23948sdkhjf

Regeringen ger besked om miljözoner

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Om ett par år kan det bli tuffare för dieselfordon i städerna, bland annat Stockholm planerar införa så kallade miljözoner - Men bussarna verkar klara sig någorlunda.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog har nu gett besked om hur de nya bestämmelserna om miljözoner kommer utformas. Regeringen ger kommuner möjlighet att införa tre olika miljözoner från den 1 januari 2020.

Luftföroreningar orsakar såväl cancer som lung-, hjärt- och kärlsjukdomar och för tidiga dödsfall. Inte minst barns hälsa påverkas negativt. Den absolut dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljö är biltrafiken. Kommuner ges därför ett kraftfullt verktyg för att komma till rätta med luftföroreningarna Kommunerna avgör själva om och var miljözoner bör tillämpas.

- Att inrätta miljözoner ser vi i hela Europa. Det är viktigt att göra luften renare och stadsmiljön bättre i städerna. Samtidigt ska människor och företag veta vad som gäller och få tid att ställa om till miljövänlig teknik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

- Barns rätt att andas ren luft väger tyngre än rätten att köra alla bilar på precis alla gator. Nu ger vi kommunerna det kraftfulla verktyg de länge efterfrågat för att de ska kunna komma till rätta med de farliga luftföroreningarna, säger miljöminister Karolina Skog.

Regeringen kommer ge kommuner möjlighet att införa tre olika miljözoner från 1 januari 2020:

Den första miljözonen reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan idag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan idag i åtta kommuner. Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.  

I den andra miljözonen ställs krav på personbilar.

  • Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Men 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.
  • För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.
  • Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här t.ex. elbilar och bränslecellsbilar.

I den tredje miljözonen ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.

Regeringen kommer så snart det är möjligt, med hänsyn tagen till behovet av EU-anmälan, besluta om nödvändiga författningsändringar i Trafikförordningen som gör det möjligt för kommunerna att införa de nya miljözonerna. Regeringen ger också ett uppdrag till Transportstyrelsen att ta fram förslag på hur kommunernas möjlighet att se till att miljözonsbestämmelser och andra trafikregler efterlevs.

Se detaljer nedan.

Tillåtna fordon i olika typer av miljözoner

Miljözoner

Lätta fordon (personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton)

Tunga fordon

Klass 1

Som i dagens miljözoner

Klass 2

Från 1 januari 2020:

· Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 5 eller bättre

· bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre

· Elbilar

· Bränslecellsbilar

Från 1 juli 2022:

· Bilar med kompressions-tänd motor (diesel, elhybrid, laddhybrid) i Euro 6

· bilar med gnisttänd motor (bensin, elhybrid, laddhybrid, fordonsgas, E85) i Euro 5, eller bättre

· Elbilar

· Bränslecellsbilar

Klass 2 omfattar ej tunga fordon

Klass 3

· Elbilar

· Bränslecellsbilar

· Bilar som kan drivas med fordonsgas i Euro 6

· Elfordon

· Bränslecellsfordon

· Laddhybrider i Euro 6

· Fordon som kan drivas med fordonsgas i Euro 6

   Vad är euro 5 och 6?

EU:s utsläppskrav på luftföroreningar för nya fordon regleras i euro-klasser. Det som regleras är bl.a kväveoxid (NOx), partiklar (PM) och kolmonoxid (CO). Koldioxid (CO2) regleras i en separat förordning.

Euro 5 blev krav 1 september 2009, Euro 6 1 september 2014.

 

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Nobina förvärvar i Danmark

Ännu ett EU-steg för biodrivmedel

Biodrivmedel föreslås omfattas av EU:s nya direktiv om gröna fordon – godkänns förslaget kan biodieselns framtid vara tryggad, men flera steg återstår i den EU-processen.

Eneroth till Kollektivtrafikdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth inledningstalar på Kollektivtrafikdagen 15 maj – branschdagen genomförs i år på Quality Hotel Friends i Solna.

Resanderekord för SJ

SJ når rekordsiffror vad gäller antalet resenärer under 2018 – samtidigt backade rörelseresultatet med nära 200 miljoner.

Nyhetsbrev

Framtidens drivmedel på Kollektivtrafikdagen!

15 maj genomförs Kollektivtrafikdagen vid Friends Arena i Solna – en av programpunkterna är regeldjungeln kring framtidens drivmedel.

Arkiv

Anropsstyrd framgång i Västtrafik

Uppåt för Hallandstrafiken

För tredje året i rad ökar resandet med Hallandstrafiken med över fem procent – det framgår nu när siffrorna för 2018 har sammanställts.

"Tiggarbrev" från Skånetrafiken

Utmanar: 90 dagar utan bil!

Bjurenborg lämnar Arriva

Volvo-aktör överklagar Hybricons tilldelning

Ruter valde Zetadisplay

Rekordsatsning på elbussar

Inom kort ska den blågröna majoriteten i Region Stockholm klubba ett historiskt beslut om en mångmiljardsatsning på hundratals nya elbussar.

Swish i Örebro

Axelsson får Miljöpriset 2019

Kenneth Johansson död

Brittiska körkort kan få dispens

Alstom+Siemens stoppas av EU

Nationellt biljettsystem? Javisst!

Regeringen har beslutat införa ett nationellt biljettsystem för hela Sveriges kollektivtrafik – på Kollektivtrafikdagen 15 maj får deltagarna veta hur det ska gå till.

Plus

5 snabba frågor…

Bussen bromsar själv!

Plus

"Vi kan göra mycket för trafiksäkerheten"

Lena Erixon är övertygad om att Trafikverket kan göra mycket för trafiksäkerheten - samtidigt är det av högsta vikt att se till att järnvägen rustas och underhålls.

Mathiesen in - Frydenberg ut

Dags för nya regnummer

Grönt för kameror i Dalatrafiken

”Uber skattefuskar”

Ny vd på Cirkle K

Plus

5 snabba frågor...

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124