”Kvinnor reser smartare”

| Av Johanna Grant, ordförande, Gröna Bilister | Tipsa redaktionen

8 mars, den internationella kvinnodagen, krävde Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister, mer makt åt kvinnor för ett hållbart transportsystem.

DEBATT

I ljuset av utmaningarna som transportsektorn står inför med trängsel, lokala föroreningar och växthusgasutsläpp, visar en ny studie att om alla skulle resa som en genomsnittlig kvinna i Sverige, skulle vi redan idag vara nära att nå klimatmålen för transportsektorn. En ökad jämställdhet och ett hållbart transportsystem går hand i hand.

Kvinnor reser mer hållbart än män. Enligt Trafikanalys nationella resvaneundersökning använder männen bil mer än kvinnor, kör 80 procent längre sträckor och ägnar ungefär 15 procent mer restid åt jobb eller utbildning jämfört med kvinnor. Samtidigt ägnar kvinnor nästan 10 procent mer restid för inköp och service och nästan 20 procent mer restid för skjuts av barn till skola och fritidsaktiviteter.

Dessutom visar en ny studie, Segmentation of the current levels of passenger mileage by car in the light of sustainability targets – the Swedish case, att om alla skulle rest som en genomsnittlig kvinna i Sverige, skulle vi redan idag vara väldigt nära klimatmålen för transportsektorn till 2030 och 2050.

I studien har man utgått från att en hållbar nivå för att nå klimatmålen ligger på cirka 20 bilkilometer per dag per person, både som förare och passagerare. Genomsnittet för män ligger på 33 bilkilometer, medan kvinnor har ett betydligt lägre snitt på 23 bilkilometer. Studien visar dessutom att 25 procent av befolkningen står för över 90 procent (!) av alla resor med bil i Sverige. Dessa 25 procent utgörs inte bara av landsbygdsbor som man skulle kunna tro, siffran är relativt jämnt fördelad mellan stad, förort och landsbygd. Det finns dock en överrepresentation av män i gruppen. 

Författarna till studien pekar på någonting väldigt viktigt här eftersom de visar att åtgärder för att minska bilresandet främst behöver riktas mot en minoritet i samhället, Vi kan inte fortsätta att prata om genomsnittet, utan måste börja rikta styrmedel dit de gör mest nytta, det vill säga mot storkonsumenter av bilresor.

Fler män behöver alltså resa som kvinnor gör. Men för att kvinnors resvanor ska bli norm i samhället är det också nödvändigt med jämställdhet där besluten tas om transportsystemets utveckling. Tyvärr råder det idag obalans på den punkten. Enligt Trafikanalys är det endast på nationell nivå som kvinnor är numerärt lika representerade som män i transportsektorn. På regional och kommunal nivå är andelen kvinnor på en bekymmersamt låg nivå, mellan 30-40 procent. Det finns inte heller någon trend som pekar mot ökad jämställdhet i de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, eller bland de kommunala tjänstepersonerna.

I ljuset av den internationella kvinnodagen vill Gröna Bilister därför göra två medskick till beslutsfattarna i transportsektorn. (1) Utarbeta metoder för att rikta styrmedel mot storkonsumenterna av bilresor, i likhet med principen om att “den som smutsar ner ska betala mer”. (2) Uppmuntra fler kvinnor att ta plats i den regionala och kommunala transportplaneringen, så att fler beslut som påverkar vårt transportsystem tas på jämställd grund.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.583