Spårvägsbygge mot Kista

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

19 februari togs det första spadtaget för Tvärbanans utbyggnad till Kista och Helenelund i Storstockholm av berörda parter – 2023 ska spåren ha nått Helenlund.

Utbyggnaden av Tvärbanan ska lägga grund för kapacitetsstark kollektivtrafik till både de befintliga och de tiotusentals nya planerade bostäderna samtidigt som den ska bidra till nya, kortare och enklare resor med smartare byten till tunnelbana, pendeltåg och bussar i en allt mer växande Stockholmsregion. Staten finansierar runt en sjättedel av totalen som sägs landa på nästan fem miljarder kronor.

- Det är viktigt att tvärbanan nu äntligen börjar byggas. För de som redan flyttat in i sin bostad, för det fortsatta bostadsbyggandet och för att skapa ett hållbart samhälle där människor inte är beroende av bilen, säger Susanne Nordling (MP), oppositionslandstingsråd.

Intressant i sammanhanget är att Kista-grenen av Tvärbanan kommer att angöra Bromma flygplats som därmed får en direkt koppling till spårbunden kollektivtrafik. Flygplatsen som så sent som för några år sedan hotades av nedläggning kommer av allt att döma att bli kvar minst 20 år till.

- Det här är en efterlängtad satsning som många talat om, många pekat ut som viktig och vi nu gemensamt levererar. Det är politik när den är som bäst. När samförstånd föder vilja till ansvar. När vi brett samlas för att åstadkomma något konkret för människor, för kollektivtrafiken, bostadsbyggandet och hela Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

- Stockholm behöver mer spår, både ovan och under jord. Tvärbanan kopplar samman områden, knutpunkter, trafikslag, arbetsplatser och framför allt människor – det skapar nya möjligheter, gör resor kortare och smidigare, och ökar kapaciteten i hela kollektivtrafiken. Dessutom kan spårväg bidra positivt till stadsmiljön och göra kollektivresandet mer attraktivt, säger trafiknämndens vice ordförande Sara Svanström (L).

- Tvärförbindelserna i förorterna är där kollektivtrafiken kan vinna flest stockholmare från bilen. Tvärbanans nya gren är viktig för hela kollektivtrafiken och binder ihop några av länets mest expansiva områden. Spårvägen gör att det blir mer attraktivt att åka kollektivt, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för beredningen för trafikplanering.

- Tvärbanans utbyggnad är viktigt för IT- och innovationsklustret i Kista som är en av Stockholms och Sveriges främsta tillväxtmotorer. Bättre resmöjligheter och fler bostäder i närområdet är avgörande för att Kista ska kunna fortsätta växa ekonomiskt och miljömässigt hållbart, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

FAKTA/Tvärbanans nya Kista-gren

  • Satsningen omfattar 4,9 miljarder kronor

  • Landstinget står för ca 3,3 miljarder kronor

  • Kommunerna Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna tillsammans för totalt ca 1 miljard kronor

  • Staten via länsplanen för cirka 600 miljoner kronor

  • Sträckan är 8 km lång

  • 10 nya hållplatser

  • 20 nya vagnar

  • Ny uppställningshall/depå

  • Restid beräknad till cirka 23 min

  • Beräknad trafikstart till Ursvik 2021 och Helenelund 2023

  • Lägger grund för byggandet av cirka 16 700 nya bostäder



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

2.442