5 snabba frågor…

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Framtidsspaning om kollektivtrafiken ska du leverera 21 februari i Malmö – Kan du kort säga något om det redan nu?

- Min bild är att det aldrig har varit svårare än nu att sia om framtiden. Så många samtidiga samhällsförändringar pågår, och dessa samverkar på svårfångade sätt. Men samtidigt har möjligheterna heller inte varit fler. Det är nu som kollektivtrafiken har sin stora chans.

Vilken roll ska Trivector spela när det gäller att hjälpa branschen att ha koll på kollektivtrafikens framtid?

- Vårt motto är ”Förstå framtiden först” och det vill vi hjälpa våra kunder att göra. Vi lägger mycket möda på omvärldsbevakning och forskning om hållbara transportsystem, och kollektivtrafiken har en helt omistlig roll där. Nya tekniker ger nya möjligheter som vi vill hjälpa våra kunder att ta till sig. Det krävs kunskap både inom klassisk kollektivtrafik och ny teknik för detta.

Ser du några risker i hur branschen och stadsplanerarna tänker och handlar i dag?

- Kollektivtrafikbranschen har ju aldrig varit först på bollen. Och många av de nya teknikerna ger helt nya möjligheter men också behov av nya affärsmodeller. Risken finns att nya aktörer ”kommer in från sidan” och rubbar marknaden. Därför menar jag att det behövs ett flexibelt synsätt – den traditionella planen är död.

Vad händer om självstyrande elbilar tar över en stor del av alla persontransporter?

- Att så skulle bli fallet tror bara de som varken begriper trafik i allmänhet, eller kollektivtrafik i synnerhet. Däremot kan till exempel självkörande minibussar komma att spela en viktig roll som matning till den kapacitetsstarka kollektivtrafiken, exempelvis i glesare områden.

Slutligen, hur vill du själv nyttja kollektivtrafiken i din vardag?

- På kort sikt önskar jag mig en haverikommission för den svenska tågtrafiken. Så att jag slipper tillbringa så mycket extratid på försenade tåg, eftersom jag inte flyger inom Sverige. Och sen vill jag ha ett beslut om höghastighetståg. Men också att branschen förstår att man måste vara med i utvecklingen med nya synsätt till exempel när det gäller transport som tjänst.

FAKTA/Christer Ljungberg och Trivector

Tekn. lic. i trafikplanering och transport engeneering vid Lunds Tekniska Högskola. Medgrundare av konsultföretaget Trivector 1987 och blev vd för hela koncernen och styrelseordförande där 2003. Trivector omsatte totalt 104 miljoner kronor 2016 enligt senast publicerade årsredovisningen med ett rörelseresultat om 7,7 miljoner kronor. Antal anställda är 79. Huvudkontoret finns i Lund, övriga verksamhetsorter finns i Göteborg och Stockholm.

Trivector grundades 1987 av tre forskare på Lunds Tekniska Högskola, bland dem Christer Ljungberg. De upplevde att det tog för lång tid för alla bra forskningsresultat att nå ut och komma till praktisk användning, något de ville förändra. Därför startade de Trivector som alltså är drygt 30 år i år.

SE NU TILL ATT säkra deltagande på Kollektivtrafik SYD, Luftkastellet, utanför Malmö! Klicka HÄR för mer information och för att anmäla deltagande i konferensen! Det finns busstransfer från Hyllie station dit det är lätt att ta sig med lokaltåg från Malmö Central.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Billigare vätgas i sikte

Forskare vid KTH har hittat en metod som kan producera vätgas både billigt och storskaligt – Det ger nytt hopp för vätgasdrivna bussar, läs om hur det går till här!

Framgång för Kollektivtrafik SYD

21 februari genomfördes branschmötet Kollektivtrafik SYD i Luftkastellet utanför Malmö - Runt 60 deltagare är på plats, läs mer här!

Spårvägsbygge mot Kista

Iveco först med ITxPT

Plus

Branschorganisationer oense

Sveriges Bussföretag och EU vill att all busstrafik ska få tillgång till bytespunkter och terminaler – Men Svensk Kollektivtrafik vill inte släppa in kommersiella bussar dit, läs om det här!

Sjölin till Go-Ahead

Nyhetsbrev

Plus

Leufstadius: "Vi ska vara remissinstans!"

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik är sedan ett år petade som remissinstans hos Näringsdepartementet – Något som upprör organisationen, läs här vad som händer nu!

Arkiv

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Höga betyg för sjukresor

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.155