23948sdkhjf

Bara varannan i långfärdsbussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För ett år sedan inträffade bussolyckan utanför Sveg, där tre ungdomar omkom - Men trots lagkrav hoppar varannan över att använda det i bussen enligt If:s undersökning.

För precis ett år sedan, tidigt på morgonen 2 april 2017, välte en buss med högstadieelever utanför Sveg i Härjedalen. Tre personer dog och fem skadades allvarligt. Av de 58 passagerarna hade endast 16 bussbälte på sig.

Sedan år 2004 är alla bussar för långfärdstrafik och regionaltrafik utrustade med säkerhetsbälte. Det är också lag på att använda bälte i buss om det finns. Men i en undersökning med 3 650 svarande som If gjort uppger endast hälften (50 procent) att de använder bälte när de åker långfärdsbuss, och 28 procent att de gör det ibland. Var femte person (22 procent), använder det aldrig.

Bältesanvändningen ökar med åldern. Bland 18-34-åringar uppger 38 procent att de alltid har bälte medan motsvarande siffra för resenärer 55+ är 61 procent.

- I bilen är det för de flesta en självklarhet att sätta på sig bältet, men i bussen upplevs det som valfritt. Många vet inte att det faktiskt finns en lag om att de måste använda bussbälte, säger Dan Falconer, trafiksäkerhetsexpert på If.

Bälte upplevs obekvämt

I utredningen från Statens Haverikommission sa flera av de passagerare som var obältade vid tidpunkten för olyckan att de hade varit bältade någon gång tidigare under resan. Men de hade upplevt det som obekvämt och svårt att hitta en sovposition med bältet fastspänt.  Det ledde till att flera tog av sig bältet under natten.

- Säkerhetsbälten i bussar har ofta sämre funktionalitet och är krångligare och trassligare att ta på än vanliga bilbälten. Här finns utrymme för produktutveckling.  Det handlar också om att vi måste ändra säkerhetskulturen, både på bussföretagen och i samhället i stort, säger Dan Falconer.

Fler automatiska lösningar krävs

Det är chauffören, eller en gruppledare, som  ansvarar för att ungdomar under 15 år är bältade på en långfärdsbuss. Är passageraren äldre än 15 år vilar ansvaret på den enskilde passageraren.

- Nästan alltid uppmanar busschauffören passagerarna att ha bältet på i början av en resa, men under resans gång är det svårt att hålla kontroll på hur det ser ut bak i bussen. Vi efterlyser fler tekniska lösningar som bältespåminnare, lampor som tänds över stolar med obältade passagerare, eller indikatorer framme hos föraren, säger Dan Falconer.

En ökad bältesanvändning i bussar skulle spara många liv och minska på antalet allvarligt skadade. Vid den dödligaste bussolyckan i Sverige under 2000-talet – en olycka strax utanför Arboga 2006 då nio personer dog – omkom betydligt fler obältade än bältade. Och av de tre som omkom och fem som fick allvarliga skador i  bussolyckan utanför Sveg var endast en person bältad.

- I framtiden måste bälte i bussen bli en självklarhet på samma sätt som det är det i bilen, säger Dan Falconer.

 

Undersökning. Bälte i buss

Fråga; Använder du säkerhetsbälte när du åker för buss i långfärdstrafik och regionaltrafik?

Ja: 50 % (kvinnor: 53% , män: 47%) (18-34 år 38%, 35-54 år 46% , 55+ år 61%)

Ibland: 28 %

Nej: 22 %

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10-28 maj 2017 har sammanlagt 3 650 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Ahlgren kör Flixbus så in i Norden

Från pokerspel till bussbolag – så går det litet förenklat att beskriva Peter Ahlgrens karriär. Sedan två år är han vd för Flixbus Norden.

Nobina får höjt kreditbetyg

Larsen vann Bemötandepriset

Plus

Fossilfritt år i Värnamo

Sedan ett år är all stadsbusstrafik i Värnamo fossilfri genom att fyra elhybridbussar av fabrikatet Volvo 7900 Electric Hybrid går i trafik.

Plus

Äntligen Snabbuss i Karlstad

Idén om Karlstadsstråket föddes redan 2009, då gjordes en ansökan till Vinnova om att få pengar för att utreda BRT i Karlstad. Ansökan beviljades, och det blev omsider fler utredningar om hur kollektivtrafiken i Karlstad ska kunna utvecklas.

Plus

Nya Snabbussen i Karlstad

9 december var det trafikstart för Snabbusen i Karlstad. Fyra bussar kommer att trafikera den första etappen om fem kilometer det stråk som länge varit planerat i regionens huvudstad.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas en gång i veckan.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Elskatt på elbuss – varför?

Varför beskattas inte elbussar som spårbunden trafik? Den frågan ställer nu branschen som är besviken på att partierna bakom nya budgeten bytt fot.

Arkiv

T-banestädare lär sig svenska

MTR Tunnelbanan har inlett en satsning där lokalvårdare som önskar får en gratis vidareutbildning i svenska – examen i april för första gruppen.

1

”Höghastighetståg nu!”

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Biljettpriser i kollektivtrafiken höjs

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Apple Pay för Flixbus

Apple Play kan användas för biljettköp på Flixbus.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Fler ska använda bussbälte

När det finns bälte i bussen så måste passagerarna använda det – ändå låter de flesta bli. Ett seminarium i Stockholm tog upp bussbältet och lyfte förslag som på förbättringar.

WiFi i Bergsslagen

Elskatt på elbussar blir kvar

Moderaterna och Kristdemokraterna har ingenting om slopad elskatt för elbussar i sitt budgetförslag – endast Centern vill att skatten ska bort.

Nextbike cyklar i väst

Plus

5 snabba frågor...

Arriva kör Pågatågen

Självkörande bussar - i Borås!

Tågkompaniet kör Krösatågen

Från 8-9 december är det Tågkompaniet som ansvarar för driften av Krösatågstrafiken – det handlar om ett miljardkontrakt för att köra Smålands omfattande pendeltågstrafik.

Elbussbatterier ska lagra solenergi

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Veggeland till Nettbuss

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Plus

5 snabba frågor...

Ahlskog till MTR

Tog steget till eget

Nytt bussdäck

Nobina i digital final

Blågrön bussatsning i Stockholms län

1

Jensen till MTR

Filmpris delas ut

Heister till Taxiförbundet

Sänd till en kollega

0.105