23948sdkhjf

Fordonstillverkarna om säkerheten

Busstorget 2018 i Sveg hade en paneldebatt med några fordonsrepresentanter om säkerheten i bussarna - En fråga är hur bussbältet ska bli bättre och bekvämare.

- Det gäller ändå att få förarna att informera om bältesanvändningen och understryka vikten av den, säger Håkan Jönsson, försäljningschef Daimler i Sverige.

Förutom Daimler som säljer Mercedes och Setra deltog Scania, Volvo och MAN i debatten, alla dessa fabrikat plus VDL är delarrangörer av Busstorget 2018 tillsammans med Sveriges Bussföretag.

Förutom bältesanvändingen kom fler säkerhetsproblem upp, Peter Danielsson, Volvo lyfte bland annat kommande krav på minmiljud för elbussar som kan vara en risk eftersom de knappt hörs. Autobroms i buss är knepigt, det får inte slå till med tvärnit, då kan passagerarna skadas i bussen. 

Jocke Bay vill ha övervakning av förarna ur hälsosynpunkt, om föraren tuppar av hjälper det inte så mycket hur många säkerhetssytsem som finns. Peter Danielsson tog upp ett nytt system som ska varna om föraren blir för trött. 

- Problemet är att föraren ofta struntar i att systemet varnar, därför ska informationen också gå till trafikledningen, säger Peter Danielsson.

Mer om detta kommer att publiceras på RT-Forum framöver!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078