23948sdkhjf

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Nyligen kom en prejudicerande dom som får transportbranschen att pusta ut - Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen gällande kör- och vilotider. Men Transportstyrelsen, som förvisso håller med om att domen är prejudicerande, menar att det inte förändrar kommande fall.

Byberg & Nordin Buss har, precis som de flesta företagen i branschen, stångats med Transportstyrelsens sanktionsavgifter för felaktigheter gällande kör- och vilotider, som utläses av en så kallad färdskrivare. Färdskrivaren kontrollerar färden och tider som körs, för att minimera fusket i branschen. Svenskt Näringsliv har tidigare skrivit om kritiken från branschens håll, som ofta går ut på att tanken är god men att det är för krångligt.

Nu har en ny prejudicerande dom kommit, efter att Byberg & Nordin Buss vann mot Transportstyrelsen i Kammarrätten i Sundsvall, och därmed slapp sanktionsavgifterna för två minimala fel.

Felen som gjorts var att en förare av misstag tryckt ut sitt förarkort under färden, varför sträckan inte registrerades korrekt. En annan förare råkade sätta in kortet i fel fack, vilket även det innebar felregistrering för färdmätaren.

– Det är en viktig seger för hela branschen, och det är första gången ett företag frias. Vi har efterfrågat en helhetsbedömning länge, äntligen är den här. Domen bevisar att vi som företag gjorde allt vi kunde för att informera och utbilda våra förare om reglerna, och att misstagen inte är på grund av vår bristande kontroll, säger Tomas Byberg, vd Byberg & Nordin.

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, är mycket nöjd med utfallet i Kammarrätten:

– Domen är oerhört glädjande och har stor betydelse för branschen. Det här har vi efterfrågat länge, och domen visar att det vi frågat efter är högst rimligt. Vår förhoppning är att nu få en mer proportionell och verklighetsanpassad syn på kör- och vilotiderna i Sverige.

Och eftersom domen inte överklagades, så är den prejudicerande för kommande fall. Tomas Byberg hoppas nu att Transportstyrelsen börjar arbeta mer systematiskt och ”läser domen med rätt ögon”, som har uttrycker det.

– Reglerna är till för att inte snedvrida konkurrensen genom oschyssta villkor, inte utgöra en trafikfara och inte vara dåliga för förarens sociala situation. Ärliga misstag kan knappast uppfylla något av kriterierna. Nu hoppas vi få slut på fånigheterna, och att myndigheten fokuserar på de riktiga skurkarna, säger han.

Men Kenneth Eriksson, utredare på Transportstyrelsen, håller inte med Tomas Byströms tolkning av att domens revolutionerande ändring:

– Ja, domen är ju prejudicerande, men vi tycker inte att den förändrar särskilt mycket. Transportstyrelsen tycker att man ska arbeta förebyggande, det tycker domstolen också.

Han håller med om att det måste finnas utrymme för mänskliga faktorn vid felaktigheter.

– Även om man varit med på utbildningar så är det klart att man kan man begå misstag, så är det ju. Men då handlar det för oss om att göra bedömningen om hur bolaget har följt upp och försökt rätta till de misstag som sker.

Tomas Byberg menar att Transportstyrelsen bör tolka domen noggrant, för hos branschen har man fått upp hoppet, säger han.

– Tidigare har vi gjort allt vi kunnat för att göra rätt, men aldrig nått hela vägen fram. Det höll på att smyga sig in en resignation, att man blev dömd oavsett hur hårt vi jobbade med att följa reglerna, säger Tomas Byberg. Han fortsätter:

– Jag tycker att domen borde leda till att Transportstyrelsen i framtiden, innan en sanktionsavgift skrivs ut, sätter sig in i bolagets arbete med kör och vilotider. Det är ju endast om det finns brister i detta som en sanktionsavgift skall utdelas. I nuläget börjar man med sanktionsavgiften utan att undersöka om det finns verklig grund för en sådan.

Anna Grönlund håller med Tomas Byberg, men är något förvånad över Transportstyrelsens reaktion över domen.

– Vi är inte emot och kontroller eller regelverk, men det måste finnas rim och reson på det sätt man gör det. Det är något förvånande att Transportstyrelsen inte tillmäter domen större betydelse. Enligt min uppfattning är domstolsutslag viktiga för att etablera en rättssäker praxis i den här frågan, säger Anna Grönlund.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Olaglig upphandling i Göteborg

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Enklare upphandlingar med Hogia

Arkiv

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Hanson vd för Prospero Stockholm

Dags för Transportforum # 36

Ny vd på Cirkle K

Kraftsamling för bussbranschen

2018 – rekordår för Skånetrafiken

Nytt bolag jagar nya lokförare

Ett nybildat bolag ska ge sig på det digra arbetet med att säkra personalbehovet för en växande tågbransch – det behövs 1200 nya lokförare under de kommande fem åren.

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.204