23948sdkhjf

Trafikskola fyller ett år

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bussförarbristen är stor i Sverige, medelåldern på förarna oroväckande hög – Keolis tog saken i egna händer och startade en egen trafikskola som nu fyller ett år.

För att hantera den svåra förarbristen valde Keolis för ett år sen att starta en egen trafikskola, den första i sitt slag. Nu fyller skolan ett år och företaget tycker sig ha visat att det är det privata alternativen är de som tar ansvar för bussförarbristen.

Under 2017 spås persontrafiksbranschen behöva 10000 nya förare, hos Keolis är motsvarande siffra 700 nya förare. Samtidigt klarar inte traditionella utbildningar av att möta efterfrågan. Arbetsförmedlingen, som är branschens hovleverantör, har under de senaste 12 månaderna utbildat drygt 250 personer till bussförare. Samtidigt räknar Keolis trafikskola med att ha utbildat och examinerat 180 elever fram till vårterminens slut.

- Jag är bekymrad över den utveckling som vi har i Sverige just nu. Många vill framhålla jobben som en lösning på samhällsutmaningen och här är en bransch som skriker efter folk. Men de som kan tänka sig att köra buss får inte tillgång till rätt utbildning och fastnar i stället i byråkratiska strukturer och bidragsanställningar. Genom vår trafikskola förändrar vi inte bara branschen men även vardagen för många individer. Helt enkelt, vi ger människor ett riktigt jobb, säger Cecilia Jerneheim, HR och Kommunikationsdirektör Keolis Sverige.

Fram tills vårterminens slut räknar Keolis trafikskola att ha utbildat totalt 180 elever med D- kort och YKB. Utbildningen är på 12-14 veckor och efter eleven har klarat uppkörningen är de garanterade jobb hos Keolis.

- Vi märker att vi attraherar andra människor än de som traditionellt har blivit bussförare. Det är nya grupper så som invandrade kvinnor, yngre och personer som vill byta yrkesbana. För mig som chef för skolan är det väldigt roligt då det betyder att vi bland annat hjälper till att bredda bussföraryrket och skapa en lite jämnare könsfördelning, säger Trafikskolans chef Marie Ridén.

Av alla utbildade elever är det endast tre som själva valt att inte fortsätta till en anställning på Keolis, två av dessa har migrerat ut från Sverige.  



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.17