23948sdkhjf

Så ska höghastighetsjärnvägen finansieras

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Staten ska stå för lejonparten av kostnaden för höghastighetsjärnvägen men i de avtal som tecknats med berörda kommuner och regionala parter tar dessa på sig att vara med och betala.

Enligt Sverigeförhandlingens slutrapport omfattar dessa avtal totalt 1 242 miljoner kronor. Utöver detta ekonomiska bidrag till infrastrukturen ingår också att bygga bostäder.

Några exempel är Tranås kommun, som ska betala 200 miljoner kronor och bygga 500-2 000 nya bostäder, och Norrköpings kommun och Linköpings kommun som ska betala 173 miljoner kronor vardera och bygga 15 300 bostäder var.

I Sverigeförhandlingens uppdrag ingick att koppla ihop infrastruktursatsningar och bostadsbyggande. Tanken var att få fram 100 000 nya bostäder som en del av satsningen på höghastighetsjärnväg och kollektivtrafik.

Detta mål har uppnåtts, faktum är att avtal skrivits om inte närmare 290 000 nya bostäder varav cirka 110 000 ska byggas i kommuner som ligger längs den tänkta höghastighetsbanan.

De resterande bostäderna byggs som en del av de så kallade storstadsavtalen med Stockholm, Skåne och Göteborg.

Enligt förhandlarna har man valt att förhandla genom att fokusera på de nyttor som infrastruktursatsningarna skapar – till exempel ökat bostadsbyggande men också restidsnyttor, arbetsmarknadsnyttor, miljönyttor, näringslivsnyttor etcetera.

En färsk rapport tyder dock på att det inte går att hämta hem särskilt mycket pengar i höjda fastighetsvärden, läs mer om det här.

Bostadsbyggen

  • Det totala antalet bostäder är 285 400

  • 110 000 av dessa ska byggas i kommuner längs höghastighetsjärnvägen.

  • De övriga bostäderna ingår i storstadsavtalen med Stockholm, Skåne och Göteborg (Lunds 15 000 bostäder räknas in i siffran för höghastighetsjärnvägen)

    Källa: Sverigeförhandlingen

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Connect vann Flexlinjerna

Plus

Rudestad tar över Persontrafik

Persontrafikmässan får ny projektledning – mångårige mässveteranen Dan Ågren tänker sluta till årsskiftet, ny projektledare från 2020 är Anders Rudestad.

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Hela Europa med tåg

Gustavsson avancerar

Nyhetsbrev

Bussen - en väg till integration

Arkiv

Bjurenborg rattar Westin Buss

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

”Transportfusk kan stoppas”

SL-buss i brandolycka

Hybricons styrelse omvaldes

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Busskuren som renar luften

Framgång för Kollektivtrafikdagen

15 maj genomfördes Kollektivtrafikdagen 2019 på Quality Hotel Friends i Solna - närmare 250 personer deltog i det stora branschmötet.

Keolis leder Bussförar-SM

Sedan redovisningen 23 april har Keolis kört om Transdev när det gäller antalet anmälda till Bussförar-SM 2019 – men ledningen är mycket knapp.

Biodrivmedel backade 2018

Tåget – snabbare än flyget

Nobina knep kontrakt värt 3 miljarder

Nobina har vunnit två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland där bolaget redan kör trafiken – det nya kontraktet är värt runt tre miljarder kronor.

Ännu en ordförandepost för Tamsons

Trafikregionrådet i Stockholm och SL:s ordförande Kristoffer Tamsons (M) har valts till ny ordförande för Mälardalsrådet – det stod klart under årskonferensen i Örebro.

Taxiförbundet: ”Uber skattefuskar!”

IRU-kritik mot EU:s syn på bussen

IRU:s passagerarkommitté beklagar utvecklingen kring kör- och vilotidslagstiftningen inom EU – bussen får inga särskilda regler utan betraktas fortsatt på samma sätt som lastbilen.

Helsner tillbaka i bussbranschen

Beckman blir hållbarhetschef

Cabonline köper danskt taxibolag

Walfridsson till Nobina

Sverigedemokraterna svarar

Kristdemokraterna svarar

Moderaterna svarar

Liberalerna svarar

Centerpartiet svarar

Miljöpartiet svarar

Socialdemokraterna svarar

Vänsterpartiet svarar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175