Bussarna - fossilfriaste fordonet

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bussföretagen leder omställningen till fossilfria vägtransporter, 86 procent av fordonen kör på förnyelsebara drivmedel – Det visas Sveriges Bussföretags årliga rapport, läs mer här!

Den upphandlade busstrafiken använder idag 86 procent förnyelsebara drivmedel. Det är främst tack vare den syntetiska biodieseln HVO100 som man uppnått dessa positiva resultat. Men redan till sommaren kan den positiva trenden brytas. De nyligen fattade politiska besluten i Sverige och förslag inom EU innebär en försämring. 

Här finns hela rapporten för den som är intresserad!

Sveriges Bussföretag presenterar 28 mars sin årliga rapport om tillståndet i svensk bussbransch. Här finns exempelvis ett omfattande kapitel om busstrafik och miljö. Den svenska bussbranschen leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta. 86 procent av alla bussar i den upphandlade trafiken använder idag förnyelsebara drivmedel, som den syntetiska dieseln HVO100, det rapsbaserade drivmedlet RME och biogas. Dessutom har elektrifieringen av stadsbusstrafiken kommit igång också i Sverige.

– Men om denna positiva trend ska fortsätta krävs det att skattelagstiftningen och regelverken är stabila och långsiktiga. När regeringen inför reduktionsplikten och nya definitioner på restprodukter för produktion av HVO100, är risken att tillgången på detta drivmedel blir starkt begränsat och att priserna höjs. Det är därför viktigt att regeringen omprövar sina beslut, så vi inte riskerar en motreaktion för busstrafiken, säger Anna Grönlund, vice vd och branschchef vid Sveriges Bussföretag.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Nyhetsbrev

Världens första vätgaståg rullar

Arkiv

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Bergkvarabuss köper två skånska bussbolag

Buss-TV i Blekingetrafiken

Östgötatrafiken satsar på molntekniken

Med molnprodukten Hogia Traffic Light Priority ska Östgötatrafiken förbättra framkomligheten för busstrafiken - bland annat få prioritet vid trafikljus.

Nya möjligheter för biobränsleproduktion

Forskare vid Chalmers har identifierat de två största utmaningarna för produktion av förnybart biobränsle från billiga källor.

Johansson ny styrelseordförande i Hogia

Reino Johansson har utsetts till ny styrelseordförande i Hogia AB. Han efterträder Jan Rudberg som drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget.

Alla bussar i Stockholm fossilfria

Stockholm är den första staden i världen med helt fossilfri kollektivtrafik – det uppger i alla fall styrande trafikpolitiker sedan de sista dieselbussarna nu pensionerats.

Rullande kulturarv hotas

Motorhistoriska Riksförbundets har intervjuat alla åtta riksdagspartierna om deras inställning till det rullande kulturarvet.

Plus

Incitamentsavtal saknar ofta drivkrafter

Utvecklade avtal mellan operatör och myndighet bidrar till ökat resande och kostnadseffektivare trafik – men alltför ofta är avtalen felaktigt utformade, det visar artikelförfattarnas analys.

Taxiförarna värsta fartsyndarna i yrkestrafiken

Nobina möblerar om i koncernledningen

Jan Bosaeus är nu vice koncernchef i Nobina AB. Samtidigt har Henrik Dagnäs utsetts till ny vd för Nobina Sverige AB.

Norell Bergendahl vann Bussförar-SM

Anders Norell Bergendahl tog hem Bussförar-SM 2018. Tvåa blev fjolårssegraren Marcus Edlund och trea P-O Ängegärd från Aneby buss.

Filma och vinn ett seminariepass till UITP 2019

Är du bäst på att skapa en film på max tre minuter och presentera goda exempel från den nordiska kollektivtrafiken? Tveka i så fall inte utan skicka in ditt bidrag senast den 24 september. Tio filmer kommer nomineras och klippas ihop till en längre film som premiärvisas på Persontrafik 2018. Filmen blir sedan den samlade nordiska kollektivtrafikbranschens utmaning inför UITP Global Summit 2019 i Stockholm. Filmerna kommer bland annat visas på Persontrafik 2018, persontrafik.se och rt-forum.com.

Plus

Mercedes-Benz bäst i augusti

Mercedes-Benz var överlägset bäst under augusti och avancerar nu i Tunga Bussligan 2018 - men MAN är fortsatt i ledningen, det visar Bil Swedens siffror.

Rafflande Bussförar-SM på Gillinge

Bussförar-SM 2018 är avgjort, 16 finalister är samlades på Stockholms Trafiksäkerhetscenter Gillinge - förarna ställdes inför svåra prov och kampen om segern blev tuffare än någonsin.

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.204