23948sdkhjf

Ingen överklagan i Helsingborg

23 mars meddelade Skånetrafiken att Arriva vann upphandlingen av busstrafiken i Helsingborg – Nu har tiden för överklagande löpt ut, därmed är saken klar.

Det blir verkligen Arriva Sverige som ska köra den framtida hållbara stadstrafiken i Helsingborg. Avtalet löper i åtta år med start i juni 2019. Tiden för överklagande har löpt ut och beslutet är därmed verkställt.

Som en del i kontraktet, som uppskattas ha ett värde på 2 miljarder svenska kronor, kommer Arriva att köpa in 82 nya bussar. Ytterligare nyheter är introduktionen av nytt biljettsystem och system för tidtabeller. Allt för att leverera förbättrad service till de 16 miljoner passagerare som man räknar med under första året. Av de nya bussarna är 13 elbussar som kommer att användas i en BRT-linje (Bus Rapid Transit, en linje som går i egna filer) med namnet Helsingborg Express Linjen.

- Att vinna det här kontraktet i en så expansiv region som Helsingborg är, betyder mycket för oss. Vårt anbud fokuserade på att göra resandet enklare för kunderna med hjälp av nytt tidtabellsystem, högre servicenivåer, ny teknologi och förbättrad integration med tågtrafiken. Men det är också viktigt att vi gjorde det i hård konkurrens och där vårt anbud ansågs ha den högsta kvaliteten, säger Johan Åhlander, vd för Arriva Sverige AB. Han fortsätter:

- Den nya Helsingborg Express Linjen är en spännande utveckling av kollektivtrafiken i Helsingborg och som kommer att bidra till möjligheten att resa snabbt och enkelt till och från City på ett sätt som inte tidigare varit möjligt. Vi ser verkligen fram emot att, i nära samarbete med våra partners, starta verksamheten nästa år med målet att få nöjda kunder, hela resan.

Manfred Rudhart, som är CEO för Arriva Group, tillägger:

- Det här avtalet är viktigt för Arriva eftersom det stärker vår position i Sverige, ett land där vi bedrivit busstrafik i snart 20 år. Vårt fokus, när vi startar i Helsingborg nästa år, kommer att vara att göra resandet enkelt, bekvämt och attraktivt för våra kunder, säger Manfred Rudhart, som är CEO (eller vd) för Arriva Group som i sin tur ingår i statsägda DB, Deutsche Bahn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11