23948sdkhjf

Snabbusslinjen byggstartad

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu är bygget av en snabbusslinje igång i Karlstad – En elbuss från Optare har redan provkört en del av sträckan.

26 mars drog arbetet med att bygga en snabbusslinje genom Karlstad igång. En elbuss provkörde passagen som kommer bli en snabb väg för bussen från Tingvallagatan ut på Östra Torggatan.

Just idag fick bussen hjälp av förtroendevalda i Karlstads kommun för att kunna prioriteras genom korsningen. När första delen av snabbusslinjen, Karlstadsstråket, står klar kommer bussen prioriteras bland annat med hjälp av trafiksignaler och rakare körvägar.

- När Karlstad växer behöver vi skapa möjligheter för fler att välja att gå, cykla eller åka buss. Med Karlstadsstråket kommer det att bli både smidigare att åka buss och trevligare miljöer att vistas i längs stråket, säger Per-Samuel Nisser (M), kommunstyrelsens ordförande.

Karlstadsstråket är första delen i ett snabbusslinjenät som på sikt planeras att gå tvärs igenom hela Karlstad. Den första delen sträcker sig mellan bytespunkten vid väg 63 på Rud in till Karlstads centrum. Det är det många som bor, arbetar och går i skolan längs sträckan och som snart kommer att kunna åka med snabbusslinjen.

En viktig del när snabbusslinjen byggs är också att göra miljön längs med sträckan trevlig för alla. Nya och upprustade gång- och cykelvägar, hållplatser som är trevliga att visas kring och mer platser för exempelvis uteserveringar ingår i arbetet. Allt ska stå klart och bussarna ska gå enligt tidtabell i december 2018.

- Det är mycket som ska göras på relativt kort tid vilket gör att det kommer att bli lite besvärligt att ta sig fram på en del platser när vi bygger. Men vi hoppas att Karlstadsborna har tålamod och ser fram emot att staden bli ännu trevligare när allt är klart, säger Jan Söderberg, projektledare för Karlstadsstråket.

Nu finns även en utställning om Karlstadsstråket i Karlstadsrummet i Bibliotekshuset. Där får man veta mer om vad som händer längs sträckan, mer fakta om de nya bussarna och hållplatserna bland annat.

För den som vill veta mer om framtidens kollektivtrafik i Karlstad och samtidigt få chans att ställa frågor så kommer Emma Rönnbäck, verksamhetsutvecklare på Karlstadsbuss, hålla en föreläsning om detta vid två tillfällen i Karlstadsrummet.

FAKTA/Karlstadsstråket

Karlstadsstråket är en snabbusslinje som ska gå mellan centrum och Rud. Det är första etappen av en större satsning som ska göra det enklare och snabbare att resa kollektivt. Första etappen ska vara klar i slutet på 2018.

  • Bussen går oftare. Målsättningen är att det kommer en ny buss var femte minut under högtrafik.

  • Alla bussar går på el.

  • Bussarna är större och rymmer fler personer, rullstolar, rullatorer och barnvagnar.

  • Bussen får en rakare väg och går före vid korsningar och trafikljus.

  • Det blir smidigare på- och avstigning.

  • Ombyggnaden är ett stadsmiljöprojekt som innebär många förbättringar för bussresenärer, cyklister och gående. Det blir även en mer trivsam stadsmiljö att vistas i.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Nyhetsbrev

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Arkiv

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Kronoberg: 23 bussförare fattas

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.167