Eliassen rattar UITP i Stockholm

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Jarl Eliassen blir projektledare för UITP Global Summit 2019 i Stockholm – Den globala kollektivtrafikkonferensen som då kommer till Sverige.

Jarl Eliassen, som arbetat på UITP i Bryssel för kollektrafikmyndigheterna i Norge, Sverige och Finland sedan 2014 slutar 1 mars. Då tillträder han en tjänst som projektledare hos Trafikförvaltningen SLL för UITP Global Summit 2019 i Stockholm.

 - Åren med UITP har varit spännande och lärorika. Det har varit intressant att vara nära EUs beslut som berör kollektivtrafiken. I mitt jobb har jag haft glädjen av att få arbeta i UITPs European Department med ansvar for informationssystem, biljett- och betalsystem, digitalisering, C-ITS och autonoma fordon. Att få möjlighet att främja nordiska intressen och frågor inom UITP tror jag också har ett stort värde för såväl de nordiska länderna som för UITP eftersom vi i Norden ligger långt fram inom många av kollektivtrafikens områden, säger Jarl Eliassen. Han fortsätter:

- Nu märker jag en stor förväntning bland medlemmar och medarbetare i UITP inför den kommande världskongressen i Stockholm. I Norden har vi hunnit långt när det gäller just frågor om digitalisering och automatisering, det ska bli roligt att tillsammans med utställare och medarrangörer få visa hela världen vad vi kan!

Jarl Eliassen har också noterat intresset för utvecklingen på den nordiska marknaden i frågor som rör marknadsutveckling, upphandling i konkurrens och kommersiell trafik inom alla transportslag.

 - Här har vi i de nordiska länderna goda exempel att visa våra europeiska kollegor. 2020 ska ju den europeiska kollektivtrafikmarknaden som helhet öppnas för konkurrens och i Norden har vi i princip redan genomfört det som EU:s kollektivtrafiklag stipulerar, säger Jarl Eliassen.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.172