Längre tunnel för mer bebyggelse

| Av Joel Eriksson | Tipsa redaktionen

Den järnvägstunnel som ska byggas i Sundbyberg blir längre än planerat. 1,4 kilometer lång blir den nya sträckan enligt ett tilläggsavtal.

Som en del av järnvägsutbyggnaden mellan Tomteboda och Kallhäll ska det byggas en järnvästunnel under Sudbybergs bebyggelse. I ett tilläggsavtal är förslaget att förlänga tunneln, vilket öppnar upp för mer byggande ovan jord.

Kommunstyrelsen tog under måndagen beslut om att föreslå att kommunfullmäktige godkänner tilläggsavtalet den 18 december, det skriver Sundbybergs stad i ett pressmeddelande.

Totalt handlar det om en tunnel på 1,4 kilometer, vilket är knappa 300 meter längre än vad som först var planen.

– Genom att lägga järnvägen i tunnel genom de centrala delarna av Sundbyberg skapar vi möjligheter för stadsutveckling samtidigt som vi bygger en järnväg som klarar framtidens krav, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Läs också: Första delen av Marieholmstunneln nedsänkt

Sundbybergs stad är medfinansiär till bygget och kommer att skjuta till ytterligare 321 miljoner kronor när nu tunneln blir längre. Det innebär att Sundbybergs del av finansieringen uppgår till drygt 1,1 miljarder kronor. De har sedan tidigare avtalat om 800 miljoner i medfinansiering.

Sundbybergs styrande politiker ser den förlängda tunneln som en möjlighet att bebygga marken ytterligare med bostäder, handelslokaler och kontor.

– Tunnelförlängningen medför att vi får chansen att bygga fler bostäder på gammal industrimark och att göra stadsmiljön ännu bättre, säger Stefan Bergström (C), kommunalråd och ordförande för exploaterings- och hållbarhetsutskottet i Sundbybergs stad.

Bygget är planerat att startas tidigast 2020 och ska ta ungefär åtta år att färdigställa. Hela projektet innebär att de två spår som går på delsträckan av Mälarbanan i dag blir fyra, till en kostnad av 17,1 miljarder kronor.


Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Nextjet i konkurs

Efter flera år av tuff ekonomisk situation har Nexjet i dag ansökt om konkurs. Alla flygningar ställs in.

17 dog på aprilvägarna

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades i vägtrafiken – Det visar Transportstyrelsens statistik, läs mer här!

Guldmisteln drar igång

Fler cyklar – mer shopping

Nyhetsbrev

Nyttig buffé för juniorkryssare

Arkiv

Bergman hedersdoktor

Lecab tar över Irizar

Jönsson ny IVECO-chef

Håkan Jönsson har utsetts till ny Business Director för IVECO North Europe & Baltics - Han tillträder sin nya befattning 1 augusti och kommer att sitta i Albertslund i Köpenhamn.

Upphandling måste göras om

Plus

Alla gillar kollektivtrafiken

Plus

Regeringen satsar

Plus

Diskussion om koncessioner

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Plus

Framtiden redan här

Olderius avgår

Plus

Mobilitetsfixarna

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Liberalerna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Centerpartiet

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Helsingborg rockar

Grön Express ökar

Sänd till en kollega

0.175