Fler bussmiljönärer i Skövde

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu har projektet Bussmiljönärerna på gått under en tid och det har fått bra respons från deltagarna – Allt fler ser fördelarna med bussen.

– Min inställning kring att ta bussen till och från jobbet har definitivt ändrats. För mig är det mycket smidigt att ta bussen till mitt arbete, jag behöver inte ens byta buss, säger deltagaren Åsa Björklund.

Att deltagarna är nöjda visar sig också i det preliminära resultatet som hittills har rapporterats in.

– Som det ser ut nu har deltagarna gjort fyra av fem resor till och från arbetet med buss, vilket helt klart är över förväntan. Eftersom deltagarna är spridda över stan visar det att många Skövdebor skulle kunna ta bussen till jobbet istället för bilen, säger Ludvig Isacsson, energi- och klimatrådgivare på Skövde kommun och även projektledare för Bussmiljönärerna.

Men projektet påverkar inte bara de invanda beteenden som vi tror är så svåra att bryta. Det ger även andra ringar på vattnet, som ökad miljömedvetenhet och hälsoeffekter.

– Från början var anledningen till att jag sökte projektet att jag skulle röra på mig mer genom att hoppa av och på en hållplats tidigare än målhållplatsen. Men i och med projektet har jag också börjat välja bussen framför bilen eftersom den är ett bättre alternativ för miljön, säger Åsa Björklund.

– Jag känner mig piggare, både fysiskt och psykiskt, när jag kommer till arbetet på morgonen nu när jag åker mer buss, säger deltagaren Richard Persson.

– Vi strävar ständigt efter nöjda resenärer så det är förstås jätteroligt att Bussmiljönärerna uppskattar att resa med oss, säger André Sellén, trafikchef på Nobina som kör all linjetrafik i Skaraborg åt Västtrafik.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.234