Stadler köper Swedtrac

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Schweiziska Stadler förvärvar svenska Swedtrac – Affären innebär att det schweiziska företaget blir en av de ledande leverantörerna av service på järnvägsfordon i Sverige, läs mer här!

Stadler förvärvar Swedtrac Railservices AB, en av Nordens största aktörer för modernisering av järnvägsfordon från Knorr-Bremse. Genom förvärvet stärker Stadler sin närvaro i Sverige och sin kapacitet att erbjuda underhåll och modernisering av järnvägsfordon till operatörer och fordonsägare i Norden. Swedtrac har i dag 106 medarbetare i Tillberga, Västerås och kunder som SJ, Transitio och DSB.

- Med Swedtrac utökar Stadler sin kapacitet att modernisera järnvägens befintliga fordonsflottor. Det sker dels genom att vi kan utöka vår kompetens till att omfatta fler tågtyper, dels genom att vi kan arbetar närmare våra kunder. Vi hälsar alla medarbetare på Swedtrac varmt välkomna, säger Jürg Gygax, executive vice president på Stadler Service.

Stadler, som både tillverkar och underhåller tåg, har på kort tid vuxit mycket snabbt i de nordiska länderna. Företaget ser en fortsatt stor tillväxtpotential som man nu förbereder sig för att kunna möta. På sikt är ambitionen att göra verksamheten i Tillberga till ett av Stadlers större kompetenscentra för helhetslösningar inom service.

Under första kvartalet 2018 går Stadler samman med Swedtrac, ett företag specialiserat på modernisering och underhåll av tåg. För närvarande har Swedtrac två större kontrakt. De rör upprustning interiört och exteriört av 111 tåg i Öresundsregionen för kunderna Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Transitio och danska DSB samt den del av moderniseringen av SJ:s X2000-tåg som rör interiör och passagerarkomfort.

År 2020 förväntas över 300 Stadler-tillverkade järnvägsfordon trafikera den nordiska järnvägen, vilket är en tillväxt på närmare 400 procent från 2013. I dagsläget underhåller Stadler Service runt 30 procent av de tåg som Stadler levererat globalt.

Swedtrac är i dag helägt av Knorr-Bremse, den ledande tillverkaren av bromssystem för rälsbundna och tunga fordon.

- Vi kommer att fortsätta fokusera på vår kärnkompetens som nyckelleverantör till järnvägsindustrin och erbjuda delsystem och komponenter samt dess relaterade tjänster. För en ledande tillverkare av järnvägsfordon som Stadler, kommer Swedtrac skapa betydande ytterligare värden och driva utvecklingen av företaget framåt, säger Klaus Deller, styrelseordförande i Knorr-Bremse.

FAKTA/Swedtrac

En fordonstjänstleverantör ägd av Knorr-Bremse Nordic Rail Services, och som erbjuder modernisering, renovering, reparation och skadereparation för järnvägsoperatörer och fordonsägare. Bland kunderna finns SJ, DSB och Transitio. Företaget har sin verksamhet i Tillberga strax norr om Västerås, mitt i de mellansvenska trafikströmmarna och i direkt anslutning till huvudspår. Verkstaden i Tillberga har all nödvändig utrustning för fullständig exteriör och interiör modernisering av järnvägsfordon. Inom en kort framtid inkluderar detta även Sveriges längsta lackbox om 115 meter, vilken kan måla hela tågsätt utan att vagnarna behöver kopplas isär.

Swedtrac har en stark marknadsposition genom sina projekt med upprustning och renovering av Öresundståg och X2000. Swedtrac har höga kvalitetsstandarder med effektiva, standardiserade och tvärfunktionella projektprocesser och har idag 106 anställda.

 

FAKTA/Stadler

Schweiziskt företag som byggt tåg och lok i över 75 år. Med över 7000 anställda och kunder världen över är företaget en ledande leverantör av snabbtåg och järnvägsfordon för lokal-, regional- och fjärrtrafik. I partnerskap med kunder kombinerar Stadler innovativa lösningar med beprövad erfarenhet och levererar tåg som klarar krävande vinterförhållanden.

De senaste åren har Stadler utökat sin närvaro betydligt i Skandinavien och har för avsikt att fortsätta utveckla sin verksamhet. Stadler har vunnit flera nyckeluppdrag för att driva denna expansion:

2013 fick Stadler en order från järnvägsbolaget MTR Express gällande sex intercity FLIRT-fordon. Leveransen fullgjordes på otroliga ett års tid och fordonen trafikerar nu sträckan Stockholm Göteborg. 2013 vann Stadler även kontraktet för full-service-underhåll för MTR Express FLIRT-flotta. Dessutom blev Stadler engagerade i den tekniska uppgraderingen av X2000-flottan i samarbete med ABB:

Inom två år kommer Stadlers nya dubbeldäckade tåg DOSTO trafikera Mälardalen. Dessutom levererar Stadler fordon till Roslagsbanan. Dessa fordon utvecklas helt till Roslagsbanans unika spårvidd.

I Norge mottog Stadler en order på FLIRT-tåg till NSB och spårvagnar till Bybanen I Bergen. Dessutom har Stadler ingått två fullservicekontrakt; Bybanen i Bergen och Gjövikbanen i Oslo.

I Danmark vann Stadler ett fullservicekontrakt för spårvagnar i Aarhus.
Punktliga leveranser, tillförlitlighet och flexibilitet har byggt Stadler till ett av branschens starkaste varumärken.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson till Transportstyrelsen

Alliansen vill gynna elbussar

Fyra elbussar till Uddevalla

Volvo Bussar har fått en order på fyra elbussar av modellen Volvo 7900 Electric från Bivab och Uddevalla Omnibus. Sedan 2014 rullar Volvos hybridbussar i Uddevalla.

Östlig förbindelse engagerar

Bättre busstrafik i Ronneby

Skånetrafiken valde MultiQ

Nyhetsbrev

”Stora partier struntar i järnväg”

Arkiv

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Actibump sänkte farten

1

SL i världsklass – igen

Det internationella kollektivtrafikorganet UITP rankade SL och Storstockholms kollektivtrafik som världens näst bästa i somras – För andra året i rad rankas SL så högt vilket nästan får den ansvariga politikern att jubla.

UITP-basen till Persontrafik

IRU siktar på EU-valet

De tar hem ännu en svensk affär

Plus

MAN ökar på ledningen i Bussligan

Under avmattade juli är det ett fabrikat som går som tågen gjorde förr: MAN drar ifrån konkurrenterna som verkar ha fått värmeslag under juli - Det visar Bil Swedens färska statistik.

Sommarstiltje för bussarna

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

FARA vann i sydost

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.127