Längre tunnel för mer bebyggelse

| Av Joel Eriksson | Tipsa redaktionen

Den järnvägstunnel som ska byggas i Sundbyberg blir längre än planerat. 1,4 kilometer lång blir den nya sträckan enligt ett tilläggsavtal.

Som en del av järnvägsutbyggnaden mellan Tomteboda och Kallhäll ska det byggas en järnvästunnel under Sudbybergs bebyggelse. I ett tilläggsavtal är förslaget att förlänga tunneln, vilket öppnar upp för mer byggande ovan jord.

Kommunstyrelsen tog under måndagen beslut om att föreslå att kommunfullmäktige godkänner tilläggsavtalet den 18 december, det skriver Sundbybergs stad i ett pressmeddelande.

Totalt handlar det om en tunnel på 1,4 kilometer, vilket är knappa 300 meter längre än vad som först var planen.

– Genom att lägga järnvägen i tunnel genom de centrala delarna av Sundbyberg skapar vi möjligheter för stadsutveckling samtidigt som vi bygger en järnväg som klarar framtidens krav, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Läs också: Första delen av Marieholmstunneln nedsänkt

Sundbybergs stad är medfinansiär till bygget och kommer att skjuta till ytterligare 321 miljoner kronor när nu tunneln blir längre. Det innebär att Sundbybergs del av finansieringen uppgår till drygt 1,1 miljarder kronor. De har sedan tidigare avtalat om 800 miljoner i medfinansiering.

Sundbybergs styrande politiker ser den förlängda tunneln som en möjlighet att bebygga marken ytterligare med bostäder, handelslokaler och kontor.

– Tunnelförlängningen medför att vi får chansen att bygga fler bostäder på gammal industrimark och att göra stadsmiljön ännu bättre, säger Stefan Bergström (C), kommunalråd och ordförande för exploaterings- och hållbarhetsutskottet i Sundbybergs stad.

Bygget är planerat att startas tidigast 2020 och ska ta ungefär åtta år att färdigställa. Hela projektet innebär att de två spår som går på delsträckan av Mälarbanan i dag blir fyra, till en kostnad av 17,1 miljarder kronor.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mer kollektivtrafik för pengarna

50 åtgärder kan minska kollektivtrafikens skenande kostnader – Svensk Kollektivtrafik presenterar receptet i en ny rapport, läs här!

Tågkompaniet tar över Krösatågen

Plus

Därför tar Örebro över busstrafiken

Region Örebro har startat ett eget offentligägt bussbolag som ska börja ta över trafiken i egen regi från 2019 – Men inte för att slå ut de små bussbolagen, snarare för att rädda dem, enligt länstrafikens ordförande Mats Gunnarsson på Svensk Kollektivtrafiks årskonferens, läs mer här!

Brister i skoltrafiken

Det finns fortfarande lokala brister i den svenska skoltrafiken, det visar NTF:s genomgång – Läs om toppkommunerna och bottenkommunerna här!

Första delen av Marieholmstunneln nedsänkt

Det första segmentet har nu bogserats på plats och sänkts ned till botten med hjälp av ballasttankar.

Nettbuss vann i Jämtland

Nyhetsbrev

Plus

5 snabba...

...till Hans Remvig som arbetat länge med olika typer av marknadsundersökningar av turismnäringen - Och som gjort sig känd för att totalsåga den statistik som levereras till branschen, läs mer här!

Arkiv

Bussbolag mättar julhungriga

Ölfestivaler i Belgien 2018

I Belgien är öl mer än bara något man dricker, en stor del av landets kultur är relaterad till öl - Här ges tips om landets tio främsta ölfestivaler!

Bussmiljönärer i Skövde

För att lyfta fram fördelarna med att välja bussen i stället för att ta bilen till arbetet, har Skövde kommun i samarbete med Västtrafik och Nobina startat projektet Bussmiljönärerna, läs här!

Resenären vill ha mer

Allt fler gruppresenärer vill uppleva mer än bara resmålet på sin resa - Den uppfattningen har Rolfs Flyg & Buss som tagit fasta på det nu när 2018 års resor lanseras.

Unga kan få köra längre

Transportföretagen försöker driva på Europaparlamentets regelförändringsarbete när det gäller unga bussförare – Det finns hopp om att den så kallade 50-km-regeln kan försvinna, läs här!

Längre tunnel för mer bebyggelse

Plus

21. Bra 2017 för Lindbergs Buss

Plus

20. Bra 2017 för Th. Liens Turistbusser

Plus

19. Bra 2017 för Vega Reiser

Plus

18. Bra 2017 för PR Resor & Event

Plus

17. Bra 2017 för Forellenresor

Plus

16. Bra 2017 för Tele-Tur

Plus

15. Bra 2017 för Ängbergs Buss

Plus

14. Bra 2017 för Resemakar´n

Plus

13. Bra 2017 för S & S Resor

Plus

12. Bra 2017 för Dacke Buss

Plus

11. Bra 2017 för Orklareiser

Trendigt med temakryssning

Fyra i kamp om Trafiklab-pris

Nytt avtal om Ostlänken

Mezghani till UITP

Mobilitetslösningar för landsbygd

Värmbrink till Neoplan Väst

Andersson till Ehrenberg

Bra möten på Elmia

Sänd till en kollega

0.177