23948sdkhjf

VL trea i kundnöjdhet

Enkelt och prisvärt – det är VL:s framgångsfaktorer, enligt Kollektivtrafikbarometern 2017, länstrafiken kom trea när det gäller kundnöjdhet.

Resenärerna ger VL höga betyg på frågorna ”Det är enkelt att åka med VL” och ”Det är enkelt att köpa biljetter och kort”. På dessa frågor sätter 84 procent av resenärerna betyget 4 eller 5 på en femgradig skala. VL ligger därmed på en andraplats i jämförelse med övriga Sverige.

Här är alla Sveriges länstrafikbolag rangordnade efter kundnöjdhet!

- Vi ser att våra satsningar på kollektivtrafiken i länet ger resultat! Ett exempel är de digitala betallösningar vi utvecklar, säger Tommy Levinsson (S) ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

Västmanland placerar sig topp tre på fler frågeområden. På frågan ”Det är enkelt att få information inför resan” upplever 80 procent att så är fallet, och på frågan ”Avgångstider som passar mina behov” ger 77 procent av resenärerna tummen upp.

På frågan om information vid trafikstörningar är det endast 49 procent som är nöjda. På frågan om hur nöjda resenärerna är sammanfattningsvis med VL så minskar resultatet från 78 procent 2016 till 74 procent 2017.

- Vi är både ödmjuka och stolta inför att vi får höga betyg och bra placering i jämförelse med våra kollegor i branschen. Vi vet att det finns områden vi behöver ta tag i och utveckla vidare, som informationen vid trafikstörningar. Det är viktigt att vi fortsätter upprätthålla en god kvalitet och att våra resenärer även fortsättningsvis känner förtroende för VL, säger Arne Andersson, förvaltningsdirektör på Kollektivtrafikförvaltningen Region Västmanland.

Kollektivtrafikbarometern är en branschgemensam undersökning som mäter resvanor, kvalitet och service. Varje månad intervjuas ett statistiskt urval av svenska folket i åldrarna 15–85 år om sin syn på kollektivtrafiken i ett tjugotal frågeområden. Cirka 1200 invånare i Västmanland har intervjuats i undersökningen 2017.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.555