23948sdkhjf

Vart tredje tåg försenat

Förra året blev 34 procent av alla persontåg i Sverige försenade – 34 procent av alla avgångar nådde inte sin destination i tid, läs med här!

Under 2017 blev vart tredje persontåg, 34 procent, inställt eller försenat till sin slutstation. Av de drygt 980 000 tåg som skulle avgå kom 66 procent fram enligt tidtabell och vart tionde tåg blev mer än fem minuter försenat. Det visar ny statistik från Trafikanalys som järnvägsföretaget Strukton Rail presenterar.

En väl fungerande järnväg är avgörande för att vi ska kunna resa och frakta gods på ett effektivt och klimatsmart sätt. I dag är många överens om att tågtrafiken fungerar långt ifrån optimalt. Växelfel och nedrivna kontaktledningar är exempel på fel som skapar förseningar och urholkar förtroendet för järnvägen, säger Otto Nilsson, chef för affärsområde Innovation och Teknik på Strukton Rail

Flest förseningar drabbade långdistanstågen. Av dem var 22 procent av tågen mer än fem minuter försenade eller ställdes in helt. Pendeltåg och andra kortdistanståg var sex gånger fler än långdistanstågen och hade också en högre punktlighet. Av dem kom 93 procent fram inom fem minuter efter utsatt tid. De försenade långdistanstågen var i genomsnitt 15 minuter sena och de försenade kortdistanstågen var i genomsnitt fem minuter sena.

Vi strävar mot en nollvision för trafikstörningar som beror på järnvägsfel. Eftersom flera regeringar under lång tid prioriterat ner järnvägsunderhållet är järnvägen sliten. Men nu finns smarta, innovativa lösningar som kan effektivisera underhållet om de används i det förebyggande arbetet. Därigenom går det att minimera antalet förseningar, säger Otto Nilsson.

Hur man definierar och beräknar tågtrafikens punktlighet varierar i olika länder. I Sverige brukar branschen beskriva punktligheten som den andel tåg som kommer till stationen inom fem minuter efter utsatt tid.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.331