23948sdkhjf

Brister i skoltrafiken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Det finns fortfarande lokala brister i den svenska skoltrafiken, det visar NTF:s genomgång – Läs om toppkommunerna och bottenkommunerna här!

Tusentals barn åker skolskjuts varje dag. Enligt Skollagen är det kommunen som ansvarar för skolskjutsen. Varje kommun bestämmer själv vilka krav de vill ställa på sin skolskjuts och om den ska erbjudas som särskilt upphandlad skolskjuts eller med hjälp av linjetrafiken. Generellt ställs högre krav på upphandlad skolskjuts än på skolskjuts i linjetrafik, men skillnaderna mellan kommunerna är stor.

 - Det är glädjande att kommunerna ställer högre krav på framför allt linjetrafiken, men samtidigt är det oroande att det ändå hänt så lite sedan 2009. Fortfarande är det alltför många barn som till exempel måste korsa en trafikerad väg för att ta sig till sin hållplats eller färdas utan möjlighet att använda bälte, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

 NTF har utifrån kommunernas svar betygsatt skolskjutsen ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Extra viktigt är att barnen slipper korsa vägen för att ta sig till hållplatsen samt att det finns bälten i bussen, därför har dessa båda frågor viktats extra, vilket ger ett betyg mellan 0 och 10. Betygen säger förstås inte allt om hur säker skolskjutsen är, men kan ändå ge indikationer om kommunens prioriteringar. När vi jämför de kommuner som finns med i undersökningen både 2009 och 2017 visar det sig att medelbetyget för upphandlad skolskjuts har gått från 7,0 till 7,5 och för linjetrafiken från 2,6 till 3,2.

Tio kommuner ligger i topp med 10 poäng när det gäller den upphandlade skoltrafiken: Bollebygd, Faklenberg, Göteborg Västra, Hallstahammar, Kalix, Karlstad, Mullsjö, Surahammar och Sävsjö.

När det gäller den linjetrafiken hamnar betydligt färre i topp med 10 poäng: Hallstahammar, Surahammar (dessa toppar även den upphandlade skoltrafiken) samt Tierp.

Bottenligan utgörs av Bengtsfors och Åmål som nådde 3 poäng av tio möjliga när det gäller upphandlad skoltrafik. När det gäller linjetrafiken så är läget klart sämre med många kommuner som fick 0 poäng. Dock är det så att det saknas uppgifter från många kommuner, speciellt just när det gäller betygsättningen för linjetrafik.

Generellt verkar den upphandlade skoltrafiken ligga på en i allmänhet ganska hög nivå i Sverige, ett stort antal kommuner hamnade på 9 respektive 8 poäng.

Läs hela listan genom att klicka HÄR!

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Ottosson lämna SL

Ljungberg till Kollektivtrafikdagen

Hur kollektivtrafiken ska hantera de nya mobilitetslösningarna som dyker upp i en allt snabbare takt – det reder Trivectors Christer Ljungberg ut på Kollektivtrafikdagen 15 maj i Solna.

Planka prisar Dunkerque

Keolis trafikskola två år

Birmingham valde Volvos elbussar

Volvo Bussar har fått en order på sex fullelbussar till Birminghams flygplats i England – ett speceillt affärsupplägg gjorde beställaren valde just Volvo Bussar.

Nyhetsbrev

Goda exempel från IRU

Runt om i Europa lanseras olika initiativ som syftar till att göra bussar och andra vägtransportfordon säkrare och mer klimatvänliga - IRU har samlat dem åt branschen.

Arkiv

Rekordvinst för WSP

14 dog på februarivägarna

"Ge CSN-lån till alla körkort!"

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Transdev firar sina bussförare

Rekordorder för Volvo i Australien

Bussbranschen tror på geofencing

Transportföretagen bussbranschen mötte infrastrukturminister Tomas Enertoth 15 mars med anledning av gasbussolyckan i Stockholm – bussbranschen tror att geofencing är ett ätt att ytterligare öka säkerheten.

”Geofencing säkrar gasbussar”

10 mars körde en biogasbuss in i en höjdbegränsingsbalk i centrala Stockholm och exploderade – olyckor av den typen kan stoppas med geofencing, enligt Svensk Kollektivtrafik.

Säkrare trafik med ny teknik

Nu kommer tekniken som styr hur fort yrkestrafiken får köra – och var. Eller om bara elbussar och elfordon får köra i vissa zoner i en stadskärna, då kommer fordon som drivs på annat sätt att stanna om de försöker köra in där, motorn stannar helt enkelt.

Bussföraren som blev vd

18 mars är bussförarens dag – rt-forum uppmärksammar därför Stefan Magnusson som startade sin karriär som just bussförare för att senare bli vd för Nettbuss.

Sveriges populäraste järnvägsstation

Nässjö är Sveriges populäraste järnvägsstation – det framgår av ägaren Jernhusens undersökning, rt-forum har hela listan.

Tomas G Olsson till Busstorget

Tomas G Olsson, vd för Vector Nordic som säljer resebranschens egen försäkringslösning Vector som nu ingått samarbete med Transportföretagen Buss - han kommer till Busstorget 11 april för att berätta mer om det.

Plus

Trafiken blir uppkopplad

Samhället digitaliseras i hög takt vilket innebär att automatiseringen och uppkopplingen allt mer också kommer in i trafikens värld.

Scanias bussar höll ställningarna

2018 blev ett bra år för Scania med rekord på flera områden – det lilla men viktiga affärsområdet buss höll ställningarna, trots tapp i Mellanöstern.

Plus

Marknadsattecken från Höglandet

Wetlandia siktar på att öka Ivecos marknadsandel bland de svenska bussarna. Dessutom ska den nya franska elbussen Heuliez in.

Mittstråket uppgraderas

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Stopp för kontanter på grund av rån

Swish i Örebro

Plus

5 snabba frågor…

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125