5 snabba frågor…

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Framtidsspaning om kollektivtrafiken ska du leverera 21 februari i Malmö – Kan du kort säga något om det redan nu?

- Min bild är att det aldrig har varit svårare än nu att sia om framtiden. Så många samtidiga samhällsförändringar pågår, och dessa samverkar på svårfångade sätt. Men samtidigt har möjligheterna heller inte varit fler. Det är nu som kollektivtrafiken har sin stora chans.

Vilken roll ska Trivector spela när det gäller att hjälpa branschen att ha koll på kollektivtrafikens framtid?

- Vårt motto är ”Förstå framtiden först” och det vill vi hjälpa våra kunder att göra. Vi lägger mycket möda på omvärldsbevakning och forskning om hållbara transportsystem, och kollektivtrafiken har en helt omistlig roll där. Nya tekniker ger nya möjligheter som vi vill hjälpa våra kunder att ta till sig. Det krävs kunskap både inom klassisk kollektivtrafik och ny teknik för detta.

Ser du några risker i hur branschen och stadsplanerarna tänker och handlar i dag?

- Kollektivtrafikbranschen har ju aldrig varit först på bollen. Och många av de nya teknikerna ger helt nya möjligheter men också behov av nya affärsmodeller. Risken finns att nya aktörer ”kommer in från sidan” och rubbar marknaden. Därför menar jag att det behövs ett flexibelt synsätt – den traditionella planen är död.

Vad händer om självstyrande elbilar tar över en stor del av alla persontransporter?

- Att så skulle bli fallet tror bara de som varken begriper trafik i allmänhet, eller kollektivtrafik i synnerhet. Däremot kan till exempel självkörande minibussar komma att spela en viktig roll som matning till den kapacitetsstarka kollektivtrafiken, exempelvis i glesare områden.

Slutligen, hur vill du själv nyttja kollektivtrafiken i din vardag?

- På kort sikt önskar jag mig en haverikommission för den svenska tågtrafiken. Så att jag slipper tillbringa så mycket extratid på försenade tåg, eftersom jag inte flyger inom Sverige. Och sen vill jag ha ett beslut om höghastighetståg. Men också att branschen förstår att man måste vara med i utvecklingen med nya synsätt till exempel när det gäller transport som tjänst.

FAKTA/Christer Ljungberg och Trivector

Tekn. lic. i trafikplanering och transport engeneering vid Lunds Tekniska Högskola. Medgrundare av konsultföretaget Trivector 1987 och blev vd för hela koncernen och styrelseordförande där 2003. Trivector omsatte totalt 104 miljoner kronor 2016 enligt senast publicerade årsredovisningen med ett rörelseresultat om 7,7 miljoner kronor. Antal anställda är 79. Huvudkontoret finns i Lund, övriga verksamhetsorter finns i Göteborg och Stockholm.

Trivector grundades 1987 av tre forskare på Lunds Tekniska Högskola, bland dem Christer Ljungberg. De upplevde att det tog för lång tid för alla bra forskningsresultat att nå ut och komma till praktisk användning, något de ville förändra. Därför startade de Trivector som alltså är drygt 30 år i år.

SE NU TILL ATT säkra deltagande på Kollektivtrafik SYD, Luftkastellet, utanför Malmö! Klicka HÄR för mer information och för att anmäla deltagande i konferensen! Det finns busstransfer från Hyllie station dit det är lätt att ta sig med lokaltåg från Malmö Central.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Johansson till Transportstyrelsen

Alliansen vill gynna elbussar

Fyra elbussar till Uddevalla

Volvo Bussar har fått en order på fyra elbussar av modellen Volvo 7900 Electric från Bivab och Uddevalla Omnibus. Sedan 2014 rullar Volvos hybridbussar i Uddevalla.

Östlig förbindelse engagerar

Bättre busstrafik i Ronneby

Skånetrafiken valde MultiQ

Nyhetsbrev

”Stora partier struntar i järnväg”

Arkiv

Door to Gate läggs ner

Door to Gate avslutar sin verksamhet 30 september 2018 – Det gick inte att få lönsamhet med de små skyttelbussarna till Arlanda Flygplats.

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Transportföretagen ändrar gränserna

Actibump sänkte farten

1

SL i världsklass – igen

Det internationella kollektivtrafikorganet UITP rankade SL och Storstockholms kollektivtrafik som världens näst bästa i somras – För andra året i rad rankas SL så högt vilket nästan får den ansvariga politikern att jubla.

UITP-basen till Persontrafik

IRU siktar på EU-valet

De tar hem ännu en svensk affär

Plus

MAN ökar på ledningen i Bussligan

Under avmattade juli är det ett fabrikat som går som tågen gjorde förr: MAN drar ifrån konkurrenterna som verkar ha fått värmeslag under juli - Det visar Bil Swedens färska statistik.

Sommarstiltje för bussarna

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

FARA vann i sydost

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Sänd till en kollega

0.146