23948sdkhjf

Grönt för självkörande buss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu är det grönt ljus från Transportstyrelsen till försök med självkörande buss på allmän väg – Därmed kan trafiken köra igång i Kista.

Transportstyrelsen har nu gett klartecken till den första försöksverksamheten med självkörande buss på allmän väg i Sverige. Beslutet gör det möjligt att testa framtidens hållbara transporter.

- Det här är ett historiskt beslut som främjar utvecklingen av ny, innovativ teknik som är viktig för samhällsutvecklingen. Omfattande försöksverksamhet och kunskapsuppbyggnad är nödvändigt för att automatiserad vägtrafik ska kunna utvecklas på ett hållbart och trafiksäkert sätt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Godkännandet har föregåtts av omfattande granskningar för att säkra att tekniken är trafiksäker. En sista verifiering i drift har gjorts för att kontrollera så att fordonet följer de trafikregler som finns utmed den sträcka som ska köras.

Det är bussbolaget Nobina som står bakom försöksverksamheten. Två självkörande bussar ska rulla en sträcka på 1, 5 kilometer mellan Kista galleria och Victoria Tower i Kista. Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. Hastigheten är låg, 20 km i timmen.

Bussarna saknar ratt och kan styras med hjälp av en styrpinne. Det kommer att finnas en förare ombord eftersom dagens lagstiftning kräver att det finns en fysisk person i eller utanför fordonet. Föraren ska kunna hantera hinder som finns i bussens färdväg.

Bussarna är nu registrerade i Transportstyrelsens register som provfordon/lätta bussar och har utrustats med registreringsskyltar.

Sedan 1 juli 2017 har Transportstyrelsen rätt att utfärda tillstånd för försök med självkörande fordon på allmän väg. Den som söker tillstånd måste kunna bevisa att verksamheten bedrivs på ett trafiksäkert sätt. Det gäller till exempel att fordonet har fungerande nödstopp och att det kan styras manuellt.

- Det är den sökande som ska visa att fordonet kan köras utan fara för trafiksäkerheten. Vår roll är att säkerställa att så är fallet. säger Jonas Bjelfvenstam.

Transportstyrelsen handlägger för närvarande ytterligare åtta ansökningar om försök med självkörande fordon, och fler väntas inkomma.

FAKTA/Självkörande bussarna

Nobinas bussar är tillverkade av franska Easymile.
Drivs med el och följer en förinspelad virtuell räls. Gps och sensorer läser av omgivningen under färd och säkerställer att fordonet inte avviker mer än några centimeter i sidled från den virtuella rälsen.
Totalvikt, 3,3 ton. 
Antal passagerare: 12 passagerare, varav sex sittande.
Testet ska pågå i sex månader.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Odbacke vann uppsatstävling

Frida Odbacke vann pris för bästa examensarbete – priset på 60000 kronor delades ut på mässan Persontrafiks mingelyta tisdag 23 oktober.

Svenska BRT-system klena

Prisutdelning på Persontrafik

Prisutdelning i den uppsatstävling som vänder sig till studenter äger rum på Mingelytan 14:30 - missa inte denna festliga tillställning.

Kollektivtrafikens vattenvägarna

Vattenvägarna finns redan på många håll i Sverige – alla tycker det är trevligt att åka båt men det finns flera hinder på vägen att nå ekonomisk hållbarhet tyckte flera på seminariet om detta.

Bra rekryteringsträff på mässan

Många kom till den speciella rekryteringsträff för bristyrken inom kollektivtrafiken på mässan Persontrafik – branschens organisationer tog emot de intresserade besökarna.

Volvo Bussar sågar vätgas

Nyhetsbrev

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Arkiv

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.2