Björfjäll lämnar Göteborgs Spårvägar

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Efter drygt 13 år som vd för Göteborgs Spårvägar AB och sedermera koncernen Göteborgs Spårvägar, har Lars-Börje Björfjäll beslutat att lämna sin befattning i början av juli 2018.

- Det har varit fantastiskt roliga och minst sagt innehållsrika år sedan jag började här i november 2004. Tillsammans med mina medarbetare har jag varit med om såväl tråkiga händelser och beslut som stora utmaningar och lysande framgångar. Visst känns det vemodigt att sluta, det måste jag tillstå. Inte minst när jag tänker på alla de oerhört kompetenta och lojala medarbetare som finns på Göteborgs Spårvägar, säger Lars-Börje Björfjäll. Han fortsätter:

 - Nu står vi i ett läge där Göteborgs Spårvägar har en organisation på plats anpassad för framtiden. Våra resenärer ger oss höga betyg och vi når bra ekonomiska resultat. Vi har åtskilliga år kvar på avtal inom vår bussverksamhet och tre nya avtal från och med i år inom kollektivtrafiknära tjänster. I spårvagnsverksamheten har vi renoverat alla M31:or och efter skiljedomen för M32:orna åtgärdas vagnarna och allt fler kommer ut i trafik. Vi har också upphandlat Göteborgs nya spårvagn M33 och tillverkningen startar inom kort för en första leverans våren 2019.

- Nästa utmaning för Göteborgs Spårvägar blir det nya spårvagnsavtalet från 2020 som kan innebära stora förändringar och då känns det rätt att stiga av och låta en ny kraft komma in på plan för ett nytt och annorlunda uppdrag än det jag har haft.

- Jag har självklart respekt för Lars-Börjes ställningstagande att lämna bolaget, med tanke på att han under drygt 13 års tid har stått i spetsen för Göteborgs Spårvägar, säger Endrick Schubert, styrelseordförande i Göteborgs Spårvägar. Han fortsätter:

-  Lars-Börje Björfjäll har under alla dessa år målmedvetet lett verksamheten med fast och varsam hand och utvecklat bolaget till Sveriges bästa kollektivtrafikföretag. Det är många som har skäl att tacka Lars-Börje Björfjäll – medarbetare, styrelse, kommunledning och våra 125 miljoner resenärer.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.271