Genus-bussar föreslås i SL-trafiken
Trygghet inom kollektivtrafiken har diskuterats mycket under de senaste åren, framför allt tryggheten för kvinnor som reser kollektivt i Sveriges större städer. I Stockholms stad som i dag styrs av en röd-grön-rosa majoritet kom 1 april ett utspel från Feministiskt Initiativ, FI, och Miljörpartiet, MP: Genus-fordon i kollektivtrafiken! Socialdemokraterna har hängt på liksom Vänsterpartiet som bägge anser sig vara feministiska partier.
- Det här är ett mycket bra förslag och nu är vi inom FI övertygade om att resten av Sverige också kommer att hänga på, säger Bettina Leifsdotter, FI i Stockholm, som tagit initiativet till genus-bussarna i samråd med experter på VTI.
Syftet med genus-bussarna är alltså att öka tryggheten för ensamma kvinnor som reser med kollektivtrafiken under kvällar och nätter i första hand. Kvinnor ska då ha antingen egna bussar eller där trafiken är gles så får kvinnorna sitta i främre delen av bussen – tydliga markeringar ska visa var gränsen går. Genom att säkra utrymmen för ensamma kvinnor i bussen ska tryggheten öka, så är det i alla fall tänkt. Om män skulle överträda genus-gränsen i bussen kommer föraren att trycka på trygghetslarmet och väktare sluter upp vid nästa hållplats för att återställa ordningen på lämpligt sätt.
Men hur gör ni med familjer som består av såväl barn, man och kvinna?
- Ärligt talat, vad gör familjer ute på kvällar och nätter? Det finns faktiskt taxi i det fallen, men visst, om en familj reser med buss kvällstid så får alla sitta baktill i bussen eller inte åka med om det är en ren kvinnorbuss som råkar komma förbi, säger Bettina Leifsdotter.
Även Miljöpartiet som just nu har litet knackiga opinionssiffror har hängt på förslaget med genus-bussar som enligt dem tar tag i problem som partiet vill komma åt:
- Under senare år har tafsande yngre män blivit ett lika trist som oacceptabelt fenomen inom exempelvis kollektivtrafiken. Nu ska vi se till att få slut på det här, säger Agneta Frodegård, stadsdelssamordnare södra Stockholm för Miljöpartiet. Hon fortsätter:
- Nu är måttet rågat, inget mer ofredande av kvinnor inom kollektivtrafiken, jag är övertygad om att vårt initiativ kommer att följas av samtliga trafikhuvudkvinnor och män i hela Sverige.
Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ställer sig bakom genus-bussarna inom Stockholms stad, även om ingen representant från de partierna hittills velat uttala sig om saken. Sverigedemokraterna vill utreda saken litet till innan de är beredda att säga sin mening om förslaget med genus-bussar, även om en anonym talesperson för partiet säger att de är försiktigt negativa till det.
Allianspartierna som har majoritet i SLL, Stockholms Läns Landsting, som ansvarar för hela länets kollektivtrafik avvisar däremot förslaget rakt och skoningslöst, det här med genus-bussar är något de inte tänker medverka till. Tvärt om:
- Förslaget om genus-bussar är helt galet, det är ju en slags aphardheid-politik att tvinga isär kvinnor och män i bussen, här krävs forskning och utbildning, inte detta galna, säger Ludvig Rosenlund, informationssamordnare för trafikfrågor inom Liberalerna i Stockholm Västerort.
Men är det inte bra om ensamma kvinnor slipper trängas med män som kanske är berusade eller på annat sätt uppspelta, i alla fall under kvällstid?
- Trängas är väl inga problem och berusade är vi väl litet till såväl kvins som mans då och då - men vi kan inte gå med på att skilja på kön i bussen, det är ju att kapitulera för gamla primitiva företeelser som vi liberaler i alla fall vägrar ställa upp på, säger Ludvig Rosenlund. Han fortsätter:
- Det handla om utbildning och annat, inte om könsdelning i bussar och annan kollektivtrafik. Dessutom tycker jag att det är egendomligt att det här utspelet kommer mitt under en stor helg när många tunga politiker tagit ledigt.
Men från FI:s och MP:s sida anser de som RT-Forum talat med att tidpunkten för den här sortens utspel är perfekt:
- Ja, just under stora helger går det att få igenom sådant som många även inom våra led är rädda för att genomföra, säger Agneta Frodegård.
- Personligen vill jag snarast se rosa kvinnobussar där inga män är välkomna, det skulle öka tryggheten ytterligare, säger Bettina Leifsdotter.
Men hur ska männen göra om det bara blir rosa bussar på kvällar och nätter?
- De får skylla sig själva och åka taxi eller ännu hellre stanna hemma. Utan unga män ute på kvällar och nätter skulle vi få ett otroligt mycket lugnare och tryggare samhälle för alla, säger Bettina Leifsdotter.
RT-Forum har utan framgång sökt Trafikborgarrådet i Stockholm, David Hylldén och Trafiklandstingsrådet i Stockholms läns landsting, Krister Tammerfors utan framgång, men fått svar via sociala medier att redaktionen bör lära sig poltikernas namn och förstå att påskdagens datum inte lämpar sig för seriösa samtal om någon slags kollektivtrafik, med eller utan genus. RT-Forum har lovat återkomma i saken efter helgen. Men aprilskämten kommer vi att fortsätta med även i framtiden, så håll alltid koll på kalendern när du läser RT-Froum hälsar redaktionen!