Bara varannan i långfärdsbussen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

För ett år sedan inträffade bussolyckan utanför Sveg, där tre ungdomar omkom - Men trots lagkrav hoppar varannan över att använda det i bussen enligt If:s undersökning.

För precis ett år sedan, tidigt på morgonen 2 april 2017, välte en buss med högstadieelever utanför Sveg i Härjedalen. Tre personer dog och fem skadades allvarligt. Av de 58 passagerarna hade endast 16 bussbälte på sig.

Sedan år 2004 är alla bussar för långfärdstrafik och regionaltrafik utrustade med säkerhetsbälte. Det är också lag på att använda bälte i buss om det finns. Men i en undersökning med 3 650 svarande som If gjort uppger endast hälften (50 procent) att de använder bälte när de åker långfärdsbuss, och 28 procent att de gör det ibland. Var femte person (22 procent), använder det aldrig.

Bältesanvändningen ökar med åldern. Bland 18-34-åringar uppger 38 procent att de alltid har bälte medan motsvarande siffra för resenärer 55+ är 61 procent.

- I bilen är det för de flesta en självklarhet att sätta på sig bältet, men i bussen upplevs det som valfritt. Många vet inte att det faktiskt finns en lag om att de måste använda bussbälte, säger Dan Falconer, trafiksäkerhetsexpert på If.

Bälte upplevs obekvämt

I utredningen från Statens Haverikommission sa flera av de passagerare som var obältade vid tidpunkten för olyckan att de hade varit bältade någon gång tidigare under resan. Men de hade upplevt det som obekvämt och svårt att hitta en sovposition med bältet fastspänt.  Det ledde till att flera tog av sig bältet under natten.

- Säkerhetsbälten i bussar har ofta sämre funktionalitet och är krångligare och trassligare att ta på än vanliga bilbälten. Här finns utrymme för produktutveckling.  Det handlar också om att vi måste ändra säkerhetskulturen, både på bussföretagen och i samhället i stort, säger Dan Falconer.

Fler automatiska lösningar krävs

Det är chauffören, eller en gruppledare, som  ansvarar för att ungdomar under 15 år är bältade på en långfärdsbuss. Är passageraren äldre än 15 år vilar ansvaret på den enskilde passageraren.

- Nästan alltid uppmanar busschauffören passagerarna att ha bältet på i början av en resa, men under resans gång är det svårt att hålla kontroll på hur det ser ut bak i bussen. Vi efterlyser fler tekniska lösningar som bältespåminnare, lampor som tänds över stolar med obältade passagerare, eller indikatorer framme hos föraren, säger Dan Falconer.

En ökad bältesanvändning i bussar skulle spara många liv och minska på antalet allvarligt skadade. Vid den dödligaste bussolyckan i Sverige under 2000-talet – en olycka strax utanför Arboga 2006 då nio personer dog – omkom betydligt fler obältade än bältade. Och av de tre som omkom och fem som fick allvarliga skador i  bussolyckan utanför Sveg var endast en person bältad.

- I framtiden måste bälte i bussen bli en självklarhet på samma sätt som det är det i bilen, säger Dan Falconer.

 

Undersökning. Bälte i buss

Fråga; Använder du säkerhetsbälte när du åker för buss i långfärdstrafik och regionaltrafik?

Ja: 50 % (kvinnor: 53% , män: 47%) (18-34 år 38%, 35-54 år 46% , 55+ år 61%)

Ibland: 28 %

Nej: 22 %

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10-28 maj 2017 har sammanlagt 3 650 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Trevlig sommar!

Redaktionen har lämnat Gotland och Almedalen för en stunds semester - Alla läsare, vänner, medlemmar och annonsörer tillönskas en riktigt trevlig sommar.

Keolis utbildar fler bussförare

Renässans för långa tågresor?

Ratt-avdrag gör bilen överflödig

Svenska Taxiförbundet arrangerade en diskussion i Almedalen kring en rapport om hur ett Rut-liknande avdrag för taxiresan skulle var en stor vinst för samhället - Många skulle ställa bilen för en hållbarare taxiresa.

Plus

Ny teknik för busstrafik

Bussarna leder stort när det gäller andel fordon som kör fossilfritt på de svenska vägarna – Hur blir det framöver med fler elfordon och självkörande fordon, det diskuterades på ett seminarium i Visby under Almedalsveckan.

Löfvén hyllade gammal liberal

4100 lyssnade på statsminister Stefan Löfvéns tal i Almedalen 5 juli – Han hyllade forne liberale statsministern Nils Edén och berörde som hastigast även kollektivtrafiken.

Nyhetsbrev

Lööf attackerade högerextremisterna

3900 personer lyssnade på centerpartiers ledare Annie Lööf 4 juli i Almedalen – En bråkdel av åhörarna var högerextrema som snart nog fick svar på tal av centerledaren.

Arkiv

Hållbara Lund vann igen

För tredje året i rad vann Lunds kommun SHIFT kommunrankning för hållbara transporter - Priset delades ut på ett av Trivectors seminarier i Almedalen 4 juli.

Fler dog på vägarna

FARA vann i sydost

Ny aktör inom brandskydd

”BRT dyrare än spårväg”

Kampen om bilisterna

Transportsektorns utsläpp ska minska med minst 70 procent till 2030, det har Sveriges riksdag beslutas – Hur kollektivtrafiken kan bidra diskuterades i Partnersamverkans seminarium 3 juli. Mycket handlar om att vinna privatbilisterna för hållbara transporter.

Björklund lyfte liberalismen

2 700 lyssnade på Liberalernas ledare Jan Björklund i Almedalen 3 juli – Han fick en smakstart genom Sveriges seger mot Schweiz i fotbolls-VM alldeles innan.

Oslo-Stockholm på snabbare spår

Bussen – en förlorare

Sveriges Bussföretag genomförde ett seminarium med rubriken ”Dålig framkomlighet fördyrar för bussen” 2 juli i Visby – I Stockholm är bussen en förlorare, enligt seminariets moderator.

"Vi är det enda vänsterpartiet"

Vänsterpartiet är det enda vänsterpartiet – Det framförde partiets ledare Jonas Sjöstedt under sitt tal i Almedalen 2 juli där han även nämnde ordet kollektivtrafik om än bara i en bisats.

1

Så ska bristen på bussförare tacklas

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Plus

Självkörande spar miljarder

Samhällsnyttan med självkörande fordon är svår att beräkna nu när utvecklingen knappt börjat – Men det handlar om enorma summor, bussen kan äntligen bära sina egna kostnader.

Största elbussordern i Sverige

Göteborg tar täten i övergången till eldriven stadsbusstrafik i Sverige – GS Buss har lagt en order på 30 helelektriska bussar som ska förstärka stadstrafiken.

Smartare mobilitet på väg

Utvecklingen av digitala resetjänster går snabbare än vad lagstiftarna hinner med – Sverige har dessutom hamnat på efterkälken, enligt en diskussion om begreppet ”mobilitet som en tjänst” i Visby.

Plus

MAN ökar i Bussligan

MAN ökar sin ledning i Tunga Bussligan 2018 som nu har hunnit halvvägs - De som jagar är Volvo och Scania och sammantaget har årets liga kört om fjolårets, det visar Bil Swedens statistik.

Skutt uppåt för bussarna

Starkt valtal av Kristersson

3500 personer lyssnade på moderatledaren Ulf Kristersson som var först ut i Almedalen 1 juli 2018 – Han levererade ett starkt valtal, demokratin ska bland annat skyddas med fler poliser.

Owman tar över i Västerås

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

81 dog på spåren

Bussbrand i Solna

Gratisbuss till badsjö

Sänd till en kollega

0.152