Biogas och etanol ger störst klimatvinst per krona

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

En ny studie jämför kostnaden för att minska klimatutsläpp med olika biodrivmedel.

Inför att regeringen inför en reduktionsplikt för drivmedelsleverantörer har IVL Svenska miljöinstitutet och Luleå tekniska universitet jämfört kostnaderna för att minska klimatutsläppen med olika typer av biodrivmedel.

– Resultaten är användbara både för bränsledistributörer och för samhället i stort. De visar konkurrenskraften hos olika alternativ och pekar också ut de råvaror och produktionsvägar för biodrivmedel som kan ge de ekonomiskt mest effektiva bidragen till omställningen av det svenska transportsystemet, säger Erik Furusjö, forskare på IVL Svenska miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.

Reduktionsplikten införs den första juli för att öka användningen av biodrivmedel. Den innebär att alla drivmedelsleverantör kommer att behöva minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel. Målet är en minskning med 40 procent till 2030.

I dagsläget kostar det mer att producera biodrivmedel än fossila drivmedel. Med reduktionsplikten kommer biodrivmedel som har så liten klimatpåverkan som möjligt att bli mer värdefulla på marknaden, eftersom ett biodrivmedel med god växthusgasprestanda kan blandas in i lägre volymer än ett biodrivmedel med sämre prestanda för att nå samma reduktion.

Studien visar att av de biodrivmedel som finns på marknaden i dag erhålls den lägsta reduktionskostnaden för biogas som produceras genom rötning av avfall och restprodukter, samt för sockerrörsbaserad etanol. Biodrivmedel som baseras på raps ger högst reduktionskostnad.

Rapporten visar också att biodrivmedel som i dag är under utveckling, så kallade avancerade biodrivmedel, på sikt kan nå lägre reduktionskostnader än många av de biodrivmedel som redan finns på marknaden. Bland gruppen avancerade bränslen faller biodrivmedel producerade genom förgasning av skogsråvara generellt väl ut med hög klimateffektivitet. Detta gäller för produktion av metanol, DME och biogas.

– En annan viktig aspekt, som vi inte har tittat på specifikt i den här studien, är tillgången på bioråvara. Sverige använder i dag en stor del av den HVO-diesel som finns tillgänglig på den europeiska marknaden. Beroende på framtida politisk utveckling och ökad internationell efterfrågan riskerar vi en situation med råvarubrist och därmed högre kostnader för att nå reduktionsmålen. Då kan tekniker som använder inhemsk skogsbaserad råvara utgöra en viktig pusselbit som krävs för omställning av den svenska transportsektorn, säger Erik Furusjö.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

17 dog på aprilvägarna

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades i vägtrafiken – Det visar Transportstyrelsens statistik, läs mer här!

Fler cyklar – mer shopping

Bergman hedersdoktor

Lecab tar över Irizar

Nyhetsbrev

Jönsson ny IVECO-chef

Håkan Jönsson har utsetts till ny Business Director för IVECO North Europe & Baltics - Han tillträder sin nya befattning 1 augusti och kommer att sitta i Albertslund i Köpenhamn.

Arkiv

Upphandling måste göras om

Plus

Alla gillar kollektivtrafiken

Plus

Regeringen satsar

Plus

Diskussion om koncessioner

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Plus

Framtiden redan här

Kollektivtrafikdagen samlade 107

I dag, 14 maj klockan 9 startade Kollektivtrafikdagen 2018 med 107 deltagare - Många intressanta ämnen togs upp och var möjliga att följa även för den som inte är på plats, dokumentationen sänds ut till alla deltagarna.

Skånetrafiken sågar Trafikverket

Storaffär för VDL i Norge

Norska Unibuss köper 40 elbussar av den nederländska busstillverkaren VDL – Elbussarna ska trafikera rutter i och runt Oslo från våren 2019, läs mer här!

Plus

Mobilitetsfixarna

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Liberalerna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Centerpartiet

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Grön Express ökar

50-kort i Härnösand

Brauer till UITP

Sänd till en kollega

0.169