23948sdkhjf

FlixBus attackerar i Göteborg

FlixBus utmanar Swebus och Nettbuss – Storsatsar på fler gröna bussar för att locka till sig fler göteborgare.

På fem år har FlixBus blivit en marknadsaktör att räkna med. Företaget har etablerat Europas största långfärdsbussnätverk med 1400 destinationer och 250000 förbindelser i 26 länder. Under åren har över 100 miljoner passagerare rest med företaget och i Tyskland där man drog igång har man idag mer än 90 procent av expressbussmarknaden.

I april 2017 öppnade FlixBus sitt Nordenkontor baserat i Stockholm och ingick partnerskap med lolala aktörer som exempelvis Stefans Buss i Göteborg. Nu blir FlixBus ännu kaxigare, målet är att bli marknadsledande på den svenska långfärdsbussmarknaden.

- Sedan vi etablerade ett inhemskt FlixBus nätverk har vi dubblat antalet passagerare i de flesta städer som vi ansluter. Göteborg utmärker sig som staden med den allra största passagerarökningen, som är minst fyra gånger fler än i somras. Den ökande efterfrågan i de orter vi finns i gör att vi kommer att satsa på fler avgångar och utökar vårt nätverk under 2018, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig för FlixBus Norden.

FlixBus har ambitiösa tillväxtplaner och tänker växa både när det gäller antalet avgångar och nya busspartners. Under året kommer befintliga linjer att utvidgas, nya resmål kommer att integreras till det svenska nätverket och flera mindre städer kommer att få bättre förbindelser. Under våren 2018 kommer alla göteborgare att få utökade reseerbjudanden – till exempel en expresslinje mellan Oslo och Köpenhamn som går via Göteborg. På den nya expresslinjen tillkommer Uddevalla som en ny stopp och restiden på hela sträckan kommer att spara upp till 40 reseminuter.

- Vi ser fram emot att vad 2018 kommer att erbjuda, där vi i samarbete med fler partners, aktivt kan bidra till att förverkliga den fulla potentialen som resor till allas budget och hög komfort kan erbjuda svenskarna, säger Jelena Jovanovic.

Förra året reste 40 miljoner passagerare med FlixBus i Europa, vilket är en ökning på nästan en tredjedel jämfört med 30 miljoner passagerare under 2016.

- Vi har etablerat ett framgångsrikt FlixBus-nätverk i 26 europeiska länder. Nu är det Sveriges tur. Vi vill erbjuda smarta och gröna resor för allas plånböcker och bli marknadsledande, säger Jelena Jovanovic.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064