Volvobuss kör själv i Singapore

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

Projektet med den självkörande elbussen ingår i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik. Singapore och dess transportmyndighet (Land Transport Authority, LTA) är kända för sitt starka fokus på kollektivtrafik och införande av självkörande fordon, med målet att skapa en hållbar stadsmiljö. Singapore har uttalat att självkörande bussar ska införas i flera områden i landet år 2022.

För Volvo är detta första gången man utför tester med självkörande stadsbussar. Volvokoncernen har tidigare visat upp självkörande demonstrationsfordon för gruvdrift och sophämtning.

– Det finns ett snabbt växande intresse för både självkörande och eldrivna fordon i städer världen över. Tillsammans med NTU, som är ett av de ledande tekniska universiteten i världen, får vi nu möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden i en storstad med höga ambitioner för kollektivtrafiken, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. Han fortsätter:

– För oss är Singapore och NTU utmärkta partners. Här finns den tekniska miljö som krävs och helt ekosystem av forskning, utveckling och implementering av nya lösningar. Tekniken som vi tillsammans utvecklar i Singapore kan bidra till framtida autonoma lösningar från Volvo Bussar.

Basen i projektet kommer att utgöras av två helt eldrivna 12-meters Volvo 7900 Electric, av samma typ som Volvo Bussar idag säljer kommersiellt. Volvo och NTU kommer tillsammans bygga den autonoma lösningen på Volvos plattform.

En av de självkörande elbussarna kommer att användas på Singapores nya, avancerade testanläggning för autonoma fordon, CETRAN*, som invigdes i november 2017. Här kommer forskarna vid NTU att kunna testa nya funktioner och undersöka hur bussen interagerar med andra trafikanter i olika situationer inom ett avgränsat område. Den andra bussen kommer att användas för tester i bussdepå tillsammans med Singapore-baserade operatören SMRT. Ambitionen är att morgondagens självkörande bussar ska kunna tanka, ladda batterierna, köra till tvätt och parkera helt automatiskt.

– Samarbete mellan industrin och akademin är centralt för att främja en miljö som stödjer innovation, forskning och tekniska framsteg. NTU är stolta över våra starka relationer med industrin och det här samarbetet, där vi ska utveckla och testa självkörande bussar med Volvo, kommer bädda för framtidens mobilitetslösningar. Volvo är en pionjär inom innovativ kollektivtrafik och lanserade hybrider och elhybrider redan 2010 respektive 2015. Vi ser fram emot att samarbeta med Volvo när det gäller den omvälvning av persontransporter som nu sker tack vare autonoma lösningar och artificiell intelligens, säger chefen för NTU, Professor Subra Suresh.

– Våra eldrivna bussar ger redan idag städer möjlighet att förbättra luftkvalitet och minska buller, och också att planera stadsmiljöerna på helt nya sätt. När vi nu utvecklar självkörande elbussar har vi stor nytta av den expertis som redan finns inom Volvokoncernen när det gäller den här tekniken, säger Håkan Agnevall.

Samarbetet mellan Volvo Bussar och NTU sträcker sig till att börja med över en tvåårsperiod. De gemensamt utvecklade, självkörande elbussarna kommer att levereras till Singapore i början av 2019. Snabbladdningsstationer baserade på det gemensamma gränssnittet OppCharge ska levereras av ABB.

OppCharge gränssnittet är väl anpassat för automatiska laddningslösningar, både laddning längs rutt och i depå. Volvo Bussar är en av världens ledande tillverkare av elektrifierade bussar och har hittills sålt över 3800 hybridbussar, elhybridbussar och helt eldrivna bussar.

*Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles

FAKTA/Självkörande Volvo 7900 Electric

  • Helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv. Tyst och utsläppsfri drift samt 80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.

  • Bussarna kommer att utrustas med GPS och lidarbaserat (laserteknik) system för kartläggning, positionering och avkänning av området runt fordonet. Automatisk reglering av styrning, växling och hastighet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Byte i MTR-toppen

Dahlin och Oscarsson går till nya toppositioner inom MTR Norden – De tar hand om pendeltågen respektive tunnelbanan i Stockholms län.

MTR städar pendeltågen

Sommarfritt för Upplands barn

Digital vägvisare på spåret

23 dog på marsvägarna

Under mars i år omkom 23 personer i vägtrafiken – Det är sju fler än mars 2017, läs här om vilka trafikanter som är drabbas värst!

Sommarkortet tillbaka

Nyhetsbrev

De vann pendelbåtstrafik

Arkiv
Plus

Mohlins köper Bollnäs Buss

MTR Express stämmer SJ

Uppstickarbolaget MTR Express har aldrig fått sälja biljetter via statliga SJ:s kanal – Därför har den förfördelade tågoperatören tagit till motåtgärder, läs mer här!

Säkraste transportlandet i Europa

L: "Skydda kollektivtrafiken också!"

Plus

Misstänkt färdtjänstfusk granskas

Tio personer i Stockholms län har åkt färdtjänst för mer än 19 miljoner kronor på ett år - Detta har fått styrande Alliansen att se rött, läs om vad som händer nu!

Tjejer jagas i Jönköping

Bussjätten Keolis arrangerar en rekryteringsdag för tjejer i Jönköping – Syftet är att få fler kvinnor att välja bussföraryrket. läs om hur det ska gå till!

Ny seger för Samres

Plus

Grönt för turistbuss i bussfilen

Bussar i beställningstrafik släpps in i vissa busskörfält på försök i Stockholm – Men inte över allt, läs mer om det här!

Ingen överklagan i Helsingborg

Trafikskola fyller ett år

Bättre säkerhet i bussarna

Regeringen vill öka säkerheten i bussarna och träffade därför branschen 4 april - Men redan nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda vad som kan göras för att höja säkerheten i bussen, läs mer här!

Bybergs toppar Bussförar-SM

Bussförar-SM 2018 börjar få in sina första anmälningar, 41 förare har genomfört uttagningen 4 april – Läs här om vilka bolag som fått flest anmälda hittills!

Skåne-appen gränsöverskridande

Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Ny färdskrivare förenklar administrationen

Brauer till UITP

Plus

Toppstrid i Tunga Bussligan

Scania leder Tunga Bussligan 2018 efter första kvartalet - Men ledningen är knappast möjliga, det tycks bli en tuff toppstrid, det framgår av Bil Swedens senaste statistik, läs om det här!

Bussarna backar

Plus

Fler kontroller för SL

Kraftsamling för bälte i buss

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Barfota? Nej tack!

Sänd till en kollega

0.128