23948sdkhjf

Nettbuss vann i Jämtland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Länstrafiken Jämtlands stora upphandling avgjord – Norskägda Nettbuss vann länets stora kontrakt Buss 2018 värt totalt 125 miljoner kronor.

7 december tilldelades Nettbuss, ägt av Norska järnvägen, avtalet i Länstrafiken Jämtlands stora bussupphandling, BUSS 2018. Det nya avtalet innebär en rad nyheter för länets kollektivtrafikresenärer med bland annat fritt WiFi och USB-uttag ombord, förbättrad realtidsinformation samt 100 procent fossilbränslefria bussar.

Nettbuss blir utförare av regiontrafiken i kommunerna Härjedalen, Berg, Bräcke, Krokom, Strömsund och Östersund vilket innebär 67 linjer. Alla kommuner i Jämtlands län utom Ragunda ingår i avtalet. Alla berörda bussförare kommer att erbjudas anställning hos det nya trafikföretaget. Uppdraget börjar 9 december 2018. Trafikavtalet skrivs på tio år och den årliga ersättningen blir cirka 125 miljoner kronor. Vid tidigare upphandlingar har Länstrafiken haft få anbudsgivare och kostnaderna ökade då kraftigt.

- I den här upphandlingen har vi lyckats attrahera fem anbudsgivare. Trots ökade kravställningar har vi fått attraktiva priser. I och med att Region Jämtland Härjedalen fattade beslut angående Bussgods har vi lyckats minska kostnaderna med i snitt 12,8 miljoner kronor per år, det vill säga 128 miljoner kronor under avtalstiden, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande för Länstrafiken i Jämtlands län.

Förutom 90 helt nya bussar blir det möjligt att på alla bussar ta med rullator och på bussar med bagageutrymme kan cyklar tas med.

- Trygghet och säkerhet är viktigt för oss, därför utrustas alla bussarna med hjärtstartare, integrerade bilbarnstolar och bälten på alla sittplatser. Vi förbättrar också möjligheten att resa för personer med funktionsvariationer då bussarna antingen har hiss eller ramp, säger Per-David Wennberg, vd Länstrafiken Jämtland.

Några andra nyheter är att bussarna blir mer miljövänliga - fossilbränslefria till 100 procent samt att de utrustas med realtidsutrustning. Realtidsutrustningen gör att det i en ”app” går att se var bussen befinner sig och att resenärer får uppdaterad trafikinformation på digitala skärmar ombord på bussen.

- Fritt WiFi och USB-uttag ombord tillsammans med möjligheten att ge realtidsinformation ger oss goda förutsättningar för att kollektivtrafiken ska uppfattas som attraktiv och leda till att fler väljer att resa med oss, säger Per-David Wennberg.

Det omfattande arbete de har lagt ner har medfört ett bättre avtal för länets invånare och besökare, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande Länstrafiken i Jämtlands län.

FAKTA/Nettbuss AB

Dagens Nettbuss AB startades som Orusttrafiken AB.

Orusttrafiken AB bildades 1991 som ett dotterbolag till Orusts Taxi AB när taxibolaget vann skolbusstrafiken i kommunen. Bolaget hade då sitt säte i Henån men sedan våren 2014 har bolaget sitt huvudkontor och säte i Göteborg. 2002 köptes Orusttrafiken AB upp av Nettbuss A/S från sina ägare, Martin Göransson, Reine Josefsson och Stefan Magnusson.

Orusttrafiken AB hade 1991 14 bussar men har vuxit kraftigt och förfogar för närvarande över ca 400 bussar medan antalet anställda uppgår till drygt 800 personer.

Från och med 1 januari 2011 namnändrades bolaget till Nettbuss AB, och ingår i koncernen Nettbuss Sverige AB.

Nettbuss AB är idag till 100 procent ägt av Nettbuss A/S som i sin tur ägs av

NSB BA, Norges statliga järnvägar.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193