23948sdkhjf

Kraftsamling för bälte i buss

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

4 april genomförs ett nationellt möte om bälten i buss på Näringsdepartementet – Målet är att få fler passagerare att använda bältet som faktiskt är livsviktigt.

Det är viktigt att fler använder bältet i bussen för att öka trafiksäkerheten. Därför har regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda säkerhetshöjande åtgärder för passagerare i buss. De föreslår bland annat åtgärder som ska få passagerare att använda säkerhetsbälten. Nu samlas branschens aktörer till ett första möte för att dela med sig av kunskap och fakta till myndigheten inför uppdraget.

Sveriges Bussföretag har tillsammans med andra nationella företrädare blivit inbjudna till ett möte på Näringsdepartementet den 4 april. På mötet medverkar även ansvariga på Transportstyrelsen.

Det är värdefullt att regeringen och landets myndigheter vill vara med och bidra till att få fler att använda säkerhetsbälten vid bussresor. Frågan om att få till stånd en förbättrad bältesanvändning är något som Sveriges Bussföretag och alla enskilda bussföretag arbetat med under lång tid, eftersom alldeles för få använder bälte idag. Vi är beredda att på alla sätt bistå Transportstyrelsen i det här viktiga uppdraget, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd vid Sveriges Bussföretag.     

Transportstyrelsen ska slutredovisa uppdraget senast den 1 oktober och en delredovisning ska ske senast den 1 juni. I anslutning till regeringens publicerade beslut säger infrastrukturminister Tomas Eneroth att det är mycket säkert att resa med buss. Han menar att det är betydligt säkrare än att till exempel resa med egen personbil. När en olycka ändå inträffar är det viktigt att sitta bältad i bussen, eftersom det ökar möjligheterna väsentligt att man inte blir skadad eller i värsta fall omkommer.

Enligt reglerna är det varje passagerares skyldighet och ansvar att använda bälte. Alla bussar har dock inte bälten, exempelvis bussar som kör i stadstrafik. Passagerare i en buss ska få information om att de är skyldiga att använda bälte. Informationen kan ske genom att bussföraren upplyser, genom skyltning eller på andra av Transportstyrelsen angivna sätt. Om bussen har passagerare under 15 år ska föraren, annan personal ombord, ledsagare och ledare för en grupp vidta lämpliga åtgärder så att de använder bältet eller annan särskild skyddsanordning.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Odbacke vann uppsatstävling

Frida Odbacke vann pris för bästa examensarbete – priset på 60000 kronor delades ut på mässan Persontrafiks mingelyta tisdag 23 oktober.

Svenska BRT-system klena

Prisutdelning på Persontrafik

Prisutdelning i den uppsatstävling som vänder sig till studenter äger rum på Mingelytan 14:30 - missa inte denna festliga tillställning.

Kollektivtrafikens vattenvägarna

Vattenvägarna finns redan på många håll i Sverige – alla tycker det är trevligt att åka båt men det finns flera hinder på vägen att nå ekonomisk hållbarhet tyckte flera på seminariet om detta.

Bra rekryteringsträff på mässan

Många kom till den speciella rekryteringsträff för bristyrken inom kollektivtrafiken på mässan Persontrafik – branschens organisationer tog emot de intresserade besökarna.

Volvo Bussar sågar vätgas

Nyhetsbrev

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Arkiv

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.18