23948sdkhjf

Vaktkameror hos SL

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Sedan 15 februari bär ordningsvakterna i SL-trafiken kroppsburna trygghetskameror - Västtrafik införde dem redan förra året för biljettkontrollörerna i Göteborgstrafiken.

Det kommer finnas en kamera per patrull som består av två personer. Syftet är att ta nästa steg i trygghets- och säkerhetsarbetet för att både kunna minska hot och våldssituationer mot ordningsvakter, men förhoppningsvis också hjälpa till att klara upp fler incidenter mot resenärer och samtidigt bistå polisen i det brottsuppklarande och brottsbekämpande arbetet.

I Göteborg infördes kroppsburna kameror hos parkeringsvakter och även på försök hos biljettkontrollörerna där som har en betydligt mer utsatt roll i det öppna system utan spärrar som finns där. Kameran kan då vara till stöd när komflikter med trilskande eller rent av våldsamma felparkerare och plankare uppstår. Bilder och filmer kan användas som bevis vid åtal för hot mot tjänsteman eller något annat kriminellt. Lite av samma tänk gäller för SL-trafikens ordningsvakter:

- Vi utrustar dem i främsta linjen och ger dessa ett konkret verktyg för att både minska förekomsten av våld och brott, kunna identifiera gärningsmän samt ge ordningsvakterna ännu ett skyddsverktyg för egen del, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd. Han fortsätter:

- När parkeringsvakter i Västra Götaland tidigare testat med kroppsburna kameror minskade våldet mot dem med runt 80 procent. Vi hoppas på samma effekt utöver allmänt trygghetsskapande i kollektivtrafiken.Det här är ett verktyg av många andra. Vi vill även bland annat gå vidare med kamerabevakning utanför mot stationsentréer, förstärkt lagskydd för de som jobbar i kollektivtrafiken och återupprättande av tunnelbanepolisen

Ordningsvakternas huvuduppdrag att upprätthålla den allmänna ordningen i kollektivtrafiken och arbeta säkerhets- och trygghetsskapande. En stor del av deras arbete består även av service, som till exempel information till resenärer, assistera vid sjukdomsfall, borttappade barn eller försvunna dementa personer. Samverkan med trafikoperatörerna, myndigheter och andra samverkande aktörer är också en viktig del i det trygghetsskapande arbetet.

FAKTA/Ordningsvaktspatruller, antal kameror och kostnad

Det finns i snitt en vanlig dag i SL-trafiken ca 80 ordningsvakter (40 patruller). Det blir en trygghetskamera per patrull, vilket innebär att det kommer finnas ungefär 40 kroppskameror ute på ordningsvakterna. Kostnaden för kamerorna och all kringutrustning väntas landa på ca 800.000 kronor mot budgeterat ca 1 miljon kronor.

Funktioner på och behörighet till kamerorna

Det är användaren själv som styr när kameran spelar in och vad som spelas in genom att styra med sin kropp. Med anledning av detta innefattas kameran ej av tillståndsplikt enligt den nuvarande kameraövervakningslagen.

Kameran ska även kunna ta även upp ljud, vilket möjliggör bevisning och dokumentation kring exempelvis ”Hot mot tjänsteman” till skillnad från de kamerorna som sitter i bussar/tåg som ej har ljudupptagning. Materialet som spelas in är krypterat och kan ej ses av den som bär kameran och inte heller av tredje man vid eventuell händelse av tillgrepp eller om kameran tappas bort.

Det inspelade materialet automatiskt tankas över till en lokal server och är ett skyddat material. Det finns mjukvara som begränsar åtkomsten till det inspelade materialet och som kan styras utifrån olika behörighetsnivåer. Det är endast polisen som kan begära ut material om de behöver utreda eventuellt brott.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Skellefteå väljer Hybricon

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Weber ordförande i EU-kommitté

Ulrich Weber valdes till ordförande för UITP:s EU-kommitté 16 januari – Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, gratulerade till utmärkelsen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Olaglig upphandling i Göteborg

Arkiv

Johansson till Kollektivtrafikdagen

Håkan Johansson kommer att tala om kollektivtrafikens roll i ett transportsystem som når klimatmål på Kollektivtrafikdagen 15 maj vid Friends Arena utanför Stockholm.

Grönt för kameror i Dalatrafiken

Studentrabatter på Flixbus

Fler ”gratisresor” i Örebro

Nu får 4 000 bilister en chans att resa gratis med Länstrafiken – den här marknadsföringen ska få fler att släppa bilratten och kliva på bussen.

Transdev vann i Umeå

Enklare upphandlingar med Hogia

Helt fossilfritt i Skåne

Skånes kollektivtrafik är numera helt och hållet fri från fossila drivmedel – ett omfattande omställningsarbete ligger bakom förvandlingen.

Fler tågade över Öresundsbron 2018

Förundersökning mot Uber nedlagd

MTR Express vann punktlighetsligan

96 dog på spåren 2018

Fler dog på vägarna 2018

Under 2018 omkom preliminärt 325 personer på vägarna i Sverige - en ökning med 72 personer jämfört med 2017, det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.

32 nya ledbussar i Västerås

Snart kommer 32 nya ledbussar att rulla i Västerås stadstrafik – de sex första bussarna är redan ute i trafiken och resten kommer att driftsättas i början av 2019.

Auno tar över Nobina Finland

Risberg till Sveriges Bussföretag

Bokeberg till Kollektivtrafikdagen

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

WiFi i Bergsslagen

Arriva kör Pågatågen

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Sänd till en kollega

0.103