Första biogasdrivna bokbussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Europas första biogasdrivna bokbuss rullar i Kungsbacka – Bussen som tillverkas av Scania är ett led i kommunens strävan att nå fossilfria transportmål.

Att ha gasdrivna bussar är långtifrån något nytt, hälften av alla Scania-bussar som kommer ut i Sverige går på just biogas. Samma sak med konkurrerande busstillverkare som bland annat MAN, många gasbussar är i drift inom den svenska kollektitrafiken. Men när det gäller specialbussar som just en bokbuss är det i det närmaste unikt. Bokbussen i Kungsbacka är Europas första som går på CNG, Compressed Natural Gas. Dock är det inte komprimerad naturgas som gäller här utan just biogas, även om bussen kan köras både på fossil naturgas eller förnyelsebar biogas.

Att det blev en gasbuss i Kungsbacka är kanske inte så konstigt, med tanke på att hushållen i flera år har samlat in matavfall som körs iväg för biogasproduktion.

– Här finns plats för 2500 böcker, filmer, spel och andra medier. Bokbussen är Kungsbackas näst största folkbibliotek, med 30000 besökare varje år, säger Göran Örtberg, en av tre bokbussförare i Kungsbacka kommun.

Bussen kör cirka 40 mil i veckan och erbjuder alltså invånarna ett fullsorterat bibliotek, ett populärt inslag inte minst för dem som bor en bit bort från de centrala delarna av Kungsbacka. Med gasbussar ökar CO2-reduktionen med upp till 92 procent jämfört med dieselbussar. Men någon skillnad i prestandan märks inte av, enligt Göran Örtberg.

– Tidigare växlade jag manuellt, så det är ju förstås annorlunda jämfört med den nya automatlådan Scania Opticruse. Men annars är det ingen större skillnad, säger han och berättar att det finns tre gastankställen i centrala Kungsbacka, varav en är för tunga fordon, säger Göran Örtberg.

På taket finns det solceller som omvandlar solstrålarna till elektricitet för eluttag i bussen med mera. Målningarna på utsidan av bussen har skapats av konstnären Kristina Digman från Halland och föreställer motiv från hennes böcker. Scanias Niclas Granström, regionansvarig för bussförsäljningen på Scania Sverige, menar att gasdrivna bokbussar är en bra lösning som fler kommuner borde ta efter.

– Om kommunen har en biogasanläggning så förenklar det också infrastrukturen för tankning. Och ett bättre kretslopp kan jag inte tänka mig, att köra fordon på invånarnas avfall, säger Niclas Granström.

Varför finns det inte redan fler gasdrivna bokbussar?

– Utmaningen är att få en tillfredsställd volym med CNG eftersom vi enligt reglerna inte kan montera tankar på taket. Men det har vi löst genom att placera tankarna i acceptabel storlek under bilen och där ligger de väl skyddade där, säger Niclas Granström.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitalisering ger kombinerad mobilitet

På Kollektivtrafikdagen samlade branschen olika aktörer för att diskutera framtidens kollektivtrafik. Ulf Bjersing från Hogia pratade om några av de möjligheter digitalisering innebär för utvecklingen av ett sömlöst resande, läs mer här!

Arriva kör vidare på Ekerö

Nya tunneltåget visat

Fler elbussar i SL

Titta – bussen kör själv!

I samband med att Volvo Ocean Race var i Göteborg visade Volvo Bussar upp sin fullstora elbuss som kör helt utan förare – Testen skedde i Frihamnen och många var där och tittade, läs om hur Volvo Bussar tänker här!

31 dog på vägarna i maj

Nyhetsbrev

Svensk modell lockar i EU

En helt ny kartläggning av den upphandlade busstrafiken väcker intresse i Europa - Den svenska modellen ligger i framkant nu när kollektivtrafiken inom EU ska öppnas för konkurrens 2020, läs mer här!

Arkiv

Kilström tar över i Keolis

Keolis Sveriges styrelse utsåg Jan Kilström till ny vd för det svenska bolaget 15 juni efter Magnus Åkerhielm som slutar - Jan Kilström tillträder sin position på Keolis 1 september, läs mer här!

Nobina förvärvar Samtrans

Nobina har ingått avtal om att köpa Samtrans av TransportIT Group 14 juni – Affären uppges vara värd upp till 500 miljoner kronor, läs mer om mångmiljonaffären här!

Plus

5 snabba frågor…

...till Frida Christenson ny chef på Hogia Communications som startades för ett år sedan och därmed är det färskaste av alla bolag som ingår i Hogia-koncernen.

Fler bussgymnasister behövs

Det är allt för få elever som väljer att utbilda sig till bussförare på gymnasiet – men fyra av dem körde buss till Busstorget i Sunne i våras med sin lärare.

Årets stadsbuss testad

SJ svarar på MTR:s kritik

MTR inledde för en tid sedan en rättslig process mot SJ genom att lämna in en stämningsansökan till Konkurrensverket i april. SJ tillbakavisar MTR:s anklagelser som de anser vara patetiska.

Plus

Tidsdifferentiering – ett enkelt och effektivt sätt att öka resandet

Inom persontrafikbranschen finns en lång tradition av att differentiera priserna utifrån avresetidpunkt för att nyttja ledig kapacitet. Det sker inom såväl flyg- som tågtrafik där priserna varierar över dagen.

Plus

Med framtiden i sikte

Magnus Rosén kom till Nobina och kollektivtrafikbranschen förra året med flera decennier inom maskin- och truckbranschen bakom sig. Nu ska han driva utvecklingen av den bussburna kollektivtrafiken i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Plus

Elbussar lyft för Jaworzno

Med sina knappt 100000 invånare är Jaworzno en stad i klass med Eskilstuna. Den ligger i södra Polen mellan Katowice och järnvägsknuten Oświęcim och har nu satsat stort på elbussar.

Ramberg till Spårvägsmuseet

Plus

Otokar siktar på Norden

Med 110000 anställda är KOÇ Group en stor tillverkare av bussar och andra fordon. Bland dem finns Otokar som Skeppsbrons Buss i Jönköping nu ska sälja till svenska och norska kunder.

Plus

Busstillverkare lanserar eldriven lastbil

Plus

Europas första elbussfabrik

Ny chans för dieselmotorn

Ska en liten skalbagge ge dieselmotorn en ny chans? Ja, det tror Lundaforskare som utvecklat ny reningsteknik inspirerad av en ovanlig insekt, läs om det här!

Bussförbud på Slottsbacken

Rekordorder för Volvo Bussar

Nova Bus, dotterbolag till Volvo Bussar, har fått en order på 497 hybridbussar från kollektivtrafikhuvudmännen i provinsen Quebec i Canada – Det är en rekordorder, läs här!

Sjöstedt till Peru

Hallén lämnar bussbranschen

Plus

Åtal för Svegolyckan

Plus

Regeringen satsar

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Sänd till en kollega

0.144