23948sdkhjf

Västtrafik köper 40 nya tåg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Västtrafiks stora tågupphandling är klar, värd nära 4 miljarder kronor – 40 nya tåg är beställda med leveransstart 2021, läs mer här!

Västtrafiks stora tågupphandling är klar och Västtrafik har nu offentliggjort vem som ska leverera deras 40 helt nya tåg till ett värde av 3,8 miljarder kronor: Bombardier Transportation Sweden vann upphandlingen, de ska bygga och leverera de 40 nya tågen från 2021.

Målbilden för tågresandet inom Västra Götalandsregionen är en tredubbling av tågresorna mellan åren 2006 och 2035 till 130 000 tågresor om dagen. Redan idag ökar tågresandet kraftigt, men för att nå målen behöver gamla tåg bytas ut och kapaciteten förstärkas.

Det här är en milstolpe i vår satsning på att utveckla tågtrafiken i Västra Götalandsregionen. Med fler och längre tåg har vi stor potential att göra det ännu enklare för våra invånare att resa till jobb, skola och fritidsaktiviteter, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande, Västra Götalandsregionen.

Tågen ska både ersätta gamla tåg och utöka antalet befintliga tåg för att klara framtida resebehov. I ett första skede handlar det om 40 tåg, men det finns möjlighet till ytterligare beställningar.

Sedan Västtrafik bildades 1999 har resandet med tåg mer än fördubblats. Vi har en fortsatt utmaning i regionens uppdrag fram till 2035 på 130 000 resor per dag. Vi ser en stadig ökning av tågresandet och vi är på god väg. De nya tågen kommer bidra till ännu mer attraktiva resor för våra kunder, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Kraven i upphandlingen har varit bekväma och driftsäkra fordon med plats för många resenärer ombord. Tågen ska klassas som snabbtåg vilket innebär att de kör i hastigheter upp till 200 km/h. De kommer att designas för att klara tuffa krav under alla årstider och under många år.

— Det är otroligt roligt att få det här beskedet. Vi ser fram emot att tillsammans med Västtrafik leverera tåg till Västtrafiks kunder, säger Marina Sundman, Sales Director, Bombardier. 

Tågen byggs och designas med både kunders och tågpersonals krav och önskemål i åtanke. Det blir bland annat stora flexibla ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar. Tågen utrustas redan från början med wifi och informationssystem.

Det har varit viktigt för oss att ta vara på kundernas intressen. Exempelvis kommer alla kritiska driftsystem att vara dubbla för att säkerställa trygga och pålitliga resor. Bombardier är en ledande tågtillverkare och vi ser fram emot att påbörja arbetet tillsammans med dem, säger Lars Holmin.

Nu väntar en slutgiltig utformning, tillverkning och noggrann utprovning. Fordonen kommer att slutmonteras och testas inför leverans i Tyskland. Enligt en preliminär plan anländer de första av de nya tågen i slutet av år 2021. Då ska de först testköras innan de börjar rulla i ordinarie trafik.

Beräknad kostnad är cirka 3,8 miljarder kronor. Västtrafik har genomfört upphandlingen och står som beställare av tågen medan Västra Götalandsregionen svarar för finansieringen.

FAKTA/Västtrafiks nya tåg

Tågen blir cirka 80 meter långa och får cirka 270 sittplatser per tåg (totalt 11 000 sittplatser).

Tågen kommer att trafikera alla Västtrafiks tågsträckor i Västra Götaland.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Nyhetsbrev

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Arkiv

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Kronoberg: 23 bussförare fattas

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.17