23948sdkhjf

Så ska höghastighetsjärnvägen finansieras

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Staten ska stå för lejonparten av kostnaden för höghastighetsjärnvägen men i de avtal som tecknats med berörda kommuner och regionala parter tar dessa på sig att vara med och betala.

Enligt Sverigeförhandlingens slutrapport omfattar dessa avtal totalt 1 242 miljoner kronor. Utöver detta ekonomiska bidrag till infrastrukturen ingår också att bygga bostäder.

Några exempel är Tranås kommun, som ska betala 200 miljoner kronor och bygga 500-2 000 nya bostäder, och Norrköpings kommun och Linköpings kommun som ska betala 173 miljoner kronor vardera och bygga 15 300 bostäder var.

I Sverigeförhandlingens uppdrag ingick att koppla ihop infrastruktursatsningar och bostadsbyggande. Tanken var att få fram 100 000 nya bostäder som en del av satsningen på höghastighetsjärnväg och kollektivtrafik.

Detta mål har uppnåtts, faktum är att avtal skrivits om inte närmare 290 000 nya bostäder varav cirka 110 000 ska byggas i kommuner som ligger längs den tänkta höghastighetsbanan.

De resterande bostäderna byggs som en del av de så kallade storstadsavtalen med Stockholm, Skåne och Göteborg.

Enligt förhandlarna har man valt att förhandla genom att fokusera på de nyttor som infrastruktursatsningarna skapar – till exempel ökat bostadsbyggande men också restidsnyttor, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor etcetera.

En färsk rapport tyder dock på att det inte går att hämta hem särskilt mycket pengar i höjda fastighetsvärden, läs mer om det här.

Bostadsbyggen

  • Det totala antalet bostäder är 285 400

  • 110 000 av dessa ska byggas i kommuner längs höghastighetsjärnvägen.

  • De övriga bostäderna ingår i storstadsavtalen med Stockholm, Skåne och Göteborg (Lunds 15 000 bostäder räknas in i siffran för höghastighetsjärnvägen)

    Källa: Sverigeförhandlingen

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Arkiv

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Mindre utsläpp från transporterna

Transdev vann mellanskärgården

Det blir Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget som för köra kollektivtrafiken i Stockholms mellanskärgård med trafikstart om ett år – det blev klart 4 december.

Veggeland till Nettbuss

Elbusspremiär i Malmö

9 december rullar Malmös första elbussar ut i trafik, det är linje 7 som blir första linje med helt eldrivna bussar - Malmös elbussatsning blir en av de hittills största i Sverige.

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Sänd till en kollega

0.185