23948sdkhjf

De ska köra HelsingborgsExpressen

Nu är det klart vem som får äran att köra HelsingborgsExpressen med trafikstart i juni 2019 - Det blev offentligt när kollektivtrafiknämnden i Region Skåne meddelade sitt tilldelningsbeslut 23 mars, läs mer här!

Fredagen 23 mars tog kollektivtrafiknämnden tilldelningsbeslut om att Arriva Sverige AB ska ansvara för stadsbusstrafiken i Helsingborg med trafikstart i juni 2019. Uppdraget omfattar stadsbusstrafiken i sin helhet inklusive den nya eldrivna HelsingborgsExpressen på linje 1.

- Kollektivtrafiknämnden har som målsättning att erbjuda ett attraktivt trafikutbud med minskad miljöpåverkan och effektiva trafiklösningar. Med det nya avtalet för stadsbusstrafiken i Helsingborg kommer vi tillsammans med den nya leverantören att utveckla kvalitén på resandet genom eldrift av HelsingborgsExpressen samt höja ambitionerna för en tystare stadsbusstrafik för samtliga biogasdrivna fordon. Det är avgörande för att lyckas med målsättningen om ökat resande och höjd kvalitet, säger Stefan Svalö (S) ordförande i kollektivtrafiknämnden.

- Tilldelningsbeslutet berör bland annat vem som ska köra HelsingborgsExpressen. Vi satsar för att öka det kollektiva resandet i Helsingborg. Nu får staden en modern, snabb och miljövänlig kollektivtrafik. Linjen blir som linje 5 i Malmö, men vi vässar konceptet och gör det ännu bättre med exempelvis en rakare sträckning, säger Nicklas Ljungström (MP), 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Arriva Sverige AB tilldelas avtalet då den omfattande förberedelse- och utvärderingsprocess som Skånetrafiken genomfört visat att deras anbud är det mest fördelaktiga, när pris och kvalitet vägts samman.

- Processen har pågått i 18 månader och vi är nöjda med antalet anbudsgivare och kvaliteten i anbuden. Vi har gjort tilldelning utifrån kvalitetsparametrar och det mest prisvärda anbudet, säger Magnus Wikforss, affärsområdeschef buss, Skånetrafiken

Avtal kan tecknas först efter att tiden för avtalsspärr löpt ut. Om någon annan aktör överklagar tilldelningsbeslutet kan det också dröja innan allt blir helt klart om vem som verkligen får köra trafiken. Men just nu ser det alltså ut som om Arriva får kontraktet, bolaget är ett helägt dotterbolag till DB, Deutsche Bahn, den statsägda tyska tågoperatören.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093