Brister i skoltrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det finns fortfarande lokala brister i den svenska skoltrafiken, det visar NTF:s genomgång – Läs om toppkommunerna och bottenkommunerna här!

Tusentals barn åker skolskjuts varje dag. Enligt Skollagen är det kommunen som ansvarar för skolskjutsen. Varje kommun bestämmer själv vilka krav de vill ställa på sin skolskjuts och om den ska erbjudas som särskilt upphandlad skolskjuts eller med hjälp av linjetrafiken. Generellt ställs högre krav på upphandlad skolskjuts än på skolskjuts i linjetrafik, men skillnaderna mellan kommunerna är stor.

 - Det är glädjande att kommunerna ställer högre krav på framför allt linjetrafiken, men samtidigt är det oroande att det ändå hänt så lite sedan 2009. Fortfarande är det alltför många barn som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

 NTF har utifrån kommunernas svar betygsatt skolskjutsen ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Extra viktigt är att barnen slipper korsa vägen för att ta sig till hållplatsen samt att det finns bälten i bussen, därför har dessa båda frågor viktats extra, vilket ger ett betyg mellan 0 och 10. Betygen säger förstås inte allt om hur säker skolskjutsen är, men kan ändå ge indikationer om kommunens prioriteringar. När vi jämför de kommuner som finns med i undersökningen både 2009 och 2017 visar det sig att medelbetyget för upphandlad skolskjuts har gått från 7,0 till 7,5 och för linjetrafiken från 2,6 till 3,2.

Tio kommuner ligger i topp med 10 poäng när det gäller den upphandlade skoltrafiken: Bollebygd, Faklenberg, Göteborg Västra, Hallstahammar, Kalix, Karlstad, Mullsjö, Surahammar och Sävsjö.

När det gäller den linjetrafiken hamnar betydligt färre i topp med 10 poäng: Hallstahammar, Surahammar (dessa toppar även den upphandlade skoltrafiken) samt Tierp.

Bottenligan utgörs av Bengtsfors och Åmål som nådde 3 poäng av tio möjliga när det gäller upphandlad skoltrafik. När det gäller linjetrafiken så är läget klart sämre med många kommuner som fick 0 poäng. Dock är det så att det saknas uppgifter från många kommuner, speciellt just när det gäller betygsättningen för linjetrafik.

Generellt verkar den upphandlade skoltrafiken ligga på en i allmänhet ganska hög nivå i Sverige, ett stort antal kommuner hamnade på 9 respektive 8 poäng.

Läs hela listan genom att klicka HÄR!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.663