23948sdkhjf

Vaktkameror hos SL

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sedan 15 februari bär ordningsvakterna i SL-trafiken kroppsburna trygghetskameror - Västtrafik införde dem redan förra året för biljettkontrollörerna i Göteborgstrafiken.

Det kommer finnas en kamera per patrull som består av två personer. Syftet är att ta nästa steg i trygghets- och säkerhetsarbetet för att både kunna minska hot och våldssituationer mot ordningsvakter, men förhoppningsvis också hjälpa till att klara upp fler incidenter mot resenärer och samtidigt bistå polisen i det brottsuppklarande och brottsbekämpande arbetet.

I Göteborg infördes kroppsburna kameror hos parkeringsvakter och även på försök hos biljettkontrollörerna där som har en betydligt mer utsatt roll i det öppna system utan spärrar som finns där. Kameran kan då vara till stöd när komflikter med trilskande eller rent av våldsamma felparkerare och plankare uppstår. Bilder och filmer kan användas som bevis vid åtal för hot mot tjänsteman eller något annat kriminellt. Lite av samma tänk gäller för SL-trafikens ordningsvakter:

- Vi utrustar dem i främsta linjen och ger dessa ett konkret verktyg för att både minska förekomsten av våld och brott, kunna identifiera gärningsmän samt ge ordningsvakterna ännu ett skyddsverktyg för egen del, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd. Han fortsätter:

- När parkeringsvakter i Västra Götaland tidigare testat med kroppsburna kameror minskade våldet mot dem med runt 80 procent. Vi hoppas på samma effekt utöver allmänt trygghetsskapande i kollektivtrafiken.Det här är ett verktyg av många andra. Vi vill även bland annat gå vidare med kamerabevakning utanför mot stationsentréer, förstärkt lagskydd för de som jobbar i kollektivtrafiken och återupprättande av tunnelbanepolisen

Ordningsvakternas huvuduppdrag att upprätthålla den allmänna ordningen i kollektivtrafiken och arbeta säkerhets- och trygghetsskapande. En stor del av deras arbete består även av service, som till exempel information till resenärer, assistera vid sjukdomsfall, borttappade barn eller försvunna dementa personer. Samverkan med trafikoperatörerna, myndigheter och andra samverkande aktörer är också en viktig del i det trygghetsskapande arbetet.

FAKTA/Ordningsvaktspatruller, antal kameror och kostnad

Det finns i snitt en vanlig dag i SL-trafiken ca 80 ordningsvakter (40 patruller). Det blir en trygghetskamera per patrull, vilket innebär att det kommer finnas ungefär 40 kroppskameror ute på ordningsvakterna. Kostnaden för kamerorna och all kringutrustning väntas landa på ca 800.000 kronor mot budgeterat ca 1 miljon kronor.

Funktioner på och behörighet till kamerorna

Det är användaren själv som styr när kameran spelar in och vad som spelas in genom att styra med sin kropp. Med anledning av detta innefattas kameran ej av tillståndsplikt enligt den nuvarande kameraövervakningslagen.

Kameran ska även kunna ta även upp ljud, vilket möjliggör bevisning och dokumentation kring exempelvis ”Hot mot tjänsteman” till skillnad från de kamerorna som sitter i bussar/tåg som ej har ljudupptagning. Materialet som spelas in är krypterat och kan ej ses av den som bär kameran och inte heller av tredje man vid eventuell händelse av tillgrepp eller om kameran tappas bort.

Det inspelade materialet automatiskt tankas över till en lokal server och är ett skyddat material. Det finns mjukvara som begränsar åtkomsten till det inspelade materialet och som kan styras utifrån olika behörighetsnivåer. Det är endast polisen som kan begära ut material om de behöver utreda eventuellt brott.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

0.221