Stockholms-ja till Östra Länken

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

En ny undersökning visar att stockholmarna vill att Östra Länken byggs – Det gäller sympatisörer till alla partier utom Miljöpartiet, läs om det här!

Östra Länken är just nu den återstående pusselbit som fattas för att Stockholm ska få den ringled som enligt bland andra Transportföretagen är nödvändig för att hantera en växande region. Organisationen har nu med hjälp av Novus låtit undersöka inställningen till Östra Länken bland invånarna i Stockholms län. Av länets hela befolkningen svarar 58 procent att den bör byggas, 6 procent är emot och 36 procent har ingen uppfattning.

Ringledsplanerna i Stockholm är gamla, riktigt gamla. När Essingeleden byggdes på 1960-talet var det nära att en östlig förbindelse förverkligades, sedan dröjde det till tidigt 1990-tal och Dennis-paketet. Och så förra året när Sverigeförhandlingen presenterade sitt förslag. Men det sågades av Stockholmspolitikerna och allt sedan medeltiden är Slussen den östligaste landförbindelsen i Stockholm.

- Att en majoritet av Stockholms invånare vill ha Östra Länken, bör få genomslag i politiska beslut. Efter att Norra Länken nu har öppnat är Östra Länken den pusselbit som fattas för att Stockholm ska få den ringled som är nödvändig för att hantera en växande region. Dagens situation där stora trafikströmmar som inte har målpunkt i centrala Stockholm tvingas in till stan på underdimensionerade leder, för att ta sig mellan norra och södra delarna av länet, är oacceptabel, säger Ulf Perbo Näringspolitisk chef Transportföretagen.

Bland invånarna i Stockholms kommun svarar 52 procent att de vill att Östra Länken byggs medan 7 procent är emot. Bland de som sympatiserar med S, M, C, L, KD och SD finns en stor majoritet som vill att Östra Länken byggs.

- Det är viktigt att väljarna i höst noterar vilka partier som tänker påbörja Östra Länken och vilka som är emot, säger Ulf Perbo.

Hos S väljarna vill 60 procent att Östra Länken byggs medan 8 procent är emot. Hos C väljarna vill 57 procent att den byggs och 6 procent att den inte byggs, medan en stor majoritet M väljare 80 procent är för och 2 procent emot. Även bland V:s och FI:s sympatisörer vill en majoritet att Östra Länken byggs. Det är endast bland MP väljarna som opinionsläget är jämnare där 21 procent säger nej, 18 procent säger ja medan 63 procent inte har någon uppfattning.

72 procent av de svarande anser att trängsel och bilköer är ett stort eller ganska stort problem i Stockholm medan 2 procent anser att det inte är ett problem.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.206