23948sdkhjf

Vägtrafikpaketet på Busstorget

Vägtrafikpaketet kommer att påverka hela bussbranschen – På Busstorget 13-14 april behandlas vad det innebär, läs och anmäl deltagande här!

Cirka 70 procent av alla lagar som tillämpas i Sverige beslutas inom ramen för Sveriges EU samarbete. Under förra året kom EU-kommissionen som är den lagföreslagande institutionen med två delpaket beträffande Vägtrafikpaketet eller Mobility Package som det heter på engelska.

Se till att säkra din plats på Busstorget 2018 genom att klicka HÄR!

Vägtrafikpaketet är omfattande; den första delen som kom 31 maj 2017 innehåller lagförslagsförändringar inom fyra delområden:

1. Tillgång till yrket som bland annat behandlar frågan om underleverantörer som i bussbranschen berör inhyrda förare från låglöneländer.

2. Kör- och vilotider som är en av de allra viktigaste frågorna för alla bussbolag. Speciellt med tanke på Transportstyrelsens strikta tolkning av förordningen.

3. Infrastruktur och vägavgifter där vägtransporter och bussar redan idag betalar en extremt stor del av kostnaderna.

4. Utstationeringsdirektivet som är direkt kopplad till cabotagetrafik när det gäller bussar.

Den andra delen som kom 8 november 2017 innehåller två olika delar:

1. Tillgång till och öppning av EU marknaden där Sverige och UK redan öppnat sina marknader i en mycket större utsträckning än vad kommissionens förslag föreslår. I detta förslag finns positiva delar som tillgång till infrastruktur i form av terminaler och avskaffandet av Waybill.

2. Rena fordon där det till exempel ifrågasätts att HVO är ett hållbart bränsle. Idag är den svenska bussflottan 80 procent fossilfri eftersom många bussföretag kör på just HVO.

Vägtrafikpaketet kommer med andra ord att få en mycket stor påverkan på alla svenska bussbolag när besluten så småningom landar. På Busstorget den 14 april kommer Remi Lebeda från IRU (International Road Union) som jobbar åt Sveriges Bussföretag och andra systerorganisationer i Europa att delta. Remi kommer att beskriva IRU:s arbete med vägtrafikpaketet och vilken status som nu finns inom de sex olika delområden som nu diskuteras.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.25