Säkrare i bussen för barn

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Att åka buss är bland det säkraste sättet att förflytta sig i trafiken. Men när olyckor händer kan det få katastrofala följder, framför allt om passagerarna sitter obältade. Därför har NTF tillsammans med Sveriges Bussföretag tagit fram rekommendationer och tips för den som ansvarar för barn och ungas bussresor.

När en skola eller förening ska åka iväg på en resa är det målet med resan som är det viktiga. Att behöva fundera över vad man ska tänka på när man planerar bussresan kan lätt komma i andra hand. Därför har NTF tillsammans med Sveriges Bussföretag tagit fram rekommendationer som ska vara enkla att följa och bidra till säkrare bussresor.

- Förra årets tragiska bussolycka gjorde att vi ville bidra till att göra den här typen av resor både säkrare och tryggare. Det handlar förstås om bältesanvändning, men också om vilket ansvar de vuxna på bussen har, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

Det är framför allt de som beställer någon enstaka resa då och då som behöver stöd. Studieresan, skolresan eller resan till årets fotbollsturnering ska vara säker för alla, även för de skolor och föreningar som sällan beställer bussresor.

- Vi vill att alla bussresor ska vara säkra, trygga och trevliga. Allt som kan bidra till det är viktigt och något vi förstås engagerar oss i, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

FAKTA/Utdrag ur rekommendationen

Några av punkterna som är extra viktiga att tänka på innan resan
När på dygnet ska ni resa?Hur många vuxna behövs för att få en lugn och trevlig resa?Behöver något barn extra bilbarnskydd som t ex bilbarnstol/bälteskudde?Har någon ett funktionshinder eller behöver någon extra stöd?Utse en vuxen ansvarig gruppledare som tillsammans med föraren ansvarar för säkerheten.

Några av de krav du bör ställa på bussföretaget
Att det finns bälte på alla platser.Att företaget har en trafiksäkerhetspolicy som belyser hastighet, nykterhet och bältesanvändning.Bussarna är utrustade med alkolås.Chauffören informerar passagerarna om säkerheten innan resan och påminner om bältet.

Rekommendationerna i sin helhet för nedladdning finns på ntf.se eller sverigesbussföretag.se.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.203