23948sdkhjf

Nettbuss vann i Jämtland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Länstrafiken Jämtlands stora upphandling avgjord – Norskägda Nettbuss vann länets stora kontrakt Buss 2018 värt totalt 125 miljoner kronor.

7 december tilldelades Nettbuss, ägt av Norska järnvägen, avtalet i Länstrafiken Jämtlands stora bussupphandling, BUSS 2018. Det nya avtalet innebär en rad nyheter för länets kollektivtrafikresenärer med bland annat fritt WiFi och USB-uttag ombord, förbättrad realtidsinformation samt 100 procent fossilbränslefria bussar.

Nettbuss blir utförare av regiontrafiken i kommunerna Härjedalen, Berg, Bräcke, Krokom, Strömsund och Östersund vilket innebär 67 linjer. Alla kommuner i Jämtlands län utom Ragunda ingår i avtalet. Alla berörda bussförare kommer att erbjudas anställning hos det nya trafikföretaget. Uppdraget börjar 9 december 2018. Trafikavtalet skrivs på tio år och den årliga ersättningen blir cirka 125 miljoner kronor. Vid tidigare upphandlingar har Länstrafiken haft få anbudsgivare och kostnaderna ökade då kraftigt.

- I den här upphandlingen har vi lyckats attrahera fem anbudsgivare. Trots ökade kravställningar har vi fått attraktiva priser. I och med att Region Jämtland Härjedalen fattade beslut angående Bussgods har vi lyckats minska kostnaderna med i snitt 12,8 miljoner kronor per år, det vill säga 128 miljoner kronor under avtalstiden, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande för Länstrafiken i Jämtlands län.

Förutom 90 helt nya bussar blir det möjligt att på alla bussar ta med rullator och på bussar med bagageutrymme kan cyklar tas med.

- Trygghet och säkerhet är viktigt för oss, därför utrustas alla bussarna med hjärtstartare, integrerade bilbarnstolar och bälten på alla sittplatser. Vi förbättrar också möjligheten att resa för personer med funktionsvariationer då bussarna antingen har hiss eller ramp, säger Per-David Wennberg, vd Länstrafiken Jämtland.

Några andra nyheter är att bussarna blir mer miljövänliga - fossilbränslefria till 100 procent samt att de utrustas med realtidsutrustning. Realtidsutrustningen gör att det i en ”app” går att se var bussen befinner sig och att resenärer får uppdaterad trafikinformation på digitala skärmar ombord på bussen.

- Fritt WiFi och USB-uttag ombord tillsammans med möjligheten att ge realtidsinformation ger oss goda förutsättningar för att kollektivtrafiken ska uppfattas som attraktiv och leda till att fler väljer att resa med oss, säger Per-David Wennberg.

Det omfattande arbete de har lagt ner har medfört ett bättre avtal för länets invånare och besökare, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande Länstrafiken i Jämtlands län.

FAKTA/Nettbuss AB

Dagens Nettbuss AB startades som Orusttrafiken AB.

Orusttrafiken AB bildades 1991 som ett dotterbolag till Orusts Taxi AB när taxibolaget vann skolbusstrafiken i kommunen. Bolaget hade då sitt säte i Henån men sedan våren 2014 har bolaget sitt huvudkontor och säte i Göteborg. 2002 köptes Orusttrafiken AB upp av Nettbuss A/S från sina ägare, Martin Göransson, Reine Josefsson och Stefan Magnusson.

Orusttrafiken AB hade 1991 14 bussar men har vuxit kraftigt och förfogar för närvarande över ca 400 bussar medan antalet anställda uppgår till drygt 800 personer.

Från och med 1 januari 2011 namnändrades bolaget till Nettbuss AB, och ingår i koncernen Nettbuss Sverige AB.

Nettbuss AB är idag till 100 procent ägt av Nettbuss A/S som i sin tur ägs av

NSB BA, Norges statliga järnvägar.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.15