Nettbuss vann i Jämtland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Länstrafiken Jämtlands stora upphandling avgjord – Norskägda Nettbuss vann länets stora kontrakt Buss 2018 värt totalt 125 miljoner kronor.

7 december tilldelades Nettbuss, ägt av Norska järnvägen, avtalet i Länstrafiken Jämtlands stora bussupphandling, BUSS 2018. Det nya avtalet innebär en rad nyheter för länets kollektivtrafikresenärer med bland annat fritt WiFi och USB-uttag ombord, förbättrad realtidsinformation samt 100 procent fossilbränslefria bussar.

Nettbuss blir utförare av regiontrafiken i kommunerna Härjedalen, Berg, Bräcke, Krokom, Strömsund och Östersund vilket innebär 67 linjer. Alla kommuner i Jämtlands län utom Ragunda ingår i avtalet. Alla berörda bussförare kommer att erbjudas anställning hos det nya trafikföretaget. Uppdraget börjar 9 december 2018. Trafikavtalet skrivs på tio år och den årliga ersättningen blir cirka 125 miljoner kronor. Vid tidigare upphandlingar har Länstrafiken haft få anbudsgivare och kostnaderna ökade då kraftigt.

- I den här upphandlingen har vi lyckats attrahera fem anbudsgivare. Trots ökade kravställningar har vi fått attraktiva priser. I och med att Region Jämtland Härjedalen fattade beslut angående Bussgods har vi lyckats minska kostnaderna med i snitt 12,8 miljoner kronor per år, det vill säga 128 miljoner kronor under avtalstiden, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande för Länstrafiken i Jämtlands län.

Förutom 90 helt nya bussar blir det möjligt att på alla bussar ta med rullator och på bussar med bagageutrymme kan cyklar tas med.

- Trygghet och säkerhet är viktigt för oss, därför utrustas alla bussarna med hjärtstartare, integrerade bilbarnstolar och bälten på alla sittplatser. Vi förbättrar också möjligheten att resa för personer med funktionsvariationer då bussarna antingen har hiss eller ramp, säger Per-David Wennberg, vd Länstrafiken Jämtland.

Några andra nyheter är att bussarna blir mer miljövänliga - fossilbränslefria till 100 procent samt att de utrustas med realtidsutrustning. Realtidsutrustningen gör att det i en ”app” går att se var bussen befinner sig och att resenärer får uppdaterad trafikinformation på digitala skärmar ombord på bussen.

- Fritt WiFi och USB-uttag ombord tillsammans med möjligheten att ge realtidsinformation ger oss goda förutsättningar för att kollektivtrafiken ska uppfattas som attraktiv och leda till att fler väljer att resa med oss, säger Per-David Wennberg.

Det omfattande arbete de har lagt ner har medfört ett bättre avtal för länets invånare och besökare, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande Länstrafiken i Jämtlands län.

FAKTA/Nettbuss AB

Dagens Nettbuss AB startades som Orusttrafiken AB.

Orusttrafiken AB bildades 1991 som ett dotterbolag till Orusts Taxi AB när taxibolaget vann skolbusstrafiken i kommunen. Bolaget hade då sitt säte i Henån men sedan våren 2014 har bolaget sitt huvudkontor och säte i Göteborg. 2002 köptes Orusttrafiken AB upp av Nettbuss A/S från sina ägare, Martin Göransson, Reine Josefsson och Stefan Magnusson.

Orusttrafiken AB hade 1991 14 bussar men har vuxit kraftigt och förfogar för närvarande över ca 400 bussar medan antalet anställda uppgår till drygt 800 personer.

Från och med 1 januari 2011 namnändrades bolaget till Nettbuss AB, och ingår i koncernen Nettbuss Sverige AB.

Nettbuss AB är idag till 100 procent ägt av Nettbuss A/S som i sin tur ägs av

NSB BA, Norges statliga järnvägar.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.15