Fem stjärnor till Åland
I kriterierna för att nå femstjärnig service ingår bland annat öppettider, läge, personalens bransch-, yrkes- och språkkunnighet, tillgång till informationsmaterial och bokningstjänster, regelbundna kvalitetskontroller samt kundundersökningar.
Turistinformationens uppgift är att erbjuda personlig service före, under och efter gästens besök på Åland. Visit Ålands turistinformation betjänar sina gäster både digital och i fysiska lokaler på Storagatan 8 i Mariehamn.
Informationskontoret i Mariehamn bidrar till information åt cirka 450000 unika besökare på visitaland.com och ansvarar för att lyfta cirka 500 evenemang via Visit Ålands evenemangskalender per år. Totalt kontaktas informationskontoret av cirka 20 000 gäster per år via chat, mail, telefon eller besök i lokalerna. Informationskontoret står också för mottagandet av och är oftast den första kontakten till internationella kryssningspassagerare som besöker Åland.
- Det är helt suveränt! Infokontoret har gjort ett utmärkt jobb. Det finns inte många femstjärniga turistinformationskontor i Finland, vi är i gott sällskap med Helsingfors, Tammerfors, Levi och några till. Vi är den sjätte femstjärniga turistinformationen i hela landet. Det här är också en kvalitetssäkring för vårt arbete, säger Lotta Berner Sjölund, vd Visit Åland.
I vår ska turistinformationens lokaler fräschas upp lagom till den kommande turistsäsongen och årets nya besökare.