23948sdkhjf

Första biogasdrivna bokbussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Europas första biogasdrivna bokbuss rullar i Kungsbacka – Bussen som tillverkas av Scania är ett led i kommunens strävan att nå fossilfria transportmål.

Att ha gasdrivna bussar är långtifrån något nytt, hälften av alla Scania-bussar som kommer ut i Sverige går på just biogas. Samma sak med konkurrerande busstillverkare som bland annat MAN, många gasbussar är i drift inom den svenska kollektitrafiken. Men när det gäller specialbussar som just en bokbuss är det i det närmaste unikt. Bokbussen i Kungsbacka är Europas första som går på CNG, Compressed Natural Gas. Dock är det inte komprimerad naturgas som gäller här utan just biogas, även om bussen kan köras både på fossil naturgas eller förnyelsebar biogas.

Att det blev en gasbuss i Kungsbacka är kanske inte så konstigt, med tanke på att hushållen i flera år har samlat in matavfall som körs iväg för biogasproduktion.

– Här finns plats för 2500 böcker, filmer, spel och andra medier. Bokbussen är Kungsbackas näst största folkbibliotek, med 30000 besökare varje år, säger Göran Örtberg, en av tre bokbussförare i Kungsbacka kommun.

Bussen kör cirka 40 mil i veckan och erbjuder alltså invånarna ett fullsorterat bibliotek, ett populärt inslag inte minst för dem som bor en bit bort från de centrala delarna av Kungsbacka. Med gasbussar ökar CO2-reduktionen med upp till 92 procent jämfört med dieselbussar. Men någon skillnad i prestandan märks inte av, enligt Göran Örtberg.

– Tidigare växlade jag manuellt, så det är ju förstås annorlunda jämfört med den nya automatlådan Scania Opticruse. Men annars är det ingen större skillnad, säger han och berättar att det finns tre gastankställen i centrala Kungsbacka, varav en är för tunga fordon, säger Göran Örtberg.

På taket finns det solceller som omvandlar solstrålarna till elektricitet för eluttag i bussen med mera. Målningarna på utsidan av bussen har skapats av konstnären Kristina Digman från Halland och föreställer motiv från hennes böcker. Scanias Niclas Granström, regionansvarig för bussförsäljningen på Scania Sverige, menar att gasdrivna bokbussar är en bra lösning som fler kommuner borde ta efter.

– Om kommunen har en biogasanläggning så förenklar det också infrastrukturen för tankning. Och ett bättre kretslopp kan jag inte tänka mig, att köra fordon på invånarnas avfall, säger Niclas Granström.

Varför finns det inte redan fler gasdrivna bokbussar?

– Utmaningen är att få en tillfredsställd volym med CNG eftersom vi enligt reglerna inte kan montera tankar på taket. Men det har vi löst genom att placera tankarna i acceptabel storlek under bilen och där ligger de väl skyddade där, säger Niclas Granström.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hybricon siktar på lönsamhet

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rekordorder till Bogotá för Scania

Arkiv

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Sänd till en kollega

0.217