23948sdkhjf

Första delen av Marieholmstunneln nedsänkt

| Av Joel Eriksson | Tipsa redaktionen

Det första segmentet har nu bogserats på plats och sänkts ned till botten med hjälp av ballasttankar.



Bygget av Marieholmstunneln i Göteborg är ett på många sätt speciellt projekt. Den är en del av två Göta älv-överfarter som byggs vid Marieholm, där den andra är en järnvägsbro.

På botten av Göta älv, där tunneln byggs är lerdjupet på runt 100 meter, vilket gör det svårt att förankra en tunnel. Lösningen blev därför en sänktunnel, vilket förenklat innebär att tre element sänks ned i älven och hålls på plats av sin egen tyngd.

Varje element gjuts i en torrdocka som finns på den södra stranden. När det första elementet blev färdigt i våras fylldes torrdockan och elementet bogserades ut till ett flytläge där den legat fram till nu. I samband med det påbörjades bygget av nästa element.

Varje element är drygt 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt och med en vikt på 25 000 ton.

Första elementet sänkt
Den här veckan var det dags att sänka ner det första elementet till sin plats på den norra stranden. Den placeras i en muddrad ränna. Mellan elementet och botten fylls det upp med sand för att det ska bli stabilt. På sidorna fylls det upp med olika massor och ovanpå läggs ett lager med sten. Elementet kopplas sedan ihop med den gjutna tunneldelen som är klar på den norra stranden.

– Sänkningen av tunnelelementet är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln. Själva sänkningen är inte bara ett spektakulärt och komplicerat moment, utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen, säger Stein Kleiven, projektchef för Marieholmsförbindelsen i ett pressmeddelande.

Internationella byggare
På grund av projektets komplicerade natur, har experter har plockats in från andra delar av världen. Tyska Züblin och nederländska Boskalis sköter entreprenaden. Hela entreprenaden för tunneln är värd ungefär 1,5 miljarder kronor.

Läs också: Längre tunnel för mer bebyggelse

När elementen tillverkas i torrdockan tätas de på kortsidorna och tillfälliga ballastankar installeras. På så vis går det att anpassa hastigheten i sänkningsmomentet, så den blir kontrollerad.

Första sänkningen har genomförts och har gått som planerat. Nu kan muddring och planering för nästa del börja. Det andra elementet ska sjösättas och sänkas i slutet av januari nästa år.

– Vi är mycket nöjda med att processen gick som planerat och att vi hade vädret på vår sida, säger Stein Kleiven om den första sänkningen.

Tunneln i sin helhet kommer att vara klar 2020. Då ska en stor del av den överbelastade Tingstadstunnelns trafik istället gå genom Marieholmstunneln. Då planeras också reparationer av Tingstadstunneln, som i dag utstår ett stort tryck från trafiken som ska passera älven.
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Striden om Gotland är över

Från Volvo till Yutong

Vikingaland turismprisade

Först i Norden

Tävlingen framtidens transportlösning avgjord

Tåg till Dalafjällen

Nyhetsbrev

Förseningar kostar miljarder

Arkiv

Norwegian säljer dotterbolag

Nya tungviktare till Samtrafikens styrelse

Ryanair lämnar Skavsta

Spännande smaksensation

I dagarna lanserade Brutal Brewing ett nytt öl i begränsad upplaga.

Drivmedlesskatt får kritik

Tuff kritik mot skånsk tågupphandling

Ny självkörande busslinje startas

Besöksnäringen och turistbussen

Alkoholfri succé

Bästa julölet korat

Eleverna visar hållbara transportlösningar

Nio av tio julresor sålda

Svenskarna fortsätter att flyga och fara över jul och nyår, det visar försäljningssiffrorna från en av de stora researrangörerna.

Plus

Fem snabba fågor…

Högtryck i jultrafiken

Masurien – okänd pärla i Centraleuropa

Masurien är en spännande destination i Sveriges närhet och perfekt för bussresan – Lundwall Travel slår ett slag för det tämligen okända sjölandskapet i nordöstra Polen.

Plus

Tåg - snabbare och bättre

Alstom är en av Europas ledande tillverkare av järnvägssystem, allt från spårvagnar och superhöghastighetståg och det som finns där emellan. Sverige är redan storkund men företaget hoppas på fler affärer framöver.

Plus

Fem snabba frågor…

Ticketer köper Fara

Portugal vann igen

Svår bussolycka i Sollentuna

Høven vd i SJ Norge

4

Järnvägsfrämjandet sågar Riksrevisionen

Tre miljoner till besöksnäringen

Schram till Norwegian

Ferry till Furuvik

Fredman avancerar

Transportföretagen tar över Vintervägforum

SJ storsatsar på VR

Scania bantar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141