23948sdkhjf

Här är bussen som ska minska bilbehovet

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Tillståndet från Transportstyrelsen drog ut på tiden. Men nu är den här – Sveriges första förarlösa buss i linjetrafik, i alla fall på försök.

Den 24 januari startade det uppmärksammade försöksprojektet med självkörande bussar i linjetrafik. Busslinjen är begränsad till 700 meter längs Kistagången, en lokalgata som främst trafikeras av en av lokaltrafikens stombusslinjer.

Under totalt sex månader ska två små förarlösa bussar med plats för 12 passagerare köra i linjetrafik mellan Jan Stenbecks Torg intill Kista Galleria i Kista centrum strax norr om Stockholm och hotellet Scandic Victoria Tower ungefär 700 meter österut på samma gata (Kistagången).

De eldrivna bussarna har en topphastighet på 40 kilometer i timmen men är begränsade till 20 km/h under testperioden. Under testperioden finns det i varje buss även med en förare som kan ta över driften och svara på frågor från passagerarna.

Datorn som styr de självkörande bussarna är säkerhetsklassad och är utrustad med avancerad teknik för att upptäcka hinder.

Kollektivtrafikens värsta konkurrent är egentligen bilägandet. Självkörande små bussar är en lösning för den sista biten. Då kan vi skapa ett finmaskigt nät som gör att bilen inte känns lika nödvändig, sade Marcel Kroeze, vd för Nobina Technology i en intervju tidigare med Dagens Nyheter.

Projektet drivs av Nobina technology och man samarbetar med Ericsson, SJ, Klövern, Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholms stad och Urban ICT Arena.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139