23948sdkhjf

Karlstadsborna nöjdast

Den värmländska kollektivtrafiken är bland Sveriges bästa gällande kundnöjdhet 2017 och Karlstadsborna är mest nöjda i landet med sin kollektivtrafik.

- Det sker en omfattande stadsutveckling i Karlstad och det byggs mer än någonsin. Att ha kollektivtrafiken som en del i dessa processer är en stor fördel och det märker Karlstadsborna, säger Erik Nilsson (KD), ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Karlstad.

Värmlandstrafik (länstrafiken) och Karlstadsbuss (stadstrafiken) deltar i den branschgemensamma intervjuundersökningen Kollektivtrafikbarometern. Totalt görs 1 200 intervjuer för respektive bolag per år bland slumpvis utvalda värmlänningar i åldern 15-85 år.

När det gäller frågan om hur man upplever den senaste resan så placerar kollektivresenärerna Värmland på delad andra plats. De värmländska resenärerna som regelbundet reser med kollektivtrafiken är bland landets mest nöjda. Värmland är på delad andra plats avseende betyget för den senaste resan. 83 procent av de tillfrågade ger betyg fyra eller fem på den frågan.

- Att våra kunder som regelbundet reser med oss är bland landets mest nöjda är ett kvitto på att vi är på rätt väg med vår kundresa, där vill vi fortsätta utveckla vår verksamhet i nära samarbete med våra resenärer, säger Jessika Lundgren, vd Värmlandstrafik. Hon fortsätter:

- Vi vill givetvis tacka våra resenärer för det positiva betyget. Tillsammans med våra operatörer av trafiken, Nobina (buss) samt SJ och Tågkompaniet (tåg), jobbar vår personal varje dag för att skapa en trygg och säker resa för våra kunder.

Karlstadsbuss är landets bästa bolag tycker de tillfrågade som ger bolaget 84 procents kundnöjdhet. Det är tredje året i rad som Karlstadsbuss toppar.

Här är alla Sveriges länstrafikbolag rangordnade efter kundnöjdhet!

- Vi försöker ständigt att lyssna på våra kunder och låta deras önskemål slå igenom i utvecklingen av Karlstadsbuss och vi är glada och tacksamma att få denna bekräftelse, säger Mattias Bergh, chef för Karlstadsbuss.

Karlstadsborna ger det högsta betyget i landet när det gäller förarens bemötande. En ökning från 80 procent till 85 procent 2017 och det har sina förklaringar:

- Jag ser det som ett tydligt kvitto på att vårt gemensamma arbete med resenärsnöjdhet har gett resultat. Men framförallt är det också ett erkännande av våra medarbetares goda arbete. Utan deras dagliga insatser och stora engagemang hade vi inte fått ett så bra resultat. Det gör mig väldigt stolt, säger Stefan Gustavsson, affärsområdeschef Sverige Keolis som är operatör för Stadstrafiken i Karlstad åt kommunägda Karlstadsbuss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063