Fack vill ha höghastighetsjärnväg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Fackförbundet ST, förr känt som statstjänstemannaförbundet, vill ha höghastighetståg i Sverige byggd med lånade pengar – läs mer här!

Fackförbundet ST har svarat på Trafikverkets remiss ”Förslag till nationell plan för transportsystemet 2018 – 2029” där det bland annat anges att det endast bör byggas en light-version av höghastighetståg med maxhastigheten 250 km/h. Detta räcker inte enligt ST som anser att Sverige behöver en god infrastruktur vilket också skulle gynna den fackliga organisations medlemmar där många arbetar med infrastruktur.

- Vi ser främst lånefinansiering som ett alternativ för finansiering av höghastighetsjärnväg. Detta för att kunna göra hela investeringen på en gång och bygga hela banan, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

En väl fungerande infrastruktur är en viktig förutsättning för en god statlig service i hela landet. Fackförbundet ST avråder från den kompromiss som Trafikverket har föreslagit för en höghastighetsjärnväg i Sverige. Vi vill istället se höghastighetsbanor som är dimensionerade för minst 320 km/h, både ur ett klimatperspektiv och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv ser vi det som ett bättre långsiktigt alternativ. Kostnaden för dessa investeringar är så stora att de inte kan finansieras via statsbudgeten för då omöjliggörs nödvändigt underhåll och behov av upprustning. 

- Underhåll och investeringar i befintlig infrastruktur bör prioriteras för att vi i Sverige ska ha väl fungerande transporter på järnväg, säger Stefan Bieder, vice ordförande för ST inom Spårtrafiken.

Det är viktigt att transportpolitiken är sammanhållen och bidrar till en jobbskapande tillväxt som samtidigt hållbar. Tyvärr konstaterar Fackförbundet ST att delar av inriktningen på transportpolitiken riskerar att försvåra detta. Det är en god ambition att en större andel av de långväga godstransporterna ska gå på järnvägar och sjöfart. Men det är vår bedömning att höjda banavgifter riskerar att leda till motsatt effekt för godstrafiken, att färre långväga godstransporter kommer ske på järnväg.

Vi ser det också som viktigt att regeringen lägger fram ett förslag om vägslitageavgifter för lastbilar. Vi menar att det skulle vara bra för hållbarheten och leda till konkurrensneutralitet mellan transporter.

Fotnot. Fackförbundet ST har medlemmar bland anställda på Trafikverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Statens väg- och transportforskningsinstitut. Hos oss finns även anställda på de statliga bolagen SJ, Green Cargo, Infranord och Swedavia samt de som arbetar på bolag med statlig anknytning, exempelvis MTR, Aviator och Menzies.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mer kollektivtrafik för pengarna

50 åtgärder kan minska kollektivtrafikens skenande kostnader – Svensk Kollektivtrafik presenterar receptet i en ny rapport, läs här!

Tågkompaniet tar över Krösatågen

Plus

Därför tar Örebro över busstrafiken

Region Örebro har startat ett eget offentligägt bussbolag som ska börja ta över trafiken i egen regi från 2019 – Men inte för att slå ut de små bussbolagen, snarare för att rädda dem, enligt länstrafikens ordförande Mats Gunnarsson på Svensk Kollektivtrafiks årskonferens, läs mer här!

Brister i skoltrafiken

Det finns fortfarande lokala brister i den svenska skoltrafiken, det visar NTF:s genomgång – Läs om toppkommunerna och bottenkommunerna här!

Nettbuss vann i Jämtland

Bussbolag mättar julhungriga

Nyhetsbrev

Bussmiljönärer i Skövde

För att lyfta fram fördelarna med att välja bussen i stället för att ta bilen till arbetet, har Skövde kommun i samarbete med Västtrafik och Nobina startat projektet Bussmiljönärerna, läs här!

Arkiv

Unga kan få köra längre

Transportföretagen försöker driva på Europaparlamentets regelförändringsarbete när det gäller unga bussförare – Det finns hopp om att den så kallade 50-km-regeln kan försvinna, läs här!

Busskrasch i Linköping

En dubbeldäckarbuss med barn i trafik för Östgötatrafiken har kraschat i en bro 5 december – Två skadade till sjukhus, läs mer här!

Plus

Vikingbuss starkast på hemmaplan

Viking Buss är en renodlad researrangör – bolaget kör ingen samhällssubventionerad trafik, här handlar det om arrangemang och ren beställningstrafik, läs mer här!

Plus

Det brinner i motorn!

Brand i bussmotorn är en mardröm för alla bussbolag, speciellt med de många heta gas- och Euro 6-motorerna - Men det finns hjälp, läs här!

Plus

Det våras för kombinerad mobilitet

MaaS, Mobility as a Service - eller kombinerad mobilitet på svenska - är ett relativt nytt begrepp inom persontransporternas värld, läs om det här!

Tung trafik allt renare

Fack vill ha höghastighetsjärnväg

Fackförbundet ST, förr känt som statstjänstemannaförbundet, vill ha höghastighetståg i Sverige byggd med lånade pengar – läs mer här!

Plus

5 snabba...

...till Lotta Frenssen, vd för mässan Elmia i Jönköping sedan mars 2017 - en kvinna som gjort mycket under sin späckade karriär, men nu är det vd-posten för världens vackrast belägna mässa som gäller till 100 procent.

Branschen sågar Trafikanalys statistik

Plus

Från dörr till dörr med mobilen

Infospread i Jönköping erbjuder mobilappar för resesökning och köp av biljetter till kollektivtrafiken. Det handlar om kombinerad mobilitet, att ta sig från dörr till dörr med kollektivtrafiken med hjälp av smarta tjänster i mobiltelefonen. Företaget var tidigt ute med tekniken och har vuxit stabilt sedan starten för 12 år sedan.

Plus

Solaris bäst i november

Solaris stiger in i Tunga Bussligan 2017 först i november, men gör det med besked - får flest nyregistreringar under årets näst sista månad. Mercedes-Benz behåller dock sin solklara ledning, läs mer här!

Svag november för bussarna

Mer kollektivtrafik räddar liv

Om 60 procent skulle åka kollektivt, gå eller cykla i Örebro så skulle det rädda 40 liv – Detta enligt en internationell forskningsstudie, läs om den här!

Plus

Förare får mobilförbud

30 november beslutade regeringen om en ändring i trafikförordningen – Från 1 februari 2018 är det stopp för handhållet mobilprat bakom ratten, klicka här för nya reglerna!

Branschmöte på toppnivå

Kollektivtrafikdagen arrangerades av TRAFIKFORUM för tionde gången i år – Här presenteras vad det stora branschmötet faktiskt handlar om och vilken tyngd det har rent statistiskt, klicka och läs!

Jul i västlig kollektivtrafik

Västtrafik kör till Landvetter Airport

Från 10 december 2017 kommer den nya busslinjen 612 att trafikera Göteborg Landvetter Airport – Flygbussarna får konkurrens av subventionerad trafik, läs mer här!

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Mezghani till UITP

Mobilitetslösningar för landsbygd

Värmbrink till Neoplan Väst

Bra möten på Elmia

Sänd till en kollega

0.151