Bättre säkerhet i bussarna

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Regeringen vill öka säkerheten i bussarna och träffade därför branschen 4 april - Men redan nu har Transportstyrelsen fått i uppdrag att utreda vad som kan göras för att höja säkerheten i bussen, läs mer här!

Regeringen har beslutat att ge Transportstyrelsen i uppdrag att utreda säkerhetshöjande åtgärder för passagerare vid färd i buss. I uppdraget ingår att utreda hur många som faktiskt använder bälte i buss och föreslå åtgärder och regelförändringar för att öka trafiksäkerheten. Enligt en nyligen publicerad undersökning som ett försäkringsbolag gjort är det bara hälften som använder bussbältet i långfärdsbussarna.

Regeringen har inom ramen för en nystart för Nollvisionen tagit flera initiativ för att minska antalet omkomna och skadade i trafikolyckor, men användningen av bussbälte väger tungt i sammanhanget. I uppdraget till Transportstyrelsen tas ett helhetsgrepp kring bälten i buss. Transportstyrelsen ska utreda hur många som i dag använder bälte i buss, vad som behövs för att öka användningen och också hitta nya tekniska lösningar för att förmå fler att använda bälten. I uppdraget ingår också att titta på om regeländringar krävs och vilka ändringar det i så fall skulle röra sig om.

-Det är generellt betydligt säkrare att åka buss än bil men när en olycka väl sker är det viktigt att sitta säkert. Säkerhetsbältet kan då vara det som räddar liv. Därför får Transportstyrelsen uppdraget att hur man kan få fler att använda bälte i buss, säger Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

Det är också viktigt att passagerare och förare får stöd och information när det gäller beteenden som kan påverka trafiksäkerheten och användandet av bälte i buss. Därför ingår det också i uppdraget att analysera hur informationen om att använda bälte i buss ges idag och hur informationen kan stärkas, eventuellt genom en informationsinsats.

Transportstyrelsen ska slutredovisa uppdraget senast den 1 oktober 2018.

I Trafikforum nr 3 presenteras en bussförare som aldrig låter någon sitta utan bälte - när han råkade ut för en olycka i extremhalka överlevde alla och ingen fick alvarliga skador - det handlade om skolbarn i högstadieåldern. Läs om detta i Trafikforum nr 3 som utkommer i slutet av april!



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Spårvagnskrock – flera skadade

Två spårvagnar har kolliderat på Göta älvbron i Göteborg – Flera personer skadades, minst två är förda till sjukhus, läs mer här!

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Volvobussar för Lillehammer

”Fel om Skellefteåbussarna”

Säkrare SL med nattstopp

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Nyhetsbrev

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Arkiv

17 dog på aprilvägarna

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades i vägtrafiken – Det visar Transportstyrelsens statistik, läs mer här!

Fler cyklar – mer shopping

Bergman hedersdoktor

Lecab tar över Irizar

Jönsson ny IVECO-chef

Håkan Jönsson har utsetts till ny Business Director för IVECO North Europe & Baltics - Han tillträder sin nya befattning 1 augusti och kommer att sitta i Albertslund i Köpenhamn.

Upphandling måste göras om

Plus

Alla gillar kollektivtrafiken

Plus

Regeringen satsar

Plus

Diskussion om koncessioner

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Plus

Framtiden redan här

Plus

Mobilitetsfixarna

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Liberalerna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Centerpartiet

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Grön Express ökar

Sänd till en kollega

0.514