Bra bussförare i Halland

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

81 procent av Hallänningarna tycker att förarna och ombordpersonalen i Halland har ett trevligt bemötande - Detta enligt Kollektivtrafikbarometern.

I stadsbusstrafiken i Varberg tycker hela 88 procent att de får ett bra bemötande av förarna. När det gäller bemötandet av Hallandstrafikens personal på kundcenter, tycker hela 75 procent att man får ett trevligt bemötande. Av de resenärer som hört av sig till oss med synpunkter, tycker 75 procent att Hallandstrafiken hanterade dessa på ett bra sätt.

Här är alla Sveriges länstrafikbolag rangordnade efter kundnöjdhet!

Detta framgår i den senaste Kollektivtrafikbarometern, som är en landsomfattande attityd- och resvaneundersökning. Undersökningen utförs årligen av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Kollektivtrafikbarometern har från och med 2017 ett annat upplägg jämfört med tidigare år. Inför 2017 gjordes ett omtag i syfte att nå en modern och framtidssäkrad undersökning. Flera förändringar har genomförts, bland annat avseende urval, insamlingsmetod och ett flertal nya frågor. I årets undersökning har dessutom SL och Östgötatrafiken tillkommit. Sammantaget är det så pass många förändringar som har genomförts i undersökningen att det inte med säkerhet går att uttala sig om resultatskillnaderna mot tidigare år. 2017 års resultat får därför ses som basvärden att utgå ifrån inför kommande års undersökningar.

Hallänningarna fortsatt nöjda med sin senaste resa

Nästan 80 procent anser sig nöjda med sin senaste resa med Hallandstrafiken under 2017. Trots förändringar i undersökningsmetoden är detta ett resultat som har varit stabilt i över fem år.

Hur nöjda våra kunder och allmänheten i Halland är med Hallandstrafiken sammanfattningsvis ligger på ungefär samma nivå 2017 som 2016. 63 procent av våra kunder anser sig nöjda med oss 2017, och bland allmänheten är det 54 procent som är nöjda. Andelen nöjda bland allmänheten i Halland har inte förändrats från 2016, medans andelen nöjda kunder sjunkit något. Jämfört med hur det ser ut i hela landet ligger vi lite över snittet, där 51 procent av allmänheten och 58 procent av kunderna är sammanfattningsvis nöjda med kollektivtrafikbolaget i sitt län/region. När det gäller nöjdheten bland kunderna är det en generell nedgång för hela landet, vilket indikerar att det beror på undersökningsförändringar snarare än förändringar i attityder bland befolkningen.

Hallandstrafiken arbetar kontinuerligt med olika projekt för att förbättra upplevelsen för våra kunder. Som exempel kan nämnas upprustningen av Öresundstågen, där 111 Öresundståg ska fräschas upp under en femårsperiod. Tågen kommer få en omfattande uppfräschning, med bland annat renoverade stolar, fler eluttag, nya golvmattor, ett helt nytt toalettsystem, nya bagageställ, uppgraderad plats för rullstolsburna, nya stolar i 1 klass, samt utvändig ommålning. Det första upprustade tåget visas upp på Varbergs Station den 9 mars mellan kl. 16-19.

Vi ser också att satsningarna ger resultat på resandet som fortsätter att öka i Halland. 2017 blev ökningen 5,1 procent, och det är andra året i rad som resandet ökar med över fem procent. Totalt gjordes 18,6 miljoner resor med tåg och buss i Halland. Resandeökningen fortsätter 2018, med en ökning med 6 procent i januari.

Viktigt att bidra till en bättre miljö

Hallänningarna utmärker sig i undersökningen när det gäller att det är viktigt att bidra till en bättre miljö när man reser i kollektivtrafiken. Hela 82 procent av Hallänningarna anser att detta är en viktig aspekt, vilket är högsta resultat i landet tillsammans med Karlstad. I Falkenberg är det hela 89 procent som tycker att detta är viktigt, och i Varberg 84 procent.

Kollektivtrafiken är i sig ett hållbart alternativ genom att fler väljer att resa tillsammans. Utöver kollektivtrafikens inbyggda positiva effekter arbetar Hallandstrafiken mot målet om en fossilfri kollektivtrafik senast år 2020 för att uppnå koldioxidneutralitet. En stor del av resandet i Halland sker med eldrivna tåg, vilket är ett koldioxidneutralt färdmedel då all el i det svenska järnvägsnätet kommer från vattenkraft. I busstrafiken har andelen körda kilometer med förnyelsebara drivmedel ökat under 2017. Totalt har 96 procent av Hallandstrafikens busstrafik utförts med förnyelsebara drivmedel under 2017, vilket är en uppgång med ca 17 procentenheter jämfört med 2016. Under 2017 har koldioxidutsläppen minskat med 37 procent jämfört med året innan.

Hallandstrafiken gläds åt ovan resultat och fortsätter arbetet framåt mot ett ännu bättre 2018, uppger trafikorganisationen som hamnade på 10:e plats när det gäller kundnöjdjhet totalt, klart över det nationella snittet.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så blir framtidens bussbransch

Ökad elektrifiering och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i storstäder och mer av samma – Sveriges Bussföretag har framtidsspanat om läget 2030.

Tre taxibolag vann i Stockholm

LEAN – för kollektivtrafiken

Strajpade bussar i Skaraborg

Fler vill nattåga till Vemdalen

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018–2019 – dubbelt så många bokningar som för ett år sedan.

Halland: 177 bussförare fattas

Nyhetsbrev

Kalmar: 233 bussförare fattas

Arkiv

Västerbotten: 90 bussförare fattas

Västmanland: 101 bussförare fattas

Sökes: 7 300 bussförare

Transportföretagens Mattias Dahl och Caj Luoma kräver krafttag för att lösa förarbristen inom branschen – enligt deras debattartikel i SvD fattas 7 300 bussförare 2020.

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.19