Tung trafik allt renare

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Den ökade användningen av biodiesel har minskat utsläppen av koldioxid från tung trafik i Sverige mycket kraftigt – Detta enligt Svebios nya siffror.

De totala utsläppen av växthusgaser från tunga fordon minskade från 3,75 miljoner ton koldioxid till 3,33 miljoner ton koldioxid mellan 2015 och 2016. Det är en minskning med 11 procent, och förklarar nästan halva minskningen av växthusgasutsläpp i Sverige förra året.

De svenska drivmedelsföretagen har tillsammans med de svenska åkerierna och transportbeställarna gjort ett fantastiskt jobb med att minska sin klimatpåverkan från tung trafik. Det är framför allt den ökade användningen av HVO-diesel som står bakom den här minskningen. Men även användning av andra biobränslen har betydelse för att den tunga trafiken minskar sin klimatpåverkan, säger Tomas Ekbom, Svebios biodrivmedelsexpert.

Sverige är föregångare i EU när det gäller att introducera förnybar biodiesel och andra förnybara drivmedel. Biodrivmedel står för mer än 20 procent av alla drivmedel i Sverige, och för diesel är den förnybara andelen över 25 procent. Det är denna höga användning av biodrivmedel som slår igenom i utsläppsstatistiken och kraftigt minskar de svenska utsläppen av klimatgaser.

Växthusgasutsläppen minskade från alla fordonsslag mellan 2015 och 2016: från bilar med 3,3 procent, från bussar med 7,6 procent, från lätta lastbilar med 7,6 procent, från MC och mopeder med 5 procent.

Siffrorna visar att bränslebyte från fossilt till biodrivmedel är ett snabbt och effektivt sätt att minska utsläppen av koldioxid från trafiken. Det är ett underskattat medel för att åstadkomma snabb klimatnytta, säger Gustav Melin, vd i Svebio.

Bussar har alltså minskat sina utsläpp med 7,6 procent, från 699,3 tusen ton koldioxid 2015 till 646,1 tusen ton 2016. Allra mest har tunga lastbilar minskat sina utsläpp, mycket för att de från början släppte ut mest av den tunga yrkestrafiken: Från 3754,0 tusen ton 2015 till 3332,9 tusen ton koldioxid 2016, minus 11 procent.

I särklass mesta utsläppen svarar dock de vanliga privata personbilarna för som därmed är de största miljöbovarna: De släppte ut 10662,1 tusen ton koldioxid 2015 till 10314,6 tusen ton 2016, minus 3,3 procent. Bilarna är därmed det fordonsslag som har den lägsta minskningen av alla.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.133