23948sdkhjf

Volvobuss kör själv i Singapore

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal om forskning och utveckling av självkörande eldrivna bussar, läs mer här!

Projektet med den självkörande elbussen ingår i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik. Singapore och dess transportmyndighet (Land Transport Authority, LTA) är kända för sitt starka fokus på kollektivtrafik och införande av självkörande fordon, med målet att skapa en hållbar stadsmiljö. Singapore har uttalat att självkörande bussar ska införas i flera områden i landet år 2022.

För Volvo är detta första gången man utför tester med självkörande stadsbussar. Volvokoncernen har tidigare visat upp självkörande demonstrationsfordon för gruvdrift och sophämtning.

– Det finns ett snabbt växande intresse för både självkörande och eldrivna fordon i städer världen över. Tillsammans med NTU, som är ett av de ledande tekniska universiteten i världen, får vi nu möjlighet att testa olika lösningar under realistiska förhållanden i en storstad med höga ambitioner för kollektivtrafiken, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall. Han fortsätter:

– För oss är Singapore och NTU utmärkta partners. Här finns den tekniska miljö som krävs och helt ekosystem av forskning, utveckling och implementering av nya lösningar. Tekniken som vi tillsammans utvecklar i Singapore kan bidra till framtida autonoma lösningar från Volvo Bussar.

Basen i projektet kommer att utgöras av två helt eldrivna 12-meters Volvo 7900 Electric, av samma typ som Volvo Bussar idag säljer kommersiellt. Volvo och NTU kommer tillsammans bygga den autonoma lösningen på Volvos plattform.

En av de självkörande elbussarna kommer att användas på Singapores nya, avancerade testanläggning för autonoma fordon, CETRAN*, som invigdes i november 2017. Här kommer forskarna vid NTU att kunna testa nya funktioner och undersöka hur bussen interagerar med andra trafikanter i olika situationer inom ett avgränsat område. Den andra bussen kommer att användas för tester i bussdepå tillsammans med Singapore-baserade operatören SMRT. Ambitionen är att morgondagens självkörande bussar ska kunna tanka, ladda batterierna, köra till tvätt och parkera helt automatiskt.

– Samarbete mellan industrin och akademin är centralt för att främja en miljö som stödjer innovation, forskning och tekniska framsteg. NTU är stolta över våra starka relationer med industrin och det här samarbetet, där vi ska utveckla och testa självkörande bussar med Volvo, kommer bädda för framtidens mobilitetslösningar. Volvo är en pionjär inom innovativ kollektivtrafik och lanserade hybrider och elhybrider redan 2010 respektive 2015. Vi ser fram emot att samarbeta med Volvo när det gäller den omvälvning av persontransporter som nu sker tack vare autonoma lösningar och artificiell intelligens, säger chefen för NTU, Professor Subra Suresh.

– Våra eldrivna bussar ger redan idag städer möjlighet att förbättra luftkvalitet och minska buller, och också att planera stadsmiljöerna på helt nya sätt. När vi nu utvecklar självkörande elbussar har vi stor nytta av den expertis som redan finns inom Volvokoncernen när det gäller den här tekniken, säger Håkan Agnevall.

Samarbetet mellan Volvo Bussar och NTU sträcker sig till att börja med över en tvåårsperiod. De gemensamt utvecklade, självkörande elbussarna kommer att levereras till Singapore i början av 2019. Snabbladdningsstationer baserade på det gemensamma gränssnittet OppCharge ska levereras av ABB.

OppCharge gränssnittet är väl anpassat för automatiska laddningslösningar, både laddning längs rutt och i depå. Volvo Bussar är en av världens ledande tillverkare av elektrifierade bussar och har hittills sålt över 3800 hybridbussar, elhybridbussar och helt eldrivna bussar.

*Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles

FAKTA/Självkörande Volvo 7900 Electric

  • Helt eldriven, tvåaxlig 12 meter lång stadsbuss med lågt golv. Tyst och utsläppsfri drift samt 80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.

  • Bussarna kommer att utrustas med GPS och lidarbaserat (laserteknik) system för kartläggning, positionering och avkänning av området runt fordonet. Automatisk reglering av styrning, växling och hastighet.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Andra villkor när elbussarna blir fler

Elbussteknik ändrar förutsättningarna för branschen – det slogs fast under en debatt under Almedalsveckan i år som Sveriges Bussföretag hade arrangerat.

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Rekordökning för bussarna

Nyhetsbrev

Lockar förare med elbussar

Arkiv

Nya möjligheter för trafikoperatörer

Under UITP i Stockholm var Hogia en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, företagets molnbaserade system för realtidsinformation.

Bedrägeri mot SJ:s kunder

Här är finalisterna i Bussförar-SM

Nu är det klart vilka som är de 16 finalister som gör upp om titeln Sveriges Bästa Bussförare 9 september - en av dem är regerande mästaren Anders Norell Bergendahl.

Ny framtid för trådbussen?

Keolis i topp inför Bussförar-SM

Det blev inte helt oväntat Keolis som lyckades få flest bussförare anmälda till Bussförar-SM 2019, hela 123 förare - totalt har 501 förare genomfört anmälningsprovet.

Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

Trevlig sommar!

Rt-forum vill önska alla läsare, vänner och annonsörer en riktigt trevlig sommar - nu kopplar vi loss en stund, nästa nyhetsbrev kommer 31 juli!

Utökad busstrafik i Örebro

UITP samlade 15 000

UITP:s toppmöte i Stockholm genomfördes i mitten av juni och blev en stor framgång, enligt SL som var värd - här finns en film där bland andra Jens Plambeck och Laetitia Delzenne intervjuas.

MTR Express expanderar

Från 24 juni till 18 augusti trafikerar MTR Express en ny direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg – därmed har bolaget expanderat.

Ny trafik för Transdev

Bussförar-SM - allra sista chansen!

Nu går det, men i natt är det slut - mitt i den ljusa midsommarnatten stängs anmälan till årets upplaga av Bussförar-SM, det är med andra ord bråttom att göra uttagningsprovet för den som inte hunnit ännu.

Missa inte Bussförar-SM!

Midsommaraftonens midnatt stängs möjligheten att göra uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – så gör provet genast, fira efteråt med sill, potatis och önskad dryck.

BRT-satsning får 25 miljoner

Slutspurt inför Bussförar-SM

Keolis drar ifrån med hela 106 förare som genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM – totalt har 404 förare gjort uttagningstävlingen när två dagar återstår.

E-tidningen Begagnatmarknaden ute!

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Plus

Fem snabba frågor...

Wennberg lämnar Länstrafiken

Flixbus ökar i USA

Olofsson lämnar Skellefteå Buss

Gustavsson avancerar

Bjurenborg rattar Westin Buss

SL-buss i brandolycka

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115