23948sdkhjf

Vart tredje tåg försenat

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Förra året blev 34 procent av alla persontåg i Sverige försenade – 34 procent av alla avgångar nådde inte sin destination i tid, läs med här!

Under 2017 blev vart tredje persontåg, 34 procent, inställt eller försenat till sin slutstation. Av de drygt 980 000 tåg som skulle avgå kom 66 procent fram enligt tidtabell och vart tionde tåg blev mer än fem minuter försenat. Det visar ny statistik från Trafikanalys som järnvägsföretaget Strukton Rail presenterar.

En väl fungerande järnväg är avgörande för att vi ska kunna resa och frakta gods på ett effektivt och klimatsmart sätt. I dag är många överens om att tågtrafiken fungerar långt ifrån optimalt. Växelfel och nedrivna kontaktledningar är exempel på fel som skapar förseningar och urholkar förtroendet för järnvägen, säger Otto Nilsson, chef för affärsområde Innovation och Teknik på Strukton Rail

Flest förseningar drabbade långdistanstågen. Av dem var 22 procent av tågen mer än fem minuter försenade eller ställdes in helt. Pendeltåg och andra kortdistanståg var sex gånger fler än långdistanstågen och hade också en högre punktlighet. Av dem kom 93 procent fram inom fem minuter efter utsatt tid. De försenade långdistanstågen var i genomsnitt 15 minuter sena och de försenade kortdistanstågen var i genomsnitt fem minuter sena.

Vi strävar mot en nollvision för trafikstörningar som beror på järnvägsfel. Eftersom flera regeringar under lång tid prioriterat ner järnvägsunderhållet är järnvägen sliten. Men nu finns smarta, innovativa lösningar som kan effektivisera underhållet om de används i det förebyggande arbetet. Därigenom går det att minimera antalet förseningar, säger Otto Nilsson.

Hur man definierar och beräknar tågtrafikens punktlighet varierar i olika länder. I Sverige brukar branschen beskriva punktligheten som den andel tåg som kommer till stationen inom fem minuter efter utsatt tid.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Peter Andersson
Måttet antal tåg I tid ger helt fel incitement till trafikledningen på Trafikverket som styr tågen. Man borde givetvis räkna antal passagerare i tid, eller ännu hellre miminera antalet passagerarminuter. Som det är nu prioriteras ett tåg som är enligt tidtabell framför ett tåg som är försenat, enbart för att hålla uppe statistiken ("pinnjakt"). Sedan kan det sitta tio ganger så många resenärer på det försenade tåget, men det spelar ingen roll. Förutom att den publicerade statistiken inte upplevs rättvisade av resenärerna innebär det stora samhällsekonomiska förluster att inte mallet är att minimera passagerarförseningarna, utan tågförseningarna!

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bäckström till Taxi Stockholm

Nobina i digital final

Elektrisk färja Helsingborg-Helsingör

Blågrön bussatsning i Stockholms län

Volvo Bussar mutanklagas

Rekordorder till Bogotá för Scania

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bergkvarabuss vann Trelleborg

Arkiv

Stor BRT-order till Volvo

Ny biljettkontrollösning för SL

Plus

Mercedes-Benz jagar MAN

Mercedes-Benz tar in på ledande MAN och Scania har kört om Volvo - det framgår av Bil Swedens färska statistik för Tunga Bussligan till och med oktober 2018.

Bussarna fortsätter backa

IRU:s nya klimatvision

IRU har nu presenterat ny vision för transportsektorns minskade klimatpåverkan - bland annat ska busstrafik prioriteras.

1

Jensen till MTR

Reflexsnurror i höstmörkret

Stockholm: 3 000 bussförare fattas

Västra Götaland: 1 400 bussförare fattas

Västernorrland: 102 bussförare fattas

Veidekke vann spåruppdrag

Norsk miljardaffär för Volvo Bussar

Målgång för matnyttigt branschmöte

Persontrafik 2018 genomfördes i Stockholm 22-24 oktober – sammanfattningsvis blev det ett såväl matnyttigt som trevligt branschmöte som lockade långt över 6 000 besökare.

Självkörande bussarna – nu på riktigt

24 oktober startade linje 549 trafiken nästan på allvar – självkörande bussar går i riktig linjetrafik öppen för alla i Barkarbystaden, Järfälla kommun, från 25 oktober.

Ruter tog filmpriset

En spindel, en brud i bröllopsstass och en biodlare - de är alla aktörer i den vinnande filmen i tävlingen ”Best of Nordic Public Transport” som togs hem av norska Ruter.

2

Wigblad sågar Trafikverket

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Bussen på undantag

Kuren rullar själv

Rusning efter Interrail-kort

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

Sänd till en kollega

0.171