23948sdkhjf

Ingen överklagan i Helsingborg

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

23 mars meddelade Skånetrafiken att Arriva vann upphandlingen av busstrafiken i Helsingborg – Nu har tiden för överklagande löpt ut, därmed är saken klar.

Det blir verkligen Arriva Sverige som ska köra den framtida hållbara stadstrafiken i Helsingborg. Avtalet löper i åtta år med start i juni 2019. Tiden för överklagande har löpt ut och beslutet är därmed verkställt.

Som en del i kontraktet, som uppskattas ha ett värde på 2 miljarder svenska kronor, kommer Arriva att köpa in 82 nya bussar. Ytterligare nyheter är introduktionen av nytt biljettsystem och system för tidtabeller. Allt för att leverera förbättrad service till de 16 miljoner passagerare som man räknar med under första året. Av de nya bussarna är 13 elbussar som kommer att användas i en BRT-linje (Bus Rapid Transit, en linje som går i egna filer) med namnet Helsingborg Express Linjen.

- Att vinna det här kontraktet i en så expansiv region som Helsingborg är, betyder mycket för oss. Vårt anbud fokuserade på att göra resandet enklare för kunderna med hjälp av nytt tidtabellsystem, högre servicenivåer, ny teknologi och förbättrad integration med tågtrafiken. Men det är också viktigt att vi gjorde det i hård konkurrens och där vårt anbud ansågs ha den högsta kvaliteten, säger Johan Åhlander, vd för Arriva Sverige AB. Han fortsätter:

- Den nya Helsingborg Express Linjen är en spännande utveckling av kollektivtrafiken i Helsingborg och som kommer att bidra till möjligheten att resa snabbt och enkelt till och från City på ett sätt som inte tidigare varit möjligt. Vi ser verkligen fram emot att, i nära samarbete med våra partners, starta verksamheten nästa år med målet att få nöjda kunder, hela resan.

Manfred Rudhart, som är CEO för Arriva Group, tillägger:

- Det här avtalet är viktigt för Arriva eftersom det stärker vår position i Sverige, ett land där vi bedrivit busstrafik i snart 20 år. Vårt fokus, när vi startar i Helsingborg nästa år, kommer att vara att göra resandet enkelt, bekvämt och attraktivt för våra kunder, säger Manfred Rudhart, som är CEO (eller vd) för Arriva Group som i sin tur ingår i statsägda DB, Deutsche Bahn.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Nyhetsbrev

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Arkiv
Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

21 dog på septembervägarna

Skåne: 501 bussförare fattas

Norrbotten: 154 bussförare fattas

Gotland: 25 bussförare fattas

Volvo vann affär i Mexiko

Städbolag överger tunnelbanan

Biljettrekord i Skåne

Skånetrafiken sålde rekordmånga biljetter.

Pendelkoll med Pendelkoll.se

Transdev blir deltyskt

Renare katalysatorer i sikte

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Sänd till en kollega

0.178