Första biogasdrivna bokbussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Europas första biogasdrivna bokbuss rullar i Kungsbacka – Bussen som tillverkas av Scania är ett led i kommunens strävan att nå fossilfria transportmål.

Att ha gasdrivna bussar är långtifrån något nytt, hälften av alla Scania-bussar som kommer ut i Sverige går på just biogas. Samma sak med konkurrerande busstillverkare som bland annat MAN, många gasbussar är i drift inom den svenska kollektitrafiken. Men när det gäller specialbussar som just en bokbuss är det i det närmaste unikt. Bokbussen i Kungsbacka är Europas första som går på CNG, Compressed Natural Gas. Dock är det inte komprimerad naturgas som gäller här utan just biogas, även om bussen kan köras både på fossil naturgas eller förnyelsebar biogas.

Att det blev en gasbuss i Kungsbacka är kanske inte så konstigt, med tanke på att hushållen i flera år har samlat in matavfall som körs iväg för biogasproduktion.

– Här finns plats för 2500 böcker, filmer, spel och andra medier. Bokbussen är Kungsbackas näst största folkbibliotek, med 30000 besökare varje år, säger Göran Örtberg, en av tre bokbussförare i Kungsbacka kommun.

Bussen kör cirka 40 mil i veckan och erbjuder alltså invånarna ett fullsorterat bibliotek, ett populärt inslag inte minst för dem som bor en bit bort från de centrala delarna av Kungsbacka. Med gasbussar ökar CO2-reduktionen med upp till 92 procent jämfört med dieselbussar. Men någon skillnad i prestandan märks inte av, enligt Göran Örtberg.

– Tidigare växlade jag manuellt, så det är ju förstås annorlunda jämfört med den nya automatlådan Scania Opticruse. Men annars är det ingen större skillnad, säger han och berättar att det finns tre gastankställen i centrala Kungsbacka, varav en är för tunga fordon, säger Göran Örtberg.

På taket finns det solceller som omvandlar solstrålarna till elektricitet för eluttag i bussen med mera. Målningarna på utsidan av bussen har skapats av konstnären Kristina Digman från Halland och föreställer motiv från hennes böcker. Scanias Niclas Granström, regionansvarig för bussförsäljningen på Scania Sverige, menar att gasdrivna bokbussar är en bra lösning som fler kommuner borde ta efter.

– Om kommunen har en biogasanläggning så förenklar det också infrastrukturen för tankning. Och ett bättre kretslopp kan jag inte tänka mig, att köra fordon på invånarnas avfall, säger Niclas Granström.

Varför finns det inte redan fler gasdrivna bokbussar?

– Utmaningen är att få en tillfredsställd volym med CNG eftersom vi enligt reglerna inte kan montera tankar på taket. Men det har vi löst genom att placera tankarna i acceptabel storlek under bilen och där ligger de väl skyddade där, säger Niclas Granström.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Nyhetsbrev

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Arkiv
Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.152