Persontågstrafik lönar sig

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Upphandlad persontrafik är lönsam för tågbolagen – Detta enligt en ny rapport från Transportstyrelsen.

Svenskarna reser mer och mer på tåg. Det märks såväl i resandestatistiken som i järnvägsföretagens ekonomi. Det framgår av Transportstyrelsens rapport om utvecklingen för person- och godstransporter på väg och järnväg. Det är tredje året som Transportstyrelsen ger ut rapporten ”Transportmarknaden i siffror”. I år ägnas särskild uppmärksamhet åt järnvägsföretagens ekonomiska utveckling.

- Historiskt sett har efterfrågan på godstransporter följt den ekonomiska utvecklingen. Sambandet gäller fortfarande, men det är inte längre lika starkt. På senare år är det persontransporterna som växt medan godstransporterna varit oförändrade, säger Michael Stridsberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Även om järnvägsföretagens omsättning ökar är marginalerna i branschen som helhet lägre än för näringslivet i stort.

För järnvägsföretagen är den upphandlade trafiken mest lönsam. Företag som enbart bedriver upphandlad trafik har en genomsnittlig rörelsemarginal på åtta procent medan företag som bara bedriver kommersiell trafik har en genomsnittlig rörelsemarginal på två procent.

- Företagen har blivit bättre på att beräkna vad trafiken kommer att kosta och det gör att man nu kan lämna anbud som både är konkurrenskraftiga och kan ge vinst, säger Michael Stridsberg.

Nästan all regional kollektivtrafik i landet är upphandlad. Men flera kollektivtrafikmyndigheter överväger att ta över trafiken i egen regi för att få mer kontroll över trafiken.

- Forskning på området visar att det är mer lönsamt och blir billigare att upphandla trafiken. Skälen till att vilja bedriva trafiken i egen regi är andra än att uppnå kostnadseffektivitet, säger Michael Stridsberg.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.596