Bra bussförare i Halland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

81 procent av Hallänningarna tycker att förarna och ombordpersonalen i Halland har ett trevligt bemötande - Detta enligt Kollektivtrafikbarometern.

I stadsbusstrafiken i Varberg tycker hela 88 procent att de får ett bra bemötande av förarna. När det gäller bemötandet av Hallandstrafikens personal på kundcenter, tycker hela 75 procent att man får ett trevligt bemötande. Av de resenärer som hört av sig till oss med synpunkter, tycker 75 procent att Hallandstrafiken hanterade dessa på ett bra sätt.

Här är alla Sveriges länstrafikbolag rangordnade efter kundnöjdhet!

Detta framgår i den senaste Kollektivtrafikbarometern, som är en landsomfattande attityd- och resvaneundersökning. Undersökningen utförs årligen av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Kollektivtrafikbarometern har från och med 2017 ett annat upplägg jämfört med tidigare år. Inför 2017 gjordes ett omtag i syfte att nå en modern och framtidssäkrad undersökning. Flera förändringar har genomförts, bland annat avseende urval, insamlingsmetod och ett flertal nya frågor. I årets undersökning har dessutom SL och Östgötatrafiken tillkommit. Sammantaget är det så pass många förändringar som har genomförts i undersökningen att det inte med säkerhet går att uttala sig om resultatskillnaderna mot tidigare år. 2017 års resultat får därför ses som basvärden att utgå ifrån inför kommande års undersökningar.

Hallänningarna fortsatt nöjda med sin senaste resa

Nästan 80 procent anser sig nöjda med sin senaste resa med Hallandstrafiken under 2017. Trots förändringar i undersökningsmetoden är detta ett resultat som har varit stabilt i över fem år.

Hur nöjda våra kunder och allmänheten i Halland är med Hallandstrafiken sammanfattningsvis ligger på ungefär samma nivå 2017 som 2016. 63 procent av våra kunder anser sig nöjda med oss 2017, och bland allmänheten är det 54 procent som är nöjda. Andelen nöjda bland allmänheten i Halland har inte förändrats från 2016, medans andelen nöjda kunder sjunkit något. Jämfört med hur det ser ut i hela landet ligger vi lite över snittet, där 51 procent av allmänheten och 58 procent av kunderna är sammanfattningsvis nöjda med kollektivtrafikbolaget i sitt län/region. När det gäller nöjdheten bland kunderna är det en generell nedgång för hela landet, vilket indikerar att det beror på undersökningsförändringar snarare än förändringar i attityder bland befolkningen.

Hallandstrafiken arbetar kontinuerligt med olika projekt för att förbättra upplevelsen för våra kunder. Som exempel kan nämnas upprustningen av Öresundstågen, där 111 Öresundståg ska fräschas upp under en femårsperiod. Tågen kommer få en omfattande uppfräschning, med bland annat renoverade stolar, fler eluttag, nya golvmattor, ett helt nytt toalettsystem, nya bagageställ, uppgraderad plats för rullstolsburna, nya stolar i 1 klass, samt utvändig ommålning. Det första upprustade tåget visas upp på Varbergs Station den 9 mars mellan kl. 16-19.

Vi ser också att satsningarna ger resultat på resandet som fortsätter att öka i Halland. 2017 blev ökningen 5,1 procent, och det är andra året i rad som resandet ökar med över fem procent. Totalt gjordes 18,6 miljoner resor med tåg och buss i Halland. Resandeökningen fortsätter 2018, med en ökning med 6 procent i januari.

Viktigt att bidra till en bättre miljö

Hallänningarna utmärker sig i undersökningen när det gäller att det är viktigt att bidra till en bättre miljö när man reser i kollektivtrafiken. Hela 82 procent av Hallänningarna anser att detta är en viktig aspekt, vilket är högsta resultat i landet tillsammans med Karlstad. I Falkenberg är det hela 89 procent som tycker att detta är viktigt, och i Varberg 84 procent.

Kollektivtrafiken är i sig ett hållbart alternativ genom att fler väljer att resa tillsammans. Utöver kollektivtrafikens inbyggda positiva effekter arbetar Hallandstrafiken mot målet om en fossilfri kollektivtrafik senast år 2020 för att uppnå koldioxidneutralitet. En stor del av resandet i Halland sker med eldrivna tåg, vilket är ett koldioxidneutralt färdmedel då all el i det svenska järnvägsnätet kommer från vattenkraft. I busstrafiken har andelen körda kilometer med förnyelsebara drivmedel ökat under 2017. Totalt har 96 procent av Hallandstrafikens busstrafik utförts med förnyelsebara drivmedel under 2017, vilket är en uppgång med ca 17 procentenheter jämfört med 2016. Under 2017 har koldioxidutsläppen minskat med 37 procent jämfört med året innan.

Hallandstrafiken gläds åt ovan resultat och fortsätter arbetet framåt mot ett ännu bättre 2018, uppger trafikorganisationen som hamnade på 10:e plats när det gäller kundnöjdjhet totalt, klart över det nationella snittet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

81 dog på spåren

Gratis för gamla i Malmö

Gratis buss för åldringar och mer cykelväg lades till i Malmö när budgeten för 2019 beslutades – Om besluten överlever valet återstår att se, läs om besluten här!

Bussbrand i Solna

Nobina axar i Bussförar-SM!

Men bara någon vecka kvar har 349 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 - Keolis leder fortsatt, men nu har Nobinas bussförare kört om Transdev till andraplatsen i anmälningsligen, läs mer här!

Kroppskamera fortsätter i väst

Bussigare kring Vänersborg

Nyhetsbrev

Gratisbuss till badsjö

Arkiv

Keolis och Pilotfish ingår avtal

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Sänd till en kollega

0.509