Stadler köper Swedtrac

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Stadler förvärvar Swedtrac Railservices AB, en av Nordens största aktörer för modernisering av järnvägsfordon från Knorr-Bremse. Genom förvärvet stärker Stadler sin närvaro i Sverige och sin kapacitet att erbjuda underhåll och modernisering av järnvägsfordon till operatörer och fordonsägare i Norden. Swedtrac har i dag 106 medarbetare i Tillberga, Västerås och kunder som SJ, Transitio och DSB.

- Med Swedtrac utökar Stadler sin kapacitet att modernisera järnvägens befintliga fordonsflottor. Det sker dels genom att vi kan utöka vår kompetens till att omfatta fler tågtyper, dels genom att vi kan arbetar närmare våra kunder. Vi hälsar alla medarbetare på Swedtrac varmt välkomna, säger Jürg Gygax, executive vice president på Stadler Service.

Stadler, som både tillverkar och underhåller tåg, har på kort tid vuxit mycket snabbt i de nordiska länderna. Företaget ser en fortsatt stor tillväxtpotential som man nu förbereder sig för att kunna möta. På sikt är ambitionen att göra verksamheten i Tillberga till ett av Stadlers större kompetenscentra för helhetslösningar inom service.

Under första kvartalet 2018 går Stadler samman med Swedtrac, ett företag specialiserat på modernisering och underhåll av tåg. För närvarande har Swedtrac två större kontrakt. De rör upprustning interiört och exteriört av 111 tåg i Öresundsregionen för kunderna Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Transitio och danska DSB samt den del av moderniseringen av SJ:s X2000-tåg som rör interiör och passagerarkomfort.

År 2020 förväntas över 300 Stadler-tillverkade järnvägsfordon trafikera den nordiska järnvägen, vilket är en tillväxt på närmare 400 procent från 2013. I dagsläget underhåller Stadler Service runt 30 procent av de tåg som Stadler levererat globalt.

Swedtrac är i dag helägt av Knorr-Bremse, den ledande tillverkaren av bromssystem för rälsbundna och tunga fordon.

- Vi kommer att fortsätta fokusera på vår kärnkompetens som nyckelleverantör till järnvägsindustrin och erbjuda delsystem och komponenter samt dess relaterade tjänster. För en ledande tillverkare av järnvägsfordon som Stadler, kommer Swedtrac skapa betydande ytterligare värden och driva utvecklingen av företaget framåt, säger Klaus Deller, styrelseordförande i Knorr-Bremse.

FAKTA/Swedtrac

En fordonstjänstleverantör ägd av Knorr-Bremse Nordic Rail Services, och som erbjuder modernisering, renovering, reparation och skadereparation för järnvägsoperatörer och fordonsägare. Bland kunderna finns SJ, DSB och Transitio. Företaget har sin verksamhet i Tillberga strax norr om Västerås, mitt i de mellansvenska trafikströmmarna och i direkt anslutning till huvudspår. Verkstaden i Tillberga har all nödvändig utrustning för fullständig exteriör och interiör modernisering av järnvägsfordon. Inom en kort framtid inkluderar detta även Sveriges längsta lackbox om 115 meter, vilken kan måla hela tågsätt utan att vagnarna behöver kopplas isär.

Swedtrac har en stark marknadsposition genom sina projekt med upprustning och renovering av Öresundståg och X2000. Swedtrac har höga kvalitetsstandarder med effektiva, standardiserade och tvärfunktionella projektprocesser och har idag 106 anställda.

 

FAKTA/Stadler

Schweiziskt företag som byggt tåg och lok i över 75 år. Med över 7000 anställda och kunder världen över är företaget en ledande leverantör av snabbtåg och järnvägsfordon för lokal-, regional- och fjärrtrafik. I partnerskap med kunder kombinerar Stadler innovativa lösningar med beprövad erfarenhet och levererar tåg som klarar krävande vinterförhållanden.

De senaste åren har Stadler utökat sin närvaro betydligt i Skandinavien och har för avsikt att fortsätta utveckla sin verksamhet. Stadler har vunnit flera nyckeluppdrag för att driva denna expansion:

2013 fick Stadler en order från järnvägsbolaget MTR Express gällande sex intercity FLIRT-fordon. Leveransen fullgjordes på otroliga ett års tid och fordonen trafikerar nu sträckan Stockholm Göteborg. 2013 vann Stadler även kontraktet för full-service-underhåll för MTR Express FLIRT-flotta. Dessutom blev Stadler engagerade i den tekniska uppgraderingen av X2000-flottan i samarbete med ABB:

Inom två år kommer Stadlers nya dubbeldäckade tåg DOSTO trafikera Mälardalen. Dessutom levererar Stadler fordon till Roslagsbanan. Dessa fordon utvecklas helt till Roslagsbanans unika spårvidd.

I Norge mottog Stadler en order på FLIRT-tåg till NSB och spårvagnar till Bybanen I Bergen. Dessutom har Stadler ingått två fullservicekontrakt; Bybanen i Bergen och Gjövikbanen i Oslo.

I Danmark vann Stadler ett fullservicekontrakt för spårvagnar i Aarhus.
Punktliga leveranser, tillförlitlighet och flexibilitet har byggt Stadler till ett av branschens starkaste varumärken.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.221