Trafikskola fyller ett år

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Bussförarbristen är stor i Sverige, medelåldern på förarna oroväckande hög – Keolis tog saken i egna händer och startade en egen trafikskola som nu fyller ett år.

För att hantera den svåra förarbristen valde Keolis för ett år sen att starta en egen trafikskola, den första i sitt slag. Nu fyller skolan ett år och företaget tycker sig ha visat att det är det privata alternativen är de som tar ansvar för bussförarbristen.

Under 2017 spås persontrafiksbranschen behöva 10000 nya förare, hos Keolis är motsvarande siffra 700 nya förare. Samtidigt klarar inte traditionella utbildningar av att möta efterfrågan. Arbetsförmedlingen, som är branschens hovleverantör, har under de senaste 12 månaderna utbildat drygt 250 personer till bussförare. Samtidigt räknar Keolis trafikskola med att ha utbildat och examinerat 180 elever fram till vårterminens slut.

- Jag är bekymrad över den utveckling som vi har i Sverige just nu. Många vill framhålla jobben som en lösning på samhällsutmaningen och här är en bransch som skriker efter folk. Men de som kan tänka sig att köra buss får inte tillgång till rätt utbildning och fastnar i stället i byråkratiska strukturer och bidragsanställningar. Genom vår trafikskola förändrar vi inte bara branschen men även vardagen för många individer. Helt enkelt, vi ger människor ett riktigt jobb, säger Cecilia Jerneheim, HR och Kommunikationsdirektör Keolis Sverige.

Fram tills vårterminens slut räknar Keolis trafikskola att ha utbildat totalt 180 elever med D- kort och YKB. Utbildningen är på 12-14 veckor och efter eleven har klarat uppkörningen är de garanterade jobb hos Keolis.

- Vi märker att vi attraherar andra människor än de som traditionellt har blivit bussförare. Det är nya grupper så som invandrade kvinnor, yngre och personer som vill byta yrkesbana. För mig som chef för skolan är det väldigt roligt då det betyder att vi bland annat hjälper till att bredda bussföraryrket och skapa en lite jämnare könsfördelning, säger Trafikskolans chef Marie Ridén.

Av alla utbildade elever är det endast tre som själva valt att inte fortsätta till en anställning på Keolis, två av dessa har migrerat ut från Sverige.  



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Spårvagnskrock – flera skadade

Två spårvagnar har kolliderat på Göta älvbron i Göteborg – Flera personer skadades, minst två är förda till sjukhus, läs mer här!

Över 200 anmälda till Bussförar-SM

id senaste räkningen hade 205 bussförare gjort uttagningsprovet till Bussförar-SM 2018 – Keolis ligger i topp men en viss doldiskoncern behåller greppet, läs här!

Volvobussar för Lillehammer

”Fel om Skellefteåbussarna”

Säkrare SL med nattstopp

Bussresenärer nöjdast

Bussresenärerna är nöjdare med sin resa än såväl tåg- som flygresenärerna - Det framgår av Svensk Kvalitetsindex som publicerades 21 maj.

Nyhetsbrev

Hållbar värme i Lund

Det står nu klart att Lunds kommun kommer att få uppvärmda torg och spårvagnshållplatser – Dessutom handlar det om återvunnen värme, läs om hur det går till här!

Arkiv

17 dog på aprilvägarna

Under april 2018 omkom 17 personer och 1105 personer skadades i vägtrafiken – Det visar Transportstyrelsens statistik, läs mer här!

Fler cyklar – mer shopping

Bergman hedersdoktor

Lecab tar över Irizar

Jönsson ny IVECO-chef

Håkan Jönsson har utsetts till ny Business Director för IVECO North Europe & Baltics - Han tillträder sin nya befattning 1 augusti och kommer att sitta i Albertslund i Köpenhamn.

Upphandling måste göras om

Plus

Alla gillar kollektivtrafiken

Plus

Regeringen satsar

Plus

Diskussion om koncessioner

Plus

Praktik om avtalen

Plus

Om koncessioner

Plus

Mer av samma...

Plus

En dag i taget

Plus

Sömlös resa

Plus

Datateknik i trafik

Plus

Individuell trafik

Plus

Skyltad kamera bra

Plus

Säkerheten främst

Plus

Framtiden redan här

Plus

Mobilitetsfixarna

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Liberalerna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Centerpartiet

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Grön Express ökar

Sänd till en kollega

2.823