Aleborna gillar bussen
Så många som 96 procent av de tillfrågade resenärerna i Ale kommun i Västra götalandsregionen uppgav att de är nöjda eller mycket nöjda med senaste resan och 99 procent tycker det känns tryggt ombord på bussen.
För att följa upp hur resan upplevs och förbättra servicen mäter Västtrafik resenärernas nöjdhet med intervjuer ombord. Av frågorna som ställs i undersökningen får förarrelaterade frågor och tryggheten ombord mycket höga betyg.
Resultatet visar en positiv trend och nöjdheten med senaste resan i Ale har ökat till 96 procent under det första kvartalet 2018, vilket är en ökning med två procentenheter jämfört med föregående kvartal. Av de tillfrågade tycker 99 procent att det känns tryggt ombord på bussen, 96 procent tycker att förarnas uppträdande är trevligt och 98 procent svarar att föraren körde lugnt och smidigt, vilket är en ökning med åtta procentenheter från kvartalet innan.
– Det är glädjande att våra resenärer uppskattar vår trafik och dessa höga siffror visar att våra satsningar på att utveckla trafiken och förbättra servicen har gett resultat, säger Bengt Svensson, trafikchef på Nobina som ansvarar för linjetrafiken i Ale på uppdrag av Västtrafik.
Västtrafik har utökat sitt utbud och gjort många förbättringar på flera linjer vid tidtabellsskiftet i december, då det bland annat blev fler och bättre förbindelser mellan Ale och Kungälv. Utbudet på kvällar och helger utökades på många linjer och linje 401 fick även nattrafik. Projektet Den Gröna Resan där förarna utbildas i ett mjukare och effektivare körsätt har lett till en behagligare resa. Det har dessutom blivit enklare att köpa sin biljett via appen Västtrafik To Go.
– Vi jobbar konstant med att våra resenärer ska vilja åka med oss och vi kommer försöka bibehålla denna höga kundnöjdhet framöver, säger Bengt Svensson.