att försvåra detta. Det är en god ambition att en större andel av de långväga godstransporterna ska gå på järnvägar och sjöfart. Men det är vår bedömning att höjda banavgifter riskerar att leda till motsatt effekt för godstrafiken, att färre långväga godstransporter kommer ske på järnväg.

Vi ser det också som viktigt att regeringen lägger fram ett förslag om vägslitageavgifter för lastbilar. Vi menar att det skulle vara bra för hållbarheten och leda till konkurrensneutralitet mellan transporter.

Fotnot. Fackförbundet ST har medlemmar bland anställda på Trafikverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut. Hos oss finns även anställda på de statliga bolagen SJ, Green Cargo, Infranord och Swedavia samt de som arbetar på bolag med statlig anknytning, exempelvis MTR, Aviator och Menzies.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tre månader till för Hybricon

EU skärper utsläppskraven rejält

EU skärper utsläppskraven rejält på tunga fordon – men EU-parlamentet måste först rösta om saken vilket sker i mars.

UL rekordökade 2018

Dramatisk ökning av döda i trafiken

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Nyhetsbrev

Nobina förvärvar i Danmark

Arkiv

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Eneroth till Kollektivtrafikdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar på Kollektivtrafikdagen 15 maj – branschdagen genomförs i år på Quality Hotel Friends i Solna.

Resanderekord för SJ

SJ når rekordsiffror vad gäller antalet resenärer under 2018 – samtidigt backade rörelseresultatet med nära 200 miljoner.

Framtidens drivmedel på Kollektivtrafikdagen!

15 maj genomförs Kollektivtrafikdagen vid Friends Arena i Solna – en av programpunkterna är regeldjungeln kring framtidens drivmedel.

Anropsstyrd framgång i Västtrafik

Uppåt för Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent – det framgår nu när siffrorna för 2018 har sammanställts.

"Tiggarbrev" från Skånetrafiken

Utmanar: 90 dagar utan bil!

Bjurenborg lämnar Arriva

Volvo-aktör överklagar Hybricons tilldelning

Ruter valde Zetadisplay

Rekordsatsning på elbussar

Inom kort ska den blågröna majoriteten i Region Stockholm klubba ett historiskt beslut om en mångmiljardsatsning på hundratals nya elbussar.

Swish i Örebro

Axelsson får Miljöpriset 2019

Kenneth Johansson död

Brittiska körkort kan få dispens

Alstom+Siemens stoppas av EU

Plus

5 snabba frågor…

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Grönt för kameror i Dalatrafiken

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198