Intet nytt på förseningsfronten

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nio av tio persontåg anlände i stort sett efter tidtabell under 2017 – Oförändrat läge under senaste fem åren, enligt Trafikanalys.

90 procent av alla persontåg kom nästan i tid under förra året, definitionen som används är att tågen anlände allra senast fem minuter efter tidtabell. Det betyder att tågens tillförlitlighet har varit relativt oförändrad de senaste fem åren. Det visar ny statistik från Trafikanalys.

Pendeltåg och andra kortdistanståg har varit mest tillförlitliga. Hela 93 procent av dem kom fram senast fem minuter efter tidtabell under 2017. Långdistanstågen, som är betydligt färre i antal, har däremot haft svårare att hålla tidtabellen, 78 procent anlände inom fem minuter.

Även om tillförlitligheten för alla tåg sammantaget i landet har varit oförändrad kan det förstås finnas lokala variationer med platser och sträckor där det blivit bättre, men även sämre, säger Fredrik Lindberg, statistiker på Trafikanalys.

Under förra året fanns det både toppar och dalar i tillförlitligheten. Högst var den i juli med 93 procent och lägst i maj med 88 procent. Liknande mönster finns även för tidigare år, men för andra månader.

Branschen jobbar mot målet år 2020 att 95 procent av tågen ska nå sin slutstation inom fem minuter. Förhoppningsvis kommer det att märkas i statistiken, och att även resenärerna kommer att uppleva förbättringar, säger Fredrik Lindberg.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik med titeln Punktlighet på järnväg 2017 kvartal 4. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Trafikverket har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.249