Volvobuss kör själv i Singapore

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

Projektet med den självkörande elbussen ingår i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik. Singapore och dess transportmyndighet (Land Transport Authority, LTA) är kända för sitt starka fokus på kollektivtrafik och införande av självkörande fordon, med målet att skapa en hållbar stadsmiljö. Singapore har uttalat att självkörande bussar ska införas i flera områden i landet år 2022.

För Volvo är detta första gången man utför tester med självkörande stadsbussar. Volvokoncernen har tidigare visat upp självkörande demonstrationsfordon för gruvdrift och sophämtning.

– Det finns ett snabbt växande intresse för både självkörande och eldrivna fordon i städer världen över. Tillsammans med NTU, som är ett av de ledande tekniska universiteten i världen, får vi nu möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden i en storstad med höga ambitioner för kollektivtrafiken, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. Han fortsätter:

– För oss är Singapore och NTU utmärkta partners. Här finns den tekniska miljö som krävs och helt ekosystem av forskning, utveckling och implementering av nya lösningar. Tekniken som vi tillsammans utvecklar i Singapore kan bidra till framtida autonoma lösningar från Volvo Bussar.

Basen i projektet kommer att utgöras av två helt eldrivna 12-meters Volvo 7900 Electric, av samma typ som Volvo Bussar idag säljer kommersiellt. Volvo och NTU kommer tillsammans bygga den autonoma lösningen på Volvos plattform.

En av de självkörande elbussarna kommer att användas på Singapores nya, avancerade testanläggning för autonoma fordon, CETRAN*, som invigdes i november 2017. Här kommer forskarna vid NTU att kunna testa nya funktioner och undersöka hur bussen interagerar med andra trafikanter i olika situationer inom ett avgränsat område. Den andra bussen kommer att användas för tester i bussdepå tillsammans med Singapore-baserade operatören SMRT. Ambitionen är att morgondagens självkörande bussar ska kunna tanka, ladda batterierna, köra till tvätt och parkera helt automatiskt.

– Samarbete mellan industrin och akademin är centralt för att främja en miljö som stödjer innovation, forskning och tekniska framsteg. NTU är stolta över våra starka relationer med industrin och det här samarbetet, där vi ska utveckla och testa självkörande bussar med Volvo, kommer bädda för framtidens mobilitetslösningar. Volvo är en pionjär inom innovativ kollektivtrafik och lanserade hybrider och elhybrider redan 2010 respektive 2015. Vi ser fram emot att samarbeta med Volvo när det gäller den omvälvning av persontransporter som nu sker tack vare autonoma lösningar och artificiell intelligens, säger chefen för NTU, Professor Subra Suresh.

– Våra eldrivna bussar ger redan idag städer möjlighet att förbättra luftkvalitet och minska buller, och också att planera stadsmiljöerna på helt nya sätt. När vi nu utvecklar självkörande elbussar har vi stor nytta av den expertis som redan finns inom Volvokoncernen när det gäller den här tekniken, säger Håkan Agnevall.

Samarbetet mellan Volvo Bussar och NTU sträcker sig till att börja med över en tvåårsperiod. De gemensamt utvecklade, självkörande elbussarna kommer att levereras till Singapore i början av 2019. Snabbladdningsstationer baserade på det gemensamma gränssnittet OppCharge ska levereras av ABB.

OppCharge gränssnittet är väl anpassat för automatiska laddningslösningar, både laddning längs rutt och i depå. Volvo Bussar är en av världens ledande tillverkare av elektrifierade bussar och har hittills sålt över 3800 hybridbussar, elhybridbussar och helt eldrivna bussar.

*Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles

FAKTA/Självkörande Volvo 7900 Electric

  • Helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv. Tyst och utsläppsfri drift samt 80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.

  • Bussarna kommer att utrustas med GPS och lidarbaserat (laserteknik) system för kartläggning, positionering och avkänning av området runt fordonet. Automatisk reglering av styrning, växling och hastighet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Framtidsspaning 21 februari

Kollektivtrafik SYD genomförs 21 februari på Luftkastellet i Malmö, bland annat blir det framtidsspaning med Christer Ljungberg – Missa inte konferensen, anmäl deltagande nu!

Klart med nya Upptåg

Intet nytt på förseningsfronten

Johansson lämnar EvoBus

Nära 200 på Setra-Träffen

Den stora kundträffen i Vetlanda - Setra-Träffen - samlade närmare 200 besökare under andra dagens öppet hus, läs mer här!

Ny finansieringsform för järnvägsfordon

Nyhetsbrev

Framkomlighet på Kollektivtrafik SYD

Karin Wiklund, ansvarig för kommunikation och marknad på innovationsföretaget Edeva i Linköping kommer till Kollektivtrafik Syd där hon bland annat tar upp framkomlighet för bussen, läs mer här!

Arkiv

Stadler köper Swedtrac

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Hållbara studentuppsatser prisade

Fyra studenter och två uppsatser belönades när pris för bästa uppsatser inom hållbar mobilitet delades ut under Transportforum 11 januari - Läs om vad de gjort här!

Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

KD-utspel om pendeltågen

Kristdemokraterna i Stockholms län går till val på att skippa skip-stop i pendeltågstrafiken, alltså vissa tåglinjer inte stannar vid alla stationer.

Meyer växlar upp

IRU kräver bussvänligare EU-regler

IRU vill ha bussanpassade villkor i EU:s nya regelverk för vägtransporter – Det sker i samband med att mobilitetspaketen ska lämnas till EU:s beslutsfattare, läs här!

Närkebilister lockas åka buss

1

Falun tågökar mest

Fler tåg i tid med Citybanan

Volvobuss kör själv i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

HVO befriad till 2020

Det alternativa fossilfria bränslet HVO får fortsatt skattebefrielse till och med 2020 – Sveriges Bussföretag jublar.

Eneroth: ”Det går bra nu”

1600 på Transportforum i Linköping

Dags för Kollektivtrafik SYD!

Kollektivtrafik SYD som planlades i början av december 2017 kommer nu som meddelats att arrangeras den 21 februari – Hög tid att anmäla deltagande, läs mer här!

Holmgren till Öresundståg

Kollektivavtal för Samtrans

2017 – rekordår för Skånetrafiken

Det kollektiva resandet i Skåne slog rekord under 2017 – Faktiskt har trafiken ökat varje år under hela 2000-talet, läs här!

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Trevlig helg!

Åkerhielm lämnar Keolis

Sänd till en kollega

0.436